CROW: “Delen van lease-auto’s steeds meer in trek”

CROW: “Delen van lease-auto’s steeds meer in trek”

Autodelen is steeds meer in trek, ook in het zakelijke segment. Er zijn steeds meer leasemaatschappijen die zogeheten Business Carsharing toelaten.

Een en ander blijkt uit onderzoek van CROW-KpVV, dat onlangs is gepubliceerd als editie ‘Autodelen’ in het Dashboard duurzame en slimme mobiliteit. 

Business Carsharing (zakelijk autodelen) kan op verschillende manieren. Zo is het mogelijk dat collega’s onderling auto’s delen, maar kan een werknemer voor een zakelijke rit gebruik maken van de auto van een collega die ermee van huis naar werk rijdt. Een andere trend is dat deelauto’s worden ingezet op bedrijventerreinen en kantorenparken, zoals de Audi Shared Business Fleet. Naast ‘gewone’ auto’s is het mogelijk om complete vloten te delen. Er zijn al initiatieven waarbij zelfs de gemeentelijke vuilniswagen gedeeld wordt met andere gemeenten. Business Lease koppelt het nog jonge concept van private lease aan autodelen: klanten kunnen hun leaseauto gemakkelijk verhuren via de platforms van SnappCar en MyWheels.

Markt

Naast lease-maatschappijen zijn ook speciale aanbieders van zakelijke deelauto’s actief op deze markt. Deze maken voor het zakelijk delen van leaseauto’s afspraken met werkgevers. Het gaat om: Arval Carsharing, Alphacity, Audi Shared Fleet, Business Lease, Car2Use, D2Go, eCarshare, Kyoto Lease, Mobiel Gedeeld, Mobility Mixx, Multilease, Poolverhuur, SammSamm, en WeGo. Samen bieden deze aanbieders 1738 zakelijke deelauto’s aan. Deze aanbieders richten zich specifiek op de zakelijke markt. Ook andere aanbieders hebben naast particuliere klanten ook zakelijke klanten.

Effecten

In Amerika is onderzoek gedaan naar zakelijk autodelen bij de Amerikaanse aanbieder Zipcar. Daaruit blijkt dat nieuwe zakelijke gebruikers van ZipCar iets minder vaak fietsen en iets minder vaak gebruik maken van het openbaar vervoer, terwijl ze wat vaker te voet gaan. Wanneer zakelijke gebruikers een voertuig van de hand deden of de aanschaf ervan uitstelden, is het effect heel anders: het gebruik van het openbaar vervoer nam 41% toe. Ook het lopen nam met 41% toe. Zonder Zipcar hadden werkgevers meer gebruik gemaakt van eigen auto’s of huurauto’s.

Combineren met openbaar vervoer

Een wat ouder onderzoek uit 2006 naar Mobility Mixx laat zien dat werknemers die af en toe een zakelijke dienstreis maken, al gauw met de auto naar het werk komen. Door zakelijke deelauto’s aan te bieden is het voor deze mensen gemakkelijker om met de fiets of de trein naar het werk te gaan. Zakelijke deelauto’s hebben daardoor niet alleen effect op het zakelijke verkeer, maar ook op het woon-werkverkeer. Door naast de deelauto ook het reizen met openbaar vervoer of taxi aan te bieden in één pas, verduurzaamt ook het zakelijk verkeer. De studie wees uit dat Mobility Mixx leidde tot 23% minder zakelijke autoritten en 5% minder autoritten tussen werk en huis.

Green Deal autodelen

Om volgend jaar een netwerk van 100.000 deelauto’s te hebben in Nederland hebben aanbieders van deelauto’s, leasemaatschappijen, verzekeraars, gemeenten, bedrijven, belangenorganisaties en de Rijksoverheid de handen ineengeslagen. Deze partijen willen de bekendheid van autodelen vergroten, kansen versterken en belemmeringen in kaart brengen en aanpakken. Ze zetten zowel in op structuurveranderingen als op concrete acties. Daarvoor hebben ze een Green Deal opgericht.

Bron: CROW

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven