Planon Olympic is calling

Planon Olympic is calling

Het gaat goed met Planon; een heuse campus is in de planning. Een ideaal moment om aan de slag te gaan met duurzaam en sociaal integrated workplace management, stelt Fred Kloet in zijn column in SWP nr. 3.

In 2008 bedroeg de omzet van Planon € 30 miljoen. In 2018 is dat circa € 60 miljoen. Alles is anders. Een Amerikaans avontuur, buitenlands personeel en nieuwe ontwikkelingen vragen aandacht en investeringen. De professionaliteit van opdrachtgevers neemt toe. Concurrentie uit allerlei markten. Startups zagen aan de poten. Veel wijzigingen in de top. De organisatie moest kantelen. Net als bij Ahrend is het buitenland veel sneller gegroeid dan het thuisland. Maar het is een knap staaltje ondernemerschap van de familie Guelen om ondanks alle risico’s en kritiek toch stappen vooruit te zetten. Chapeau dus.

Campus

Met de omzetgroei ontstaat een ander speelveld. Tijd voor een eigen campus. Het gebouw van de buren is gekocht. Er zijn plannen voor verbinding met het huidige gebouw. Om ideetjes op te doen was de eigenaar laatst zelf naar het Green Buildings Congres in Amsterdam gekomen. Ik sprak hem kort en voelde de energie van het kind dat in de speelgoedwinkel rondloopt. Met wat zakgeld fietste hij naar het KIT waar Katja Schuurman, Aukje Kuypers en Masai-leider Ezekiel Ole Katato hun inspirerende levensverhalen en visies met hem deelden. 

Eigen Olympic

Filosoof Ruud Veltenaar waarschuwde hem voor te veel hebzucht en schade aan moeder aarde. Ruud liet duidelijk blijken geen vertrouwen te hebben in de woorden van te veel op financieel rendement gerichte ondernemers. Maar ja, er is zoveel moois en goeds te koop. De huidige periode van digitale innovaties is een droom die op het goede moment uitkomt. Niets mooiers dan zelf het marktonderzoek doen wanneer je een nieuwe werkomgeving voor jouw medewerkers gaat ontwerpen. Na 36 jaar hard werken kan Planon haar eigen Olympic gaan bouwen. Katja verkoopt mij haar mooie spullen, ik maak het eerste FMBIM Gebouwdossier op basis van de DigiDeal en de titel ’Zakenman van het Jaar’ ligt voor het grijpen. Hoppa!

Bewijs, roadmap en brochure tegelijk

Het is heel belangrijk dat Planon met haar nieuwe campus laat zien dat het echt begrijpt wat duurzaam en sociaal integrated workplace management is. Net als OVG met Edge Olympic en Microsoft met Spaces is de Reis zelf een marketingmiddel. Ook Aukje Kuypers van Kuijpers Installaties gaat met haar hoofdkantoor de Reis maken. De markt kijkt mee en wil weten wat de marktleider gaat doen. Zal Planon haar campus eerst Virtueel Bouwen op basis van haar BIM-ervaring met CADAC en de fysieke realisatie daarna pas aanbesteden volgens de VESTED-methodiek? Worden de installaties zo all-electric ontworpen dat de eindgebruikers optimaal ‘personalized’ comfort kunnen krijgen? Gaan de WELL-standaard en de LiFi-oplossing van Philips gebruikt worden? Wat worden de integrale werkplekkosten vergeleken met de NFC Index gebruikt door al haar klanten? Op welke Workplace Evolutionary trends wordt voorgesorteerd? De eigen huisvesting wordt bewijs, roadmap en brochure tegelijk.

DJ

Planon Olympic vereist een DJ die een Experience kan neerzetten. Wat zou het prachtig zijn als Planon haar project zou gebruiken als LivingLab of Innovatie Challenge. Partijen als ISS, Vitra, Kuijpers, Autodesk en Microsoft ‘aan de voorkant’ mee laten denken over de werkomgeving van de toekomst. Het zou het belangrijkste Versnellingsproject voor de DigiDeal kunnen zijn. Planon Olympic is calling. Are you listening?

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven