Elektrisch rijden breekt door in de zakelijke markt

 

Zakelijk elektrisch rijden gaat naar verwachting in 2020 echt doorbreken. Dat verwacht Rody de Winter, Business Development Manager bij Smart WorkPlace partner Pon Business Mobility.

Er komen gunstig geprijsde modellen op de markt die een grotere en meer acceptabele actieradius hebben. Daarnaast neemt ook het aantal openbare laadpalen in Nederland toe.

Kennis verschilt per bedrijf

De hoeveelheid kennis over elektrisch rijden verschilt per bedrijf. “De ene onderneming is er door de CO2-doelstellingen al langer mee bezig, terwijl er ook bedrijven zijn die er nog maar mondjesmaat aandacht aan schenken.” En dat terwijl de vraag van de werknemer naar elektrische auto’s steeds groter wordt. Rody de Winter, Business Development Manager bij Pon Business Mobility: “Er valt wat te kiezen, maar daardoor zien ondernemingen soms door de bomen het bos niet meer. We krijgen daarom steeds meer vragen. De meeste vragen gaan over de actieradius van auto’s, thuis laden, op kantoor en onderweg laden en over de zogeheten total cost of ownership (TCO, red.). Dat laatste gaat over het totaalbedrag aan kosten voor elektrisch rijden. Logisch dat die vragen komen, want elektrisch rijden is nog een relatief nieuw fenomeen.” Een groot deel van de vragen gaat over laadpalen. De Winter: “Wat hebben wij als onderneming nodig om elektrische auto’s te kunnen rijden?”

Situatie per geval bekijken

Het beantwoorden van die zeer terechte vraag, is nog niet zo eenvoudig. De Winter: “Het vraagt om een maatwerkoplossing. Het ene bedrijf kan met 10 tot 15 laadpunten toe. Een ander heeft 50 tot 100 laadpunten nodig om het wagenpark te bedienen. De vraag is ook wat de stroomvoorziening op het terrein van de onderneming aankan. Je wilt niet dat door het opladen van de auto’s, de verlichting het ineens niet meer doet.” Pon Business Mobility en haar externe partners bekijken dan ook vaak de situatie ter plaatse tijdens een schouw. “Daarbij helpt het als de facilitair manager of de wagenparkbeheerder met tekeningen van het terrein en van de stroomvoorziening, een goed inzicht heeft. Naast laadpalen op een bedrijventerrein kunnen we ook laadpunten bij leaserijders thuis installeren.”

Elektrisch rijden nu al goedkoper

Zakelijk elektrisch rijden is populairder dan ooit, beschouwt De Winter. “Wij verkochten in 2014 zo’n 300 volledig elektrische auto’s, bestaande uit Volkswagens e-Up! en e-Golf. Vorig jaar waren dat er al tweeduizend. En dit jaar worden dat er naar verwachting ruim drieduizend.” Dat komt vooral omdat er een aantal obstakels uit de weg zijn geruimd. “Allereerst de actieradius. Een e-Golf kan nu, volgens de WLTP testcyclus, al 230 kilometer halen, terwijl de modellen van volgend jaar, die onder de naam ID. op de markt komen, al 550 kilometer rijden. De definitieve technische specificaties van de Volkswagen ID. worden in een later stadium bekendgemaakt. Maar die 550 kilometer betekent bijvoorbeeld wel dat je naast je woon-werkverkeer, ook tussentijds allerlei klanten kunt bezoeken.” Daarbij komt dat de TCO, het totaalbedrag voor elektrisch rijden, is gedaald. “Waardoor je met bijvoorbeeld een e-Golf inclusief elektriciteit onder de streep goedkoper uit bent dan zijn diesel- of benzinevariant.”

Laadinfrastructuur geen belemmering meer

Daarnaast is ook de laadinfrastructuur geen belemmering meer. De Winter: “Er zijn in Nederland maar liefst 37.000 publieke en semipublieke laadpunten. Met semipubliek bedoelen we bijvoorbeeld een dealer die zijn laadpaal ter beschikking stelt, maar ’s avonds het hek sluit. Naast die 37.000 zijn er nog 967 snellaadpunten. Ook in de rest van Europa kun je op heel veel plaatsen terecht. Zodanig dat ook een vakantie naar Zuid-Frankrijk tot de mogelijkheden behoort.” Daarbij komt dat Volkswagen met het gespecialiseerde bedrijf Ionity een snellaadnetwerk van 400 stations in Europa aanlegt. “De capaciteit daarvan is 350 kilowatt. Elektrische auto’s die met 350 kW kunnen laden, zijn in ongeveer 15 minuten volledig opgeladen. Dat is dus niet veel langer dan een tankbeurt.”

De batterij tot 80% opladen gaat snel

In Nederland laad je bijvoorbeeld een e-Golf met een accucapaciteit van 36 kilowatt via een openbaar laadpunt in 5 uur en 20 minuten op. Met een snellader is die tijd geslonken tot drie kwartier. De Winter: “Het vraagt ook een andere mindset. We raden bedrijven aan om ook bij hun medewerker thuis een laadpaal neer te zetten. Zo kun je je auto’s nachts opladen, zodat je met een volle batterij wegrijdt. Waarna je onderweg zo nodig nog bijlaadt. Hierbij hoef je niet altijd naar 100% te laden. Sterker nog: tot 80% opladen gaat snel. Die laatste 20% gaat langzamer. Je laadt dus gewoon op als je daar behoefte aan hebt.” Speciale navigatie die rekening houdt met hoeveel je waar moet en kunt opladen, maakt het voor de gebruiker nog eenvoudiger.

CSS-stekker de meest gangbare

Wie in een e-Crafter bestelbus rijdt, kan dus altijd wel ergens laden. Bijvoorbeeld in de buurt van de bouwlocatie waar hij aan het werk is. Het gemak daarbij is dat de bestuurder met een laadpas bij alle laadpunten in Nederland terecht kan. De meest gangbare stekker om te laden - en die gebruikt Volkswagen ook - is de Type 2-stekker voor normaal laden. Daarnaast is de Combined Charging System-stekker oftewel de CCS-stekker gemeengoed voor snelladen. Met name Japanse automerken gebruiken de CHAdeMO-stekker. De Winter: “Maar met beide stekkers, CSS en CHAdeMO, kun je overigens prima terecht bij één van de snellaadpunten langs de snelweg.” De snelheid van snelladen ligt naar verwachting in de toekomst tot wel 30 keer hoger dan nu.

In gesprek met eigenaar van het terrein

Wie laadpalen op zijn terrein wil hebben, doet er goed aan om contact op te nemen met de Mobility Consultants van Pon. De Winter: “Want de ene situatie is de andere niet.” Het is ook verstandig om met de eigenaar van het terrein in contact te treden. “Als je eigenaar bent van het bedrijfsterrein heb je zeggenschap, maar dat geldt natuurlijk niet als je ruimte en bedrijfsterrein huurt. Vaak zien we dat verhuurders dit als een service naar hun huurders toe zien. Daarnaast zijn de laadpalen in een aantal jaren afgeschreven. Dus mocht je na een aantal jaren verhuizen, dan kun je altijd de laadpalen tegen boekwaarde laten overnemen. Maar het is verstandig om daar het gesprek over aan te gaan.”

Tot slot constateert De Winter dat de markt voor zakelijke elektrische voertuigen booming is. “Ik verwacht, met de ontwikkelingen van de laadstructuur, de kosten en de grotere actieradius in het achterhoofd, een enorme groei. We staan voor de definitieve doorbaak van elektrische voertuigen in de zakelijke markt.”

Delen:

Meer nieuws

Sta jij midden in de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij midden in de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

maandag 24 november

Hoe geef je IT-leiders de ruimte om écht te innoveren, en niet meer alleen te focussen op probleemoplossing? Daarvoor ...

Lees meer

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

<span>Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday</span>

Draaijer Group en HEYDAY samen verder als Draaijer Heyday

woensdag 19 november

Draaijer Group en HEYDAY bundelen kracht in één ecosysteem voor de volledige levenscyclus van de werkomgeving.

Lees meer

Blog: Balance@Work

Blog: Balance@Work

dinsdag 18 november

Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim ...

Lees meer

Terug naar boven