Acht voornaamste trends bij coworking

 

Acht voornaamste trends bij coworking

Coworking wordt steeds populairder in de wereld van zakelijk vastgoed. Maar wat zijn de voornaamste trends? CoworkingResources zette er in opdracht van een grote coworking-keten acht op een rijtje.

Trend 1: Real Estate is een on-demand ervaring

Veel hedendaagse bedrijven verhuizen elke anderhalf of twee jaar. Huurtermijnen van tien jaar passen niet meer bij bedrijven die in elk opzicht agile en flexibel willen zijn. De bedrijven willen snelle oplossingen en vastgoed past zich aan die behoeften aan en is een on-demand product geworden.

Trend 2: Coworking is modern facility management

Coworking is vaak neergezet als ‘lifestyle’-keuze. Het omgekeerde is echter waar: aanbieders van grote coworkinglocaties kiezen top-locaties en troeven daarbij vaak klassieke corporate real estate bedrijven af. Ze zijn competitief omdat ze weinig ruimte nodig hebben en omdat ze lucratieve inschrijfmodules hebben, die een breed scala aan clienten aantrekt.

Trend 3: Technology kan zorgen voor een vijfsterrenervaring

Voor een coworking ruimte is een onderhoudsteam van 20 personen onpraktisch en onnodig. Met de juiste technologie en softwareintegratie daartegen is het werk van zo’n team eenvoudig te automatiseren. Innovatieve technologieen creeren bovendien een superieure ervaring voor de gebruikers.

Trend 4: Corporates kiezen voor coworking concepten

Coworking concepten zijn onderdeel geworden van de kernstrategie van corporates, die daarmee niet meer kiezen voor het steeds weer neerzetten van grote gebouwen. Het feit dat corporates kiezen voor een huurmodel dat aanvankelijk was bedoeld voor kleine bedrijven laat zien dat er nog veel potentie voor coworking zit in elke sector.

Trend 5: Coworking ruimtes hebben geavanceerde technologie nodig

De meeste coworking tools zijn gemaakt voor ruimtes van 20 tot 200 mensen. Wanneer je als operator echter naar 10 ruimtes van 400 mensen gaat, zul je ook de techniek moeten upgraden.

Trend 6: Vergeet competitie, focus op community

Aanbieders van coworking ruimtes hoeven niet met elkaar te concurreren om de beste locaties. Ervaring heeft namelijk geleerd dat de afzonderlijke bedrijven prima in staat zijn een eigen publiek te trekken en ook te behouden. Daarom is het beter om juist op dat laatste te focussen en te zorgen voor een sterke community. Er is vooralsnog voldoende potentiele coworking doelgroepen voor iedere aanbieder.

Trend 7: Technologie bepaalt hoe snel je kunt opschalen

Door te kiezen voor coworking management tools die zijn te automatiseren, kun je snel opschalen zonder dat je daarvoor meteen nieuwe mensen nodig hebt. Bovendien kun je op deze manier de kwaliteit op peil houden.

Trend 8: Een goede IT-engineer is essentieel

Kenmerkend voor coworking ruimtes is innovatie en technologie. Clienten verwachten optimale beveiliging, WiFi en cloud mogelijkheden, boekingssystemen etc. Dit vraagt niet meer om een traditionele office manager, maar om een top IT-engineer die hier permanent op kan inspelen en die zorgt dat je locatie steeds qua innovatie en technologie up-to-date blijft.

Bron: CoworkingResources

Delen:

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries wint CBRE Sustainability Award

De Dries wint CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Terug naar boven