Elektrisch rijden breekt door in de zakelijke markt

 

Zakelijk elektrisch rijden gaat naar verwachting in 2020 echt doorbreken. Dat verwacht Rody de Winter, Business Development Manager bij Smart WorkPlace partner Pon Business Mobility.

Er komen gunstig geprijsde modellen op de markt die een grotere en meer acceptabele actieradius hebben. Daarnaast neemt ook het aantal openbare laadpalen in Nederland toe.

Kennis verschilt per bedrijf

De hoeveelheid kennis over elektrisch rijden verschilt per bedrijf. “De ene onderneming is er door de CO2-doelstellingen al langer mee bezig, terwijl er ook bedrijven zijn die er nog maar mondjesmaat aandacht aan schenken.” En dat terwijl de vraag van de werknemer naar elektrische auto’s steeds groter wordt. Rody de Winter, Business Development Manager bij Pon Business Mobility: “Er valt wat te kiezen, maar daardoor zien ondernemingen soms door de bomen het bos niet meer. We krijgen daarom steeds meer vragen. De meeste vragen gaan over de actieradius van auto’s, thuis laden, op kantoor en onderweg laden en over de zogeheten total cost of ownership (TCO, red.). Dat laatste gaat over het totaalbedrag aan kosten voor elektrisch rijden. Logisch dat die vragen komen, want elektrisch rijden is nog een relatief nieuw fenomeen.” Een groot deel van de vragen gaat over laadpalen. De Winter: “Wat hebben wij als onderneming nodig om elektrische auto’s te kunnen rijden?”

Situatie per geval bekijken

Het beantwoorden van die zeer terechte vraag, is nog niet zo eenvoudig. De Winter: “Het vraagt om een maatwerkoplossing. Het ene bedrijf kan met 10 tot 15 laadpunten toe. Een ander heeft 50 tot 100 laadpunten nodig om het wagenpark te bedienen. De vraag is ook wat de stroomvoorziening op het terrein van de onderneming aankan. Je wilt niet dat door het opladen van de auto’s, de verlichting het ineens niet meer doet.” Pon Business Mobility en haar externe partners bekijken dan ook vaak de situatie ter plaatse tijdens een schouw. “Daarbij helpt het als de facilitair manager of de wagenparkbeheerder met tekeningen van het terrein en van de stroomvoorziening, een goed inzicht heeft. Naast laadpalen op een bedrijventerrein kunnen we ook laadpunten bij leaserijders thuis installeren.”

Elektrisch rijden nu al goedkoper

Zakelijk elektrisch rijden is populairder dan ooit, beschouwt De Winter. “Wij verkochten in 2014 zo’n 300 volledig elektrische auto’s, bestaande uit Volkswagens e-Up! en e-Golf. Vorig jaar waren dat er al tweeduizend. En dit jaar worden dat er naar verwachting ruim drieduizend.” Dat komt vooral omdat er een aantal obstakels uit de weg zijn geruimd. “Allereerst de actieradius. Een e-Golf kan nu, volgens de WLTP testcyclus, al 230 kilometer halen, terwijl de modellen van volgend jaar, die onder de naam ID. op de markt komen, al 550 kilometer rijden. De definitieve technische specificaties van de Volkswagen ID. worden in een later stadium bekendgemaakt. Maar die 550 kilometer betekent bijvoorbeeld wel dat je naast je woon-werkverkeer, ook tussentijds allerlei klanten kunt bezoeken.” Daarbij komt dat de TCO, het totaalbedrag voor elektrisch rijden, is gedaald. “Waardoor je met bijvoorbeeld een e-Golf inclusief elektriciteit onder de streep goedkoper uit bent dan zijn diesel- of benzinevariant.”

Laadinfrastructuur geen belemmering meer

Daarnaast is ook de laadinfrastructuur geen belemmering meer. De Winter: “Er zijn in Nederland maar liefst 37.000 publieke en semipublieke laadpunten. Met semipubliek bedoelen we bijvoorbeeld een dealer die zijn laadpaal ter beschikking stelt, maar ’s avonds het hek sluit. Naast die 37.000 zijn er nog 967 snellaadpunten. Ook in de rest van Europa kun je op heel veel plaatsen terecht. Zodanig dat ook een vakantie naar Zuid-Frankrijk tot de mogelijkheden behoort.” Daarbij komt dat Volkswagen met het gespecialiseerde bedrijf Ionity een snellaadnetwerk van 400 stations in Europa aanlegt. “De capaciteit daarvan is 350 kilowatt. Elektrische auto’s die met 350 kW kunnen laden, zijn in ongeveer 15 minuten volledig opgeladen. Dat is dus niet veel langer dan een tankbeurt.”

De batterij tot 80% opladen gaat snel

In Nederland laad je bijvoorbeeld een e-Golf met een accucapaciteit van 36 kilowatt via een openbaar laadpunt in 5 uur en 20 minuten op. Met een snellader is die tijd geslonken tot drie kwartier. De Winter: “Het vraagt ook een andere mindset. We raden bedrijven aan om ook bij hun medewerker thuis een laadpaal neer te zetten. Zo kun je je auto’s nachts opladen, zodat je met een volle batterij wegrijdt. Waarna je onderweg zo nodig nog bijlaadt. Hierbij hoef je niet altijd naar 100% te laden. Sterker nog: tot 80% opladen gaat snel. Die laatste 20% gaat langzamer. Je laadt dus gewoon op als je daar behoefte aan hebt.” Speciale navigatie die rekening houdt met hoeveel je waar moet en kunt opladen, maakt het voor de gebruiker nog eenvoudiger.

CSS-stekker de meest gangbare

Wie in een e-Crafter bestelbus rijdt, kan dus altijd wel ergens laden. Bijvoorbeeld in de buurt van de bouwlocatie waar hij aan het werk is. Het gemak daarbij is dat de bestuurder met een laadpas bij alle laadpunten in Nederland terecht kan. De meest gangbare stekker om te laden - en die gebruikt Volkswagen ook - is de Type 2-stekker voor normaal laden. Daarnaast is de Combined Charging System-stekker oftewel de CCS-stekker gemeengoed voor snelladen. Met name Japanse automerken gebruiken de CHAdeMO-stekker. De Winter: “Maar met beide stekkers, CSS en CHAdeMO, kun je overigens prima terecht bij één van de snellaadpunten langs de snelweg.” De snelheid van snelladen ligt naar verwachting in de toekomst tot wel 30 keer hoger dan nu.

In gesprek met eigenaar van het terrein

Wie laadpalen op zijn terrein wil hebben, doet er goed aan om contact op te nemen met de Mobility Consultants van Pon. De Winter: “Want de ene situatie is de andere niet.” Het is ook verstandig om met de eigenaar van het terrein in contact te treden. “Als je eigenaar bent van het bedrijfsterrein heb je zeggenschap, maar dat geldt natuurlijk niet als je ruimte en bedrijfsterrein huurt. Vaak zien we dat verhuurders dit als een service naar hun huurders toe zien. Daarnaast zijn de laadpalen in een aantal jaren afgeschreven. Dus mocht je na een aantal jaren verhuizen, dan kun je altijd de laadpalen tegen boekwaarde laten overnemen. Maar het is verstandig om daar het gesprek over aan te gaan.”

Tot slot constateert De Winter dat de markt voor zakelijke elektrische voertuigen booming is. “Ik verwacht, met de ontwikkelingen van de laadstructuur, de kosten en de grotere actieradius in het achterhoofd, een enorme groei. We staan voor de definitieve doorbaak van elektrische voertuigen in de zakelijke markt.”

Delen:

Meer nieuws

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Terug naar boven