11 mei 2021: Workshop over de impact van thuiswerken op het gebruik van het kantoor

11 mei 2021: Workshop over de impact van thuiswerken op het gebruik van het kantoor

Wat is de impact van thuiswerken op het gebruik van het kantoor? Silvia de Haan van Smart WorkPlace partner Solved geeft daarover op 11 mei een workshop voor de WorkPlace Academy.

De Haan, die ook als expert verbonden is aan Smart WorkPlace, geeft aan waarom het onderwerp juist nu belangrijk is: “Ik zie enerzijds organisaties niets doen waardoor ze het momentum verliezen en anderzijds organisaties te hard hollen, waardoor ze te grote stappen maken. Waar het echter om draait is om je huiswerk te maken en juist dat gaan we in de workshop doen. De workshop reikt je tools aan om de veranderende rol van het kantoor op een verstandige en zo zorgvuldige manier aan te pakken en om zo correct mogelijk voor te sorteren op de toekomst.”

De titel van de workshop is bewust gekozen, licht De Haan toe: “Als je als organisatie de impact van thuiswerken negeert laat je alles bij het oude. Terwijl er wel degelijk impact is, omdat de rol van kantoor zal veranderen. Bepaalde werkzaamheden zullen namelijk straks thuis gedaan worden en de overgebleven werkzaamheden op kantoor.”

De workshop behandelt ook valkuilen: “Een daarvan is dat bedrijven kritiekloos elkaars successen rond thuiswerken imiteren en daarbij vergeten dat elke organisatie een andere cultuur heeft. Bovendien bestonden er ook voor corona al organisaties die met argwaan naar thuiswerken keken.” Daarnaast is er aandacht voor het feit dat nu kennisdelen als een belangrijk voordeel van een kantoor wordt gezien, daar waar het vroeger vaak meer draaide om het ondersteunen van het imago van een organisatie.

Tijdens de workshop komen vragen aan de orde als:

  • Hoe ziet het kantoor eruit als COVID-19 geen bedreiging meer is?
  • Hoeveel collega’s gaan weer terug keren naar kantoor? En komen ze allemaal op hetzelfde moment?
  • Wat moet het kantoor vooral bieden? Juist een rustige werkplek, een ontmoetingsplek of een bepaalde mix daarvan.
  • Moet het kantoor überhaupt aangepast worden aan de nieuwe werkelijkheid of niet?

Onderwerpen die aan bod komen tijdens deze workshop zijn:

  • Vastleggen van de visie als kompas voor keuzes in vastgoed
  • Inschattingen van bezettingsgraad en vertaling naar aantal benodigde werkplekken
  • Tips om piekmomenten in de week te spreiden
  • Aansluiting van het toekomstige thuiswerken op trends die voor corona speelden
  • Inzicht in hoe de rol van ontmoetingsplek in het kantoor ingevuld kan worden
  • Efficiëntie en doelmatige keuzes maken
  • Organisatie meenemen in verandering

Click hier voor meer informatie over de workshop.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

dinsdag 11 mei 2021permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven