Automerken komen met eigen systemen voor fleetmanagement

Automerken komen met eigen systemen voor fleetmanagement

Steeds meer automerken bouwen software en technologie af fabriek in, die voorheen door externe fleetmanagers werden aangeboden. De grote winnaar is de gebruiker, want deze kan nu 24/7 zelf het wagenpark beheren.

Nieuwste loot aan die stam zijn nieuwe connectiviteitsdiensten voor bedrijfswagenparken van Mercedes. Een van die services draagt de naam ‘Vehicle Monitoring & Maintenance’. Hiermee kunnen fleetmanagers hun wagenpark beheren via het webportaal ‘connect business’ waarin ze 24/7 een compleet overzicht van alle fleetparameters kunnen opvragen. Met behulp van intelligente analyse- en rapportageinstrumenten voor alle statische en dynamische voertuiggegevens, kunnen de voertuigen worden beheerd. Zo kan onderhoud nauwkeuriger worden gepland en de werkplaatscapaciteit beter worden benut. ‘connect business’ ondersteunt een proactieve aanpak, helpt de bestaande processen te optimaliseren en de efficiëntie te verhogen.

Privacy

‘Digital Driver’s Log’ biedt bestuurders een geautomatiseerd digitaal rittenboek. Dat beschermt de privacy van de gebruikers, aangezien ze op elk moment kunnen overschakelen op een privé modus. Tegelijkertijd profiteert de fleetmanager van een grotere transparantie wat zakelijke ritten betreft. De service biedt bovendien mogelijke belastingvoordelen voor bestuurders door een transparante registratie van het aantal zakelijke kilometers.

Digitale toekomst

“De toekomst van de mobiliteitsdiensten is digitaal en connectiviteit speelt daarbij een belangrijke rol. Door de nieuwe ‘connect business’-services toe te voegen aan de vertrouwde connectiviteitsdiensten van ‘Mercedes me’ richten we ons tot het segment van de fleet- en businessklanten en focussen we op hun specifieke eisen”, aldus Franz Reiner, CEO van Mercedes-Benz Bank en lid van de Raad van Bestuur van Daimler Financial Services, verantwoordelijk voor Europa.

De nieuwe ‘connect business’-service kan in bestaande IT-omgevingen worden geïntegreerd als web-based frontend of via een universele interface. Gegevens zullen worden overgedragen door een communicatiemodule, die tijdens het productieproces in de auto wordt ingebouwd.

Na de introductie in Duitsland lanceert Mercedes-Benz Connectivity Services GmbH de services ook in andere Europese markten; in Nederland zijn de diensten sinds medio januari beschikbaar.

Bron: Mercedes

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven