Toevoegen functies helpt hedendaagse werknemers bij Smart Worklife

Toevoegen functies helpt hedendaagse werknemers bij Smart Worklife

In 2019 bracht Smart WorkPlace de ‘Gids 2020’ uit met als thema ‘Quality of WorkLife’. Daarin stonden vier thema’s centraal. Onlangs organiseerde SWP een Round Table hierover. Bij deze de reflectie over het derde thema.

Thema 3: Kwaliteit van leven boven kwantiteit van werk

Bij dit thema gaat het erom hoe we de kwaliteit van leven verder kunnen stimuleren. Een van de aspecten daarbij is in hoeverre we daarbij kunnen leren van hotels en horeca. Menkveld vindt dat workplacemanagement wel degelijk kan leren van de hotelbranche: “Ten eerste denken ze per definitie vanuit de consument c.q. de eindgebruiker, omdat het hun bestaansrecht is. En tweede denken ze steeds meer multifunctioneel. Onze kantoren daarentegen zijn vaak nog erg monofunctioneel. Zodra je echter functies toevoegt en je gebouw binnenhaalt, kun je een plek relevant maken. Zo kun je in een publiek deel bijvoorbeeld sociale of gezondheidsfuncties onderbrengen.”

David Menkveld: “Zodra je functies toevoegt en je gebouw binnenhaalt, kun je een plek relevant maken”

Volgens Halkes draait het daarbij om samen doen. “Hoewel we vanuit onze strategie zoveel mogelijk werkzaamheden zelf doen (‘self-delivery’), werken we ook samen met partijen die resultaat opleveren voor de klant en haar eindgebruikers.”

Volgens Menkveld is het toevoegen van functies goed omdat voor veel hedendaagse werknemers werk en privé gedurende de dag door elkaar heen loopt en zo een Smart Worklife vormen. “Je komt dan tegemoet aan wat ze in het dagelijks leven nodig hebben. Bovendien voorkom je non-circulariteit.” Volgens Koningen worden die functies ook aan een gebied toegevoegd om de gebruikstijd voor organisaties zo effectief mogelijk te laten zijn. “In die benadering is een hotel op een campus een prima idee. Ook het dubbelgebruik van ruimtes voor congressen, vergaderen of onderwijs overdag, en cultuur in de avond en weekend past daar goed in, zoals nu bijvoorbeeld bij VU Amsterdam gerealiseerd wordt.”

Daniël Koningen (foto): “Een hotel op een campus is een prima idee”

De deelnemers halen voorbeelden als B. Amsterdam en Strijp S aan, gebieden die niet vanuit de gebouwde omgeving, maar vanuit de organisatiekant steeds meer functies in het gebied opnemen. Lost dit de balans werk-privé op? Halkes komt met een andere suggestie: “Zorg dat je op je werk ook een hobby hebt. Vaak leidt dat ertoe dat ook andere medewerkers in beweging komen. En zo vergroot je ook de kwaliteit van leven.”

Seth Halkes: “Zorg dat je op je werk ook een hobby hebt”

Deelnemers Round Table

  • Walter Okhuijsen, manager Business Development & Innovation bij Strukton Worksphere.
  • Daniël Koningen, directeur/eigenaar van Aestate/ontrafelexperts.
  • Seth Halkes, director Sales, Excellence & Corporate Affairs bij ISS Facility Services.
  • David Menkveld, senior consultant Corporate Real Estate Solutions bij Colliers International
  • Wim Kooyman, directeur Smart WorkPlace.
  • Fred Kloet, directeur Smart WorkPlace.

Verslag: Peter Bekkering. Fotografie: Michael Kooren.

Het volledige verslag van de Round Table Quality of WorkLife leest u in de volgende E-Zine, die in februari verschijnt.

Lees hier de reflectie over het eerste thema, ‘Max Verstappen plant een boom’.

Lees hier de reflectie over het tweede thema, ‘Future of work heeft sociale projectontwikkelaars nodig’

Download hier de ‘Gids 2020’ met als thema ‘Quality of WorkLife’.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven