Eindgebruiker vertrouwt zelfrijdende auto

Eindgebruiker vertrouwt zelfrijdende auto

De zelfrijdende auto kan in de toekomst mogelijk een grote rol spelen bij zakelijke mobiliteit. Met het vertrouwen van de consument c.q. de zakelijke eindgebruiker lijkt het wel goed te zitten, zo wijst recent onderzoek uit.

Zo blijkt uit een wereldwijd consumentenonderzoek onder ruim 22.000 respondenten van Atomik Research in opdracht van softwarebedrijf ANSYS dat 71% van de consumenten denkt dat zelfrijdende auto’s binnen 10 jaar beter autorijden dan mensen. Het rapport bevestigt volgens ANSYS ‘dat consumenten hoge verwachtingen hebben van de mogelijkheden van autonome voertuigen en dat ze zich comfortabel voelen bij het idee dat ze ooit in zelfrijdende auto’s en vliegtuigen zullen reizen’.

Andere belangrijke conclusies van het rapport zijn:

  • Japanse respondenten hebben meer vertrouwen in autonome voertuigen dan het gemiddelde. 83% gelooft dat zelfrijdende auto’s binnen 10 jaar beter kunnen rijden dan mensen. 38% denkt zelfs dat zelfrijdende auto’s nu al betere rijvaardigheden bezitten dan de mens.
  • 77% van de respondenten voelt zich comfortabel bij de gedachte op een zeker moment in een zelfrijdende auto te rijden.
  • 87% van de 18- tot 24-jarigen en 88% van de 25- tot 34-jarigen heeft geen moeite met zelfrijdende auto’s tijdens hun leven. 43% van de respondenten boven de 65 jaar geeft aan nooit in een zelfrijdende auto te zullen rijden.
  • Chinese respondenten staan het meest open voor het rijden in zelfrijdende auto’s (97%). In tegenstelling tot de Chinezen, geeft slechts 57% van de respondenten uit het Verenigd Koninkrijk aan dat zij zich comfortabel voelen bij de gedachte om op een zeker moment in een zelfrijdende auto te rijden. Het belangrijkste argument tegen zelfrijdende auto’s en vliegtuigen is de angst voor falende technologie (59% en 65%).
  • 24% van de respondenten gelooft dat luxe automerken de veiligste zelfrijdende rijervaring kunnen bieden, gevolgd door technologiebedrijven die op een dag een zelfrijdende auto (20%) aanbieden en niet-luxemerken (16%).
Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven