Eerste designer WorkPlace Xperience bekend

Eerste designer WorkPlace Xperience bekend

WorkPlace Xperience heeft zeven designers gevraagd om te laten zien hoe gezond en gelukkig werken eruit ziet. De komende periode maken we bekend wie dat zijn. Vandaag de eerste: Daan Bruggink van ORGA architect.

Daan Bruggink vindt een gezonde werkomgeving ‘natuurlijk’ van belang: “Zeker als we in ogenschouw nemen dat 90 procent van de gemiddelde kosten van een utiliteitsgebouw in personeelskosten zitten. Daarin investeren is dus een dubbelslag, werknemers voelen zich gezonder en het is financieel beter voor het bedrijf. De focus is in het verleden te veel op efficiëntie gericht geweest en dat is ten koste gegaan van een gezonde werkplek. Wanneer werknemers, of mensen in het algemeen zich beter voelen, presenteren ze ook beter. Je voelt je niet beter in een efficiënte ruimte, het is veel beter om een omgeving te creëren die inspeelt op onze aangeboren, onderbewust verlangen om contact te maken met de natuur.”

Bruggink ziet daarbij ook kansen vanuit zijn specialisme, biophilic architecture. “Ons DNA is voor 99 procent natuurlijk gecodeerd. We zijn nog niet weg geëvolueerd uit de mensen die leefden in de velden, onder de bomen en sterren. We zijn gewend om in natuurlijke omgevingen te leven en te verkeren met alle aspecten vandien. We zijn gewend uitgedaagd te worden; tijd, weer, ruimte en plaats te ervaren en spanning en rust te vinden. Hoe meer natuur, hoe meer getriggerd op onze aangeboren verlangen, hoe beter we ons voelen en hoe meer ons welzijn stijgt. Biofilische aspecten brengen dit terug op onze werkplekken. Elementen, materialen en patronen toepassen uit de natuur in ruimtes waarin we werken, leven en spelen zorgen voor een daling van ons stressniveau, bloeddruk en hartslag. Ze zorgen ervoor dat onze productiviteit en creativiteit toenemen en ons emotionele en fysieke welzijn stijgt. Niemand wordt gestrest van een bos!

Wanneer we dus meer biofilische omgevingen ontwerpen en creëren voor onze werknemers, dan hebben we niet alleen gezondere en tevreden werknemers, de financiële baten voor het bedrijf zijn ook erg interessant: minder ziekteverzuim, hogere productie, minder personeelswisselingen en, belangrijk in deze tijd, mensen komen graag bij je werken!”

Bruggink is enthousiast over het podium dat hij krijgt bij de WorkPlace Xperience: “ De WorkPlace Xperience is de uitgelezen mogelijkheid om te laten zien hoe mooi en goed een meer biofilische, natuurlijke werkomgeving kan zijn. Veel licht, natuurlijke beleving en groen. Je kan de werkplek laten zien en men kan ervaren wat het is om in een meer biofilische omgeving te werken. Waarom ga je op vakantie naar groene natuurlijke omgevingen terwijl we dat veel meer kunnen integreren in onze dagelijkse werkomgeving. Die beleving wil ik bezoekers tijdens de WorkPlace Xperience laten ervaren.”

Benieuwd naar de volgende designer? Meld je aan voor de updates van WorkPlace Xperience of volg de pagina op LinkedIn en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom WorkPlace Xperience.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven