Elektrisch rijden breekt door in de zakelijke markt

 

Zakelijk elektrisch rijden gaat naar verwachting in 2020 echt doorbreken. Dat verwacht Rody de Winter, Business Development Manager bij Smart WorkPlace partner Pon Business Mobility.

Er komen gunstig geprijsde modellen op de markt die een grotere en meer acceptabele actieradius hebben. Daarnaast neemt ook het aantal openbare laadpalen in Nederland toe.

Kennis verschilt per bedrijf

De hoeveelheid kennis over elektrisch rijden verschilt per bedrijf. “De ene onderneming is er door de CO2-doelstellingen al langer mee bezig, terwijl er ook bedrijven zijn die er nog maar mondjesmaat aandacht aan schenken.” En dat terwijl de vraag van de werknemer naar elektrische auto’s steeds groter wordt. Rody de Winter, Business Development Manager bij Pon Business Mobility: “Er valt wat te kiezen, maar daardoor zien ondernemingen soms door de bomen het bos niet meer. We krijgen daarom steeds meer vragen. De meeste vragen gaan over de actieradius van auto’s, thuis laden, op kantoor en onderweg laden en over de zogeheten total cost of ownership (TCO, red.). Dat laatste gaat over het totaalbedrag aan kosten voor elektrisch rijden. Logisch dat die vragen komen, want elektrisch rijden is nog een relatief nieuw fenomeen.” Een groot deel van de vragen gaat over laadpalen. De Winter: “Wat hebben wij als onderneming nodig om elektrische auto’s te kunnen rijden?”

Situatie per geval bekijken

Het beantwoorden van die zeer terechte vraag, is nog niet zo eenvoudig. De Winter: “Het vraagt om een maatwerkoplossing. Het ene bedrijf kan met 10 tot 15 laadpunten toe. Een ander heeft 50 tot 100 laadpunten nodig om het wagenpark te bedienen. De vraag is ook wat de stroomvoorziening op het terrein van de onderneming aankan. Je wilt niet dat door het opladen van de auto’s, de verlichting het ineens niet meer doet.” Pon Business Mobility en haar externe partners bekijken dan ook vaak de situatie ter plaatse tijdens een schouw. “Daarbij helpt het als de facilitair manager of de wagenparkbeheerder met tekeningen van het terrein en van de stroomvoorziening, een goed inzicht heeft. Naast laadpalen op een bedrijventerrein kunnen we ook laadpunten bij leaserijders thuis installeren.”

Elektrisch rijden nu al goedkoper

Zakelijk elektrisch rijden is populairder dan ooit, beschouwt De Winter. “Wij verkochten in 2014 zo’n 300 volledig elektrische auto’s, bestaande uit Volkswagens e-Up! en e-Golf. Vorig jaar waren dat er al tweeduizend. En dit jaar worden dat er naar verwachting ruim drieduizend.” Dat komt vooral omdat er een aantal obstakels uit de weg zijn geruimd. “Allereerst de actieradius. Een e-Golf kan nu, volgens de WLTP testcyclus, al 230 kilometer halen, terwijl de modellen van volgend jaar, die onder de naam ID. op de markt komen, al 550 kilometer rijden. De definitieve technische specificaties van de Volkswagen ID. worden in een later stadium bekendgemaakt. Maar die 550 kilometer betekent bijvoorbeeld wel dat je naast je woon-werkverkeer, ook tussentijds allerlei klanten kunt bezoeken.” Daarbij komt dat de TCO, het totaalbedrag voor elektrisch rijden, is gedaald. “Waardoor je met bijvoorbeeld een e-Golf inclusief elektriciteit onder de streep goedkoper uit bent dan zijn diesel- of benzinevariant.”

Laadinfrastructuur geen belemmering meer

Daarnaast is ook de laadinfrastructuur geen belemmering meer. De Winter: “Er zijn in Nederland maar liefst 37.000 publieke en semipublieke laadpunten. Met semipubliek bedoelen we bijvoorbeeld een dealer die zijn laadpaal ter beschikking stelt, maar ’s avonds het hek sluit. Naast die 37.000 zijn er nog 967 snellaadpunten. Ook in de rest van Europa kun je op heel veel plaatsen terecht. Zodanig dat ook een vakantie naar Zuid-Frankrijk tot de mogelijkheden behoort.” Daarbij komt dat Volkswagen met het gespecialiseerde bedrijf Ionity een snellaadnetwerk van 400 stations in Europa aanlegt. “De capaciteit daarvan is 350 kilowatt. Elektrische auto’s die met 350 kW kunnen laden, zijn in ongeveer 15 minuten volledig opgeladen. Dat is dus niet veel langer dan een tankbeurt.”

De batterij tot 80% opladen gaat snel

In Nederland laad je bijvoorbeeld een e-Golf met een accucapaciteit van 36 kilowatt via een openbaar laadpunt in 5 uur en 20 minuten op. Met een snellader is die tijd geslonken tot drie kwartier. De Winter: “Het vraagt ook een andere mindset. We raden bedrijven aan om ook bij hun medewerker thuis een laadpaal neer te zetten. Zo kun je je auto’s nachts opladen, zodat je met een volle batterij wegrijdt. Waarna je onderweg zo nodig nog bijlaadt. Hierbij hoef je niet altijd naar 100% te laden. Sterker nog: tot 80% opladen gaat snel. Die laatste 20% gaat langzamer. Je laadt dus gewoon op als je daar behoefte aan hebt.” Speciale navigatie die rekening houdt met hoeveel je waar moet en kunt opladen, maakt het voor de gebruiker nog eenvoudiger.

CSS-stekker de meest gangbare

Wie in een e-Crafter bestelbus rijdt, kan dus altijd wel ergens laden. Bijvoorbeeld in de buurt van de bouwlocatie waar hij aan het werk is. Het gemak daarbij is dat de bestuurder met een laadpas bij alle laadpunten in Nederland terecht kan. De meest gangbare stekker om te laden - en die gebruikt Volkswagen ook - is de Type 2-stekker voor normaal laden. Daarnaast is de Combined Charging System-stekker oftewel de CCS-stekker gemeengoed voor snelladen. Met name Japanse automerken gebruiken de CHAdeMO-stekker. De Winter: “Maar met beide stekkers, CSS en CHAdeMO, kun je overigens prima terecht bij één van de snellaadpunten langs de snelweg.” De snelheid van snelladen ligt naar verwachting in de toekomst tot wel 30 keer hoger dan nu.

In gesprek met eigenaar van het terrein

Wie laadpalen op zijn terrein wil hebben, doet er goed aan om contact op te nemen met de Mobility Consultants van Pon. De Winter: “Want de ene situatie is de andere niet.” Het is ook verstandig om met de eigenaar van het terrein in contact te treden. “Als je eigenaar bent van het bedrijfsterrein heb je zeggenschap, maar dat geldt natuurlijk niet als je ruimte en bedrijfsterrein huurt. Vaak zien we dat verhuurders dit als een service naar hun huurders toe zien. Daarnaast zijn de laadpalen in een aantal jaren afgeschreven. Dus mocht je na een aantal jaren verhuizen, dan kun je altijd de laadpalen tegen boekwaarde laten overnemen. Maar het is verstandig om daar het gesprek over aan te gaan.”

Tot slot constateert De Winter dat de markt voor zakelijke elektrische voertuigen booming is. “Ik verwacht, met de ontwikkelingen van de laadstructuur, de kosten en de grotere actieradius in het achterhoofd, een enorme groei. We staan voor de definitieve doorbaak van elektrische voertuigen in de zakelijke markt.”

Delen:

Meer nieuws

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Terug naar boven