Ter herinnering aan je goede voornemen

Ter herinnering aan je goede voornemen

Dankzij een even simpel als doeltreffend BMI-rekenmodelletje van het Voedingscentrum kun je je ideale gewicht berekenen. Zo blijf je gezond.

De Body Mass Index (BMI) is een index voor het gewicht in verhouding tot lichaamslengte. Je kunt je BMI berekenen met de BMI-meter op deze pagina. Meet ook altijd je middelomtrek voor een compleet beeld. De BMI geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht. 

Ander advies

De BMI kan worden berekend voor kinderen en volwassenen van 2 t/m 70 jaar. Volwassenen Nederlanders met een afkomst van Zuid–Azië of uit een Afrikaans land ten zuiden van de Sahara krijgen een ander advies dan de BMI-meter aangeeft. Dit heeft te maken met het risico op ziekte. Het is dan al verstandig om af te vallen bij een BMI hoger dan 23 in plaats van bij een BMI hoger dan 25. Mogelijk geldt dit ook voor Nederlanders van Noord-Afrikaanse, Hindoestaanse en Creoolse afkomst. 

Voor sommige groepen, zoals mensen met een Aziatische of Hindoestaanse afkomst, gelden bovendien andere grenswaarden voor de grens tussen een gezond gewicht en overgewicht. Dat heeft te maken met een andere lichaamsbouw. 

Middelomtrek (taille) ook belangrijk

Naast het gewicht is het voor je gezondheid belangrijk waar het lichaamsvet zit. Vet in en rond de buik is nadelig voor je gezondheid. Meet daarom ook je taille.

3 fases

Doorloop dan de 3 fases naar een gezond gewicht.

Kijk hier voor het berekenen van je BMI. 

Bron: Voedingscentrum

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven