BIM ondersteunt WeWork in snel ombouwen van co-workingspaces

 

BIM ondersteunt WeWork in snel ombouwen van co-workingspaces

Co-workingspaces - of in goed Nederlands: flexwerkruimtes - springen als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe krijg je die ruimten snel geschikt voor een brede, flex-doelgroep? WeWork gebruikt BIM.

WeWork is opgericht in 2010 en biedt gedeelde werkruimte, gemeenschap en diensten voor zijn leden, variërend van freelancers en startups tot werknemers van kleine bedrijven en afdelingen van grote gevestigde bedrijven. WeWork heeft overal ter wereld locaties, variërend van Manhattan tot Jeruzalem en van Tokyo tot Lima. Ook Amsterdam telt twee WeWork locaties (zie bovenstaande foto).

Uitdaging

Deze locaties beschikken over verschillende soorten gemeubileerde kantoorruimte (zoals open zitplaatsen, speciale bureaus of privékantoren) die leden maandelijks kunnen huren en waar nodig andere vergaderruimten zoals vergaderruimtes en privé-telefooncellen kunnen worden gereserveerd.

Snel omzetten

"Een van de sleutels tot ons succes is de mogelijkheid om de ruimtes die we leasen snel om te zetten in verhuurbare WeWork-locaties", zegt Dave Fano, Chief Product Officer van WeWork. "Helaas zijn de plattegronden voor die gehuurde ruimtes meestal onnauwkeurig, dus we moeten aan het begin van elk project veel tijd besteden aan het vastleggen van bouwinformatie. Iets wat ons vertraagt."

En in tegenstelling tot een typisch vastgoedbedrijf, dat vaak grote delen van een vloerplaat of meerdere verdiepingen verhuurt aan een enkele huurder in een langetermijnhuurovereenkomst, huurt WeWork veel kleinere eenheden op maandbasis. Een van de gevolgen daarvan is dat de ontwikkeling en het beheer van die ruimte heel anders is dan bij traditionele vastgoedontwikkelingsbedrijven. "Ons voorraadbeheer is buitengewoon complex", zegt Fano. "Al vroeg in het ontwerpproces analyseren we de omzet versus de kosten, maar ook analyseren we andere bedrijfsstatistieken die een ontwerpaanpak vereisen."

Oplossing: BIM

WeWork gebruikt BIM-software (Building Information Modeling) van Autodesk ter ondersteuning van het ontwerp en de bouw van zijn WeWork-kantoren. "Informatierijke 3D-ontwerpmodellen helpen ons om snel ontwerpopties te herhalen en die ontwerpen te analyseren op basis van factoren zoals kosten en potentiële inkomsten, en onze ontwerpen snel in te zetten met ontwerp-naar-fabricage en lean-bouwprocessen," zegt Fano.

Bewerken

Het bedrijf maakt gebruik van 3D-laserscanners om de bestaande omstandigheden van een nieuw verworven ruimte vast te leggen. De resultaten daarvan worden gecombineerd en bewerkt in ReCap (zie afbeelding) om deze te visualiseren en om in te navigeren. Deze gegevens worden gebruikt in Revit om WeWork te begeleiden bij het ontwikkelen van een reeks ontwerp-opties. Het bedrijf maakt gebruik van Dynamo (een visuele grafische programmeerinterface die nauw is geïntegreerd met het Revit-platform), samen met aangepaste applicaties die zijn ontwikkeld met behulp van de Revit API, om kosten- en verkoopgegevens van de bedrijfssystemen in de modellen in te sluiten en om automatisch informatie te extraheren van de modellen die worden weerspiegeld in haar business intelligence-systemen.

Snelle feedback

"Tijdens de vroege lay-out van het ontwerp testen we voortdurend onze verdienmodellen", zegt Fano. "Onze Revit-modellen (zie video) worden geladen met allerlei gegevens afkomstig van verschillende bronnen, informatie die we nodig hebben om kosten versus opbrengsten te analyseren. En terwijl we muren ‘neerzetten’  of componenten toevoegen, krijgen we onmiddellijk feedback over onze kosten om onze prijzen te optimaliseren. Dat helpt ons enorm snel beslissingen te nemen om nieuwe WeWork-ruimten tot leven te brengen."

Meer lezen hierover kan hier

Bron: Autodesk
Foto: WeWork

Delen:

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries wint CBRE Sustainability Award

De Dries wint CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Terug naar boven