Wat gaat 2019 ons brengen? 

Wat gaat 2019 ons brengen? 

Een gezonde werkomgeving is inspirerend en geeft energie. Welke lampjes hebben de HR-directeuren in de kerstboom gehangen?

2019 belooft een jaar van serieuze veranderingen te worden, met 1 duidelijke rode draad: de menselijke maat. Dit sociale aspect krijgt steeds meer vorm onder de noemer: mensgericht ondernemen, zo meldt CHRO op haar website. Meer aandacht voor de mens in de organisatie dringt nu ook steeds breder door in de ‘boardroom’. De CFO en de CEO zien het nut van dit aspect ook in, waarbij de krappe arbeidsmarkt vermoedelijk de belangrijkste drijfveer is, maar het is waarschijnlijk tevens van structurelere aard.

Cultuuromslag

Ook in de drang naar digitalisering erkent de CTO steeds meer de rol van HR. Want het technische deel spreekt voor zich, maar de cultuuromslag, daar staat of valt het proces mee. En daar laat Mercer harde cijfers van zien in haar trendrapport 2018: 18 procent van de C-suite in het onderzoek geeft aan hun organisatie ‘agile genoeg’ te vinden voor verandering (4 procent in 2017). Twee vijfde van hen heeft metrics rondom de prestaties van veranderingen. Maar ze realiseren zich terdege dat de mens in de organisatie de belangrijkste factor is in duurzame verandering. Want het respect voor de HR-afdeling groeide flink: van 42 procent in 2017, naar 67 procent in 2018. En de meerderheid vindt dat HR een sleutelfiguur is in strategische planning.

Tevredenheid

Een andere trend die dit jaar al is ingezet, maar in 2019 tot wasdom komt is employee experience. Dat gaat niet alleen om tevredenheid van medewerkers door leuke ‘speeltjes’, opleidingen en hippe kantines. Medewerkers die zich echt gehoord en erkend voelen, zullen aangeven dat dit voor een groot deel voortkomt komt door de betrokkenheid, ondersteuning een vertrouwen van hun manager.  

De organisaties die dit begrijpen, zien hun werknemers als klanten en behandelen ze ook zo. Ze hebben de afgelopen jaren hun focus verlegd van administratieve processen naar strategisch HR, gecombineerd met de ervaringen van de afdelingen verkoop en marketing. 

Kijk hier voor andere trends in 2019.

Bron: CHRO

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven