Elektrisch rijden breekt door in de zakelijke markt

 

Zakelijk elektrisch rijden gaat naar verwachting in 2020 echt doorbreken. Dat verwacht Rody de Winter, Business Development Manager bij Smart WorkPlace partner Pon Business Mobility.

Er komen gunstig geprijsde modellen op de markt die een grotere en meer acceptabele actieradius hebben. Daarnaast neemt ook het aantal openbare laadpalen in Nederland toe.

Kennis verschilt per bedrijf

De hoeveelheid kennis over elektrisch rijden verschilt per bedrijf. “De ene onderneming is er door de CO2-doelstellingen al langer mee bezig, terwijl er ook bedrijven zijn die er nog maar mondjesmaat aandacht aan schenken.” En dat terwijl de vraag van de werknemer naar elektrische auto’s steeds groter wordt. Rody de Winter, Business Development Manager bij Pon Business Mobility: “Er valt wat te kiezen, maar daardoor zien ondernemingen soms door de bomen het bos niet meer. We krijgen daarom steeds meer vragen. De meeste vragen gaan over de actieradius van auto’s, thuis laden, op kantoor en onderweg laden en over de zogeheten total cost of ownership (TCO, red.). Dat laatste gaat over het totaalbedrag aan kosten voor elektrisch rijden. Logisch dat die vragen komen, want elektrisch rijden is nog een relatief nieuw fenomeen.” Een groot deel van de vragen gaat over laadpalen. De Winter: “Wat hebben wij als onderneming nodig om elektrische auto’s te kunnen rijden?”

Situatie per geval bekijken

Het beantwoorden van die zeer terechte vraag, is nog niet zo eenvoudig. De Winter: “Het vraagt om een maatwerkoplossing. Het ene bedrijf kan met 10 tot 15 laadpunten toe. Een ander heeft 50 tot 100 laadpunten nodig om het wagenpark te bedienen. De vraag is ook wat de stroomvoorziening op het terrein van de onderneming aankan. Je wilt niet dat door het opladen van de auto’s, de verlichting het ineens niet meer doet.” Pon Business Mobility en haar externe partners bekijken dan ook vaak de situatie ter plaatse tijdens een schouw. “Daarbij helpt het als de facilitair manager of de wagenparkbeheerder met tekeningen van het terrein en van de stroomvoorziening, een goed inzicht heeft. Naast laadpalen op een bedrijventerrein kunnen we ook laadpunten bij leaserijders thuis installeren.”

Elektrisch rijden nu al goedkoper

Zakelijk elektrisch rijden is populairder dan ooit, beschouwt De Winter. “Wij verkochten in 2014 zo’n 300 volledig elektrische auto’s, bestaande uit Volkswagens e-Up! en e-Golf. Vorig jaar waren dat er al tweeduizend. En dit jaar worden dat er naar verwachting ruim drieduizend.” Dat komt vooral omdat er een aantal obstakels uit de weg zijn geruimd. “Allereerst de actieradius. Een e-Golf kan nu, volgens de WLTP testcyclus, al 230 kilometer halen, terwijl de modellen van volgend jaar, die onder de naam ID. op de markt komen, al 550 kilometer rijden. De definitieve technische specificaties van de Volkswagen ID. worden in een later stadium bekendgemaakt. Maar die 550 kilometer betekent bijvoorbeeld wel dat je naast je woon-werkverkeer, ook tussentijds allerlei klanten kunt bezoeken.” Daarbij komt dat de TCO, het totaalbedrag voor elektrisch rijden, is gedaald. “Waardoor je met bijvoorbeeld een e-Golf inclusief elektriciteit onder de streep goedkoper uit bent dan zijn diesel- of benzinevariant.”

Laadinfrastructuur geen belemmering meer

Daarnaast is ook de laadinfrastructuur geen belemmering meer. De Winter: “Er zijn in Nederland maar liefst 37.000 publieke en semipublieke laadpunten. Met semipubliek bedoelen we bijvoorbeeld een dealer die zijn laadpaal ter beschikking stelt, maar ’s avonds het hek sluit. Naast die 37.000 zijn er nog 967 snellaadpunten. Ook in de rest van Europa kun je op heel veel plaatsen terecht. Zodanig dat ook een vakantie naar Zuid-Frankrijk tot de mogelijkheden behoort.” Daarbij komt dat Volkswagen met het gespecialiseerde bedrijf Ionity een snellaadnetwerk van 400 stations in Europa aanlegt. “De capaciteit daarvan is 350 kilowatt. Elektrische auto’s die met 350 kW kunnen laden, zijn in ongeveer 15 minuten volledig opgeladen. Dat is dus niet veel langer dan een tankbeurt.”

De batterij tot 80% opladen gaat snel

In Nederland laad je bijvoorbeeld een e-Golf met een accucapaciteit van 36 kilowatt via een openbaar laadpunt in 5 uur en 20 minuten op. Met een snellader is die tijd geslonken tot drie kwartier. De Winter: “Het vraagt ook een andere mindset. We raden bedrijven aan om ook bij hun medewerker thuis een laadpaal neer te zetten. Zo kun je je auto’s nachts opladen, zodat je met een volle batterij wegrijdt. Waarna je onderweg zo nodig nog bijlaadt. Hierbij hoef je niet altijd naar 100% te laden. Sterker nog: tot 80% opladen gaat snel. Die laatste 20% gaat langzamer. Je laadt dus gewoon op als je daar behoefte aan hebt.” Speciale navigatie die rekening houdt met hoeveel je waar moet en kunt opladen, maakt het voor de gebruiker nog eenvoudiger.

CSS-stekker de meest gangbare

Wie in een e-Crafter bestelbus rijdt, kan dus altijd wel ergens laden. Bijvoorbeeld in de buurt van de bouwlocatie waar hij aan het werk is. Het gemak daarbij is dat de bestuurder met een laadpas bij alle laadpunten in Nederland terecht kan. De meest gangbare stekker om te laden - en die gebruikt Volkswagen ook - is de Type 2-stekker voor normaal laden. Daarnaast is de Combined Charging System-stekker oftewel de CCS-stekker gemeengoed voor snelladen. Met name Japanse automerken gebruiken de CHAdeMO-stekker. De Winter: “Maar met beide stekkers, CSS en CHAdeMO, kun je overigens prima terecht bij één van de snellaadpunten langs de snelweg.” De snelheid van snelladen ligt naar verwachting in de toekomst tot wel 30 keer hoger dan nu.

In gesprek met eigenaar van het terrein

Wie laadpalen op zijn terrein wil hebben, doet er goed aan om contact op te nemen met de Mobility Consultants van Pon. De Winter: “Want de ene situatie is de andere niet.” Het is ook verstandig om met de eigenaar van het terrein in contact te treden. “Als je eigenaar bent van het bedrijfsterrein heb je zeggenschap, maar dat geldt natuurlijk niet als je ruimte en bedrijfsterrein huurt. Vaak zien we dat verhuurders dit als een service naar hun huurders toe zien. Daarnaast zijn de laadpalen in een aantal jaren afgeschreven. Dus mocht je na een aantal jaren verhuizen, dan kun je altijd de laadpalen tegen boekwaarde laten overnemen. Maar het is verstandig om daar het gesprek over aan te gaan.”

Tot slot constateert De Winter dat de markt voor zakelijke elektrische voertuigen booming is. “Ik verwacht, met de ontwikkelingen van de laadstructuur, de kosten en de grotere actieradius in het achterhoofd, een enorme groei. We staan voor de definitieve doorbaak van elektrische voertuigen in de zakelijke markt.”

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven