Bij sociaal ondernemen zijn we de hype voorbij

Bij sociaal ondernemen zijn we de hype voorbij

In 2019 bracht Smart WorkPlace de ‘Gids 2020’ uit met als thema ‘Quality of WorkLife’. Daarin stonden vier thema’s centraal. Onlangs organiseerde SWP een Round Table hierover. Bij deze de reflectie over het tweede thema.

Thema 2: Future of work heeft sociale projectontwikkelaars nodig

Het tweede thema heeft in ‘Gids 2020’ als titel gekregen ‘Future of work heeft sociale projectontwikkelaars nodig’. In ‘Gids 2020’ gebeurt dit aan de hand van drie voorbeelden: AM-directievoorzitter Ronald Huikeshoven, die in de bouwmarkt een kanteling naar een circulaire vastgoedsector signaleert, het ‘From To’-overzicht van alle aspecten van de transformatie naar het digitale tijdperk van The Future of Work, opgesteld door dienstverlener Cognizant, en de aanpak van sociaal ondernemer Jack Stuifbergen. Round Table moderator Wim Kooyman, directeur Smart WorkPlace, gooide op tafel of dit zou leiden tot een Chief Purpose Officer, iemand die workstyle en worklife dichter bij elkaar brengt. Okhuijsen is kritisch: “Je moet zo’n trend niet aan één poppetje ophangen. Bovendien leven we in een schizofrene wereld met enerzijds de millennials die ‘digital born’ zijn en anderzijds een oudere generatie die vaak minder snel de digitalisering omarmt. Die zijn soms naast elkaar aan het werk. Dat is geen probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.”

David Menkveld (foto): “Ik zie in de ‘From To’-lijst veel zaken die ons terugbrengen naar common sense en dat spreekt me aan.”

Menkveld ziet dat onderscheid tussen de generaties niet zo. “Ik zie in de ‘From To’-lijst ook veel zaken die ons terugbrengen naar common sense en dat spreekt me aan.” Halkes beaamt dat: “Wat je tot je beschikking hebt om lekker te werken en in balans te zijn is veranderd en flexibele organisaties passen zich daaraan aan. Activity Based Working moet daarom ook draaien om een werkomgeving die past bij wat je wilt gaan doen. En niet om kostenreductie of vierkante meters. En als je in je werk geen zingeving vindt? Dan moet je heel snel iets anders gaan doen!” Koningen wil een ‘CPO’ niet zien als hype, maar ziet dat het in het huidige digitale tijdperk voor sommige medewerkers moeite kost om de balans tussen werk en privé te bewaren. In die gevallen moet de werkgever haar rol nemen. Dat kan een CPO doen, maar ook een coach of manager. Halkes is van mening dat we op het gebied van sociaal ondernemen de hype voorbij zijn. “Je ziet ook dat organisaties zich niet meer alleen inzetten voor goede doelen vanwege het imago, maar omdat ze intrinsiek van overtuigd zijn dat het nodig is, net als sociaal ondernemen.”

Seth Halkes: “Wat je tot je beschikking hebt om lekker te werken en in balans te zijn is veranderd en flexibele organisaties passen zich daaraan aan.”

Bij circulair vastgoed geeft Koningen aan dat het belangrijk is om aandacht te hebben voor schaal en maat. Het is immers niet vanzelfsprekend dat een concept als The Green House in Utrecht met dezelfde uitgangspunten en aanpak opgeschaald kan worden naar een groot kantoorgebouw zoals het concept The Sphere van Strukton. Daar ligt volgens hem een mooie uitdaging voor de komende jaren. Menkveld twijfelt of een ontwikkelaar ook bereid is om de verantwoordelijkheid te nemen voor de circulariteit tijdens de hele levenscyclus van een gebouw. Halkes haalt vervolgens het voorbeeld aan van PwC dat alle moeite heeft om op Westgate in Amsterdam met haar ‘Plaza’ een project circulair neer te zetten, omdat ze tegelijkertijd ook rekening moeten houden met Bouwbesluit, omgeving en het eigen Programma van Eisen. De doorbraak komt volgens Okhuijsen pas als er mooie pilots van circulaire gebouwen zijn en er voldoende volume is. “Circulariteit is volgens mij ook veel complexer dan de energietransitie omdat er nieuwe verdienmodellen bij komen kijken en je te maken hebt met restwaarde op je balans. Ook ontbreken nog wet- en regelgeving en grootschalige subsidieregelingen. Daarom hebben we de eerdergenoemde 10% voorlopers met mensen zoals Thomas Rau en eerdergenoemde circulaire hotspots als Circle en The Green House hard nodig. Dan is de circulaire economie over vijf jaar gewoon de economie.”

Halkes vindt dat hergebruik van materialen meer een verplichting moet worden voor organisaties. “Als je dat met meerdere partijen doet, heeft het zeker kans van slagen en wordt het ook leuk.” Kloet wijst erop dat het ook commercieel aantrekkelijk kan zijn: “Gispen wint momenteel veel projecten dankzij hun meubelmanagementsysteem.” Essentieel daarbij is volgens Koningen dat je alle disciplines aan elkaar koppelt: een integrale benadering in de hele keten geeft immers een enorme boost aan het resultaat maar ook aan het bewustzijn. Door ze vervolgens op te nemen in een ‘FM-Madaster’ kun je aan de vraag van de markt voldoen.

Volgens Daniël Koningen geeft een integrale benadering in de hele keten een enorme boost aan het resultaat maar ook aan het bewustzijn

Deelnemers Round Table

  • Walter Okhuijsen, manager Business Development & Innovation bij Strukton Worksphere.
  • Daniël Koningen, directeur/eigenaar van Aestate/ontrafelexperts.
  • Seth Halkes, director Sales, Excellence & Corporate Affairs bij ISS Facility Services.
  • David Menkveld, senior consultant Corporate Real Estate Solutions bij Colliers International
  • Wim Kooyman, directeur Smart WorkPlace.
  • Fred Kloet, directeur Smart WorkPlace.

Verslag: Peter Bekkering. Fotografie: Michael Kooren.

Het volledige verslag van de Round Table Quality of WorkLife leest u in de volgende E-Zine, die in februari verschijnt.

Lees hier de reflectie over het eerste thema, ‘Max Verstappen plant een boom’.

Download hier de ‘Gids 2020’ met als thema ‘Quality of WorkLife’.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven