Miljoenen voor Nederlandse waterstoftankstations

Miljoenen voor Nederlandse waterstoftankstations

Het Rijk stelt 87 miljoen euro subsidie beschikbaar voor klimaatoplossingen, waaronder waterstof- en batterijvoertuigen, machines en infrastructuur. Met de subsidie worden zeven nieuwe waterstofstations gerealiseerd.

Zeven nieuwe waterstoftankstations

De 87 miljoen euro voor Nederlandse klimaatoplossingen van minister van Milieu en Wonen Stientje van Veldhoven wordt verdeeld over 43 projecten. Bijna de helft van het geld gaat naar waterstofinnovaties. Met de subsidie wordt het tanknetwerk in Nederland uitgebreid met zeven nieuwe waterstoftankstations. Deze komen te staan in Roosendaal, Utrecht, Nieuwegein, Amsterdam, Dordrecht, Barneveld en Den Helder.

Waterstofprojecten

Naast tankstations worden ook verschillende andere waterstofprojecten gerealiseerd. Zo komen er schepen, bezorgauto’s, bussen en zelfs veegwagens op waterstof.

De waterstof-veegwagens hebben een kunststoftank met waterstof aan boord. Deze is eenvoudig te vervangen wanneer hij leeg is. De veegwagens hoeven daarom niet naar een tankstation en zijn onbeperkt inzetbaar. Vanaf 2021 zet de gemeente Rotterdam en Groningen de wagens in op straat.

Betonwagens

Ook betonwagens op waterstof staan in de planning. Dankzij milieuzones in stadscentra merkt Betonbedrijf Bosch Beton dat het steeds moeilijker wordt om in de binnenstad te laden en te lossen met dieselvrachtwagens.

Het bedrijf uit Barneveld wil daarom graag het zware transport van betonnen onderdelen verduurzamen. Bosch Beton wil met de eerste waterstofbetonwagens van Nederland gaan rijden. Het bedrijf gaat voor het project een samenwerking aan met HyET Hydrogen en de hogescholen in Arnhem en Nijmegen

CO2-uitstoot

In 2017 is een eerdere subsidieronde geweest. Die leverde 33 projecten op, met een totale investering van 76 miljoen euro.

Van Veldhoven: “Met dat geld zijn onder andere de eerste waterstoftankstations gerealiseerd, rijden schone vrachtwagens rond die supermarkten bevoorraden en is een systeem ontwikkeld waarmee pakketbezorging in Rotterdam uitstootvrij plaatsvindt.”

In Nederland is het transport verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot. Het kabinet wil daarom in 2030 de CO2-uitstoot gehalveerd hebben ten opzichte van 1990.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven