Superfood voor je ogen

Superfood voor je ogen

Ga meer naar buiten en kom met goede daglichtontwerpen. Dat levert meer op voor ons welbevinden dan HCL armaturen. Dat stelt Lenny Mennen van Smart WorkPlace partner Royal HaskoningDHV.

Bijna elk wetenschappelijk artikel in ons vakgebied begint met de zin: “People in the Western society spend 90% of their time indoors”. Daarom willen we het binnenklimaat zo gezond en fijn mogelijk maken. Maar is dat de juiste oplossing?

Ik houd me veel bezig met de effecten van licht op onze gezondheid. Op dat gebied zijn er de laatste tijd veel ontwikkelingen geweest. Zo is er twintig jaar geleden ontdekt dat in onze ogen receptoren zitten die invloed hebben op onze biologische klok. Blauw (dag)licht geeft je lichaam een signaal dat het ochtend is en zet je biologische klok gelijk met de tijd. Daarom is het belangrijk om ’s ochtends even naar buiten te gaan. Er is echter ook nog veel te ontdekken op dit gebied, bijvoorbeeld over de rol van de richting en dynamiek van (dag)licht gedurende de dag.

Licht in het blauwe spectrum wordt wel al vaak verwerkt in armaturen en fabrikanten verkopen dit kunstlicht als ‘human centric lighting’ (HCL). Een shotje HCL in de ochtend, en je bent de rest van de dag alerter en productiever.

Deze ontwikkeling is natuurlijk super interessant maar staat nog erg in de kinderschoenen. Bovendien lijkt deze aanpak op symptoombestrijding; je bevordert mogelijk wel de gezondheid, maar neemt daarbij de oorzaak van het probleem niet weg. Een beetje zoals het doen van een liposuctie. Ik vraag me af of we in plaats van kunstmatige oplossingen niet juist moeten kijken naar die 90% van de tijd dat we binnen zitten. Wat nu als we juist ons gedrag zouden veranderen en meer naar buiten zouden gaan?

Gedragsverandering begint bij bewustzijn van het probleem en daarnaar handelen. Met deze blog hoop ik mijn steentje daaraan bij te dragen. Kennis over het onderwerp brengt de motivatie om het daadwerkelijk te doen. Deze intrinsieke motivatie zou moeten worden versterkt door externe stimulans. Draag verantwoordelijkheid als werkgever door een gratis soepje aan te bieden als werknemers tussen de middag 15-30 minuten naar buiten gaan. Of faciliteer overlegplekken in de buitenlucht en kantoren tussen het groen, met goede wandelpaden en fijne zitplekken.

Terug naar de basis door een groter gedeelte van de tijd buiten te zijn, in combinatie met goede daglichtontwerpen, levert veel meer op voor ons welbevinden dan HCL armaturen. Daglicht is ten opzichte van HCL superfood voor je ogen!

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven