Werkomgeving 2025 stelt eisen aan de installatiebranche

Werkomgeving 2025 stelt eisen aan de installatiebranche

De ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en technische detailhandel, Uneto-VNI, brengt door het organiseren van RADAR 2025 de toekomst van haar markt in beeld.

Aan het initiatief van RADAR 2025 doen veel organisaties mee. Naast het Centre for People and Buildings en Smart WorkPlace zijn onder andere ING, Philips, TNO, Engie, Strukton,  VNO-NCW, Bouwcampus, FHI en Joulz vertegenwoordigd. Net als in de Bouwagenda wordt met thema’s gewerkt, welke uiteraard ook deels dezelfde zijn.

Om ‘CO2 naar nul’ te realiseren blijkt voor de branche de transitie van productleverancier naar dienstverlener belangrijk maar lastig te zijn. Fabrikanten van producten zijn niet gebaat bij een lange levensduur en de waarde van comfort en energiebesparing verdienen een zwaardere weging. De branche moet kantelen en meer kennis delen. Als trendsetter in dit proces wordt door de experts vaak de installatiegroep Breman genoemd. Dit bedrijf gaat haar werknemers uiterlijk in 2015 duurzame woningen bezorgen.

Als systemintegrator voor het thema ‘Naar de Stad’ zal de installatiebranche zich veel meer moeten laten zien. Visie, showcases, standpunten en eigenaarschap moeten worden getoond. Door een goede infrastructuur van installaties (grid) kan de functie van de stad aanmerkelijk worden verbeterd. Zeker is dat zo in combinatie met het thema ‘Data als grondstof’. De bewustwording bij de eindgebruiker is daarbij onvoorwaardelijk en de branche zelf zal veel meer met dezelfde eindgebruiker moeten communiceren over data en ontwikkelingen. De verbinding van domotica met het stadsgrid biedt bijvoorbeeld mogelijkheden van een data-analyse die past bij de werkprocessen van eindgebruikers. Een probleem daarbij is dat de data-kennis veelal bij de producenten zit. Ook zal de standaardisering en de certificering op de nieuwe ontwikkelingen moeten worden bijgesteld. De klanbordgroep noemt samenwerking met het BIM Loket en bedrijven als Microsoft, Google en IBM logisch. Als voorbeeld voor kennisoverdracht in de branche wordt Greenworks genoemd.

RADAR 2025 ziet kansen als het om ‘Branchevervaging’ gaat, maar dan moet wel de identiteit worden verbeterd. Het pakken van de regierol kan alleen als de focus verschuift van techniek naar dienstverlening, exploitatie en integrator. Net als in de Bouwagenda lijkt daarom ook in RADAR2025 aandacht nodig voor de ontwikkeling Human Capital. De relatie met het thema ‘Nieuwe werkwijzen’ is evident. Bewustwording, ondernemerschap en leiderschap zijn vereist om de branche niet langer volgend op ‘de bouw’ te laten zijn. Ondernemers dienen andere competenties en skills te selecteren, te sturen op cultuurverandering en het accent te leggen op ‘Gebruik’ en Total Cost of Ownership’. Het thema ‘Mensenwerk’ richt zich vooral op de cultuurverandering en change management ondersteund door opleiding, voorlichting, advies en begeleiding van ondernemers.

Voor informatie over RADAR2025 neem contact op met Hugo Gelevert, Sr. Business Consultant
Behavioural and Societal Sciences van TNO of Terry Heemskerk van Uneto-VNI.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven