Baggerprofielen

 

Baggerprofielen

Het valt Jasper Steffens van Smart WorkPlace partner ThunderMinds op hoe slecht het gemiddelde profiel voor het invullen van een toprol is als je de wetten van CX mee laat wegen. In onderstaande blog legt hij uit waarom.

Deze week was ik te gast bij Kirkman Company in Baarn. Een héérlijk transformatie-bedrijf, waar ik op uitnodiging geregeld met C-level managers sessies mag bijwonen over onderscheidende onderwerpen die de wereld een beetje beter maken. 

Een van de onderwerpen was de lancering van De CX Travel Guide, geschreven door Nienke Bloem, Evelien van Damme en Karolien van der Ouderaa. Een prachtig compact en actueel handboek over CX (Customer Experience). Als je de inhoud van het boek op je in laat werken, trek je natuurlijk direct paralellen naar je eigen business; Executive Search en innovatie in een snel veranderende wereld. Het ultiem vinden, binden en boeien van talent.

CX heeft in korte tijd een enorme vlucht genomen. Steeds meer organisaties zijn bezig hun klantbeleving te formuleren en organiseren. Bij het werven van toptalent gaat het vooral ook over die reis. Van optimaal verleiden in een wereld vol van verlokking tot het onboarden.

Immers: ‘Great customer experiences don’t happen by accident’.

In een krappe arbeidsmarkt niet anders. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik veel topmanagers mag coachen naar een nieuwe rol op basis van hun werkelijke drijfveren. Veel mooie en warme persoonlijkheden. Op zoek naar echtheid en waarheidsvinding. In het proces van jobhunting kijken we dan vaak samen naar vacante posities en profielen van andere Executive Search bureaus.

En dan valt ons op als je de wetten van CX mee laat wegen, hoe slecht het gemiddelde profiel voor het invullen van een toprol is. Dat zou immers een ware onderdompeling in een organisatie moeten zijn. Met gevoel. Waar je een open deep-dive kunt doen in cultuur en je jezelf een beeld kunt vormen van je (potentieel) toekomstige collega’s. Met een ‘smoelenboek’ en foto’s van het pand en interieur. Gewoon om je echt met de cultuur van je toekomstig ‘clubhuis’ te kunnen identificeren. Het zou eigenlijk een ‘verkoopbrochure’ kunnen zijn.

Niets van dat alles. Een droge opsomming van feiten, op basis waarvan je dan zou moeten kunnen besluiten of een organisatie echt bij jou past. En erger; waarbij een reeks aan sollicitanten in sommige gevallen het beeld moet vormen wat een organisatie nou werkelijk voor persoonlijkheid en competenties aan boord wenst te halen.

Headhunters zijn gemiddeld genomen géén story-tellers en merkbouwers. Dat staat inmiddels wel vast, als ik de profielen zie van topbureaus. Koud. Zonder emotie. Te weinig duiding van werkelijk gevraagde competenties. Vertellen het open en eerlijke verhaal onvoldoende. En wil je dat op voorhand ‘ophalen’ alvorens op een rol te reageren, geeft men als tijdelijk verlengstuk van de PR-afdeling van een onderneming niet thuis… Een slechte zaak.

En dat terwijl elke organisatie behoefte heeft aan echtheid, vertrouwen en warmte om het beste uit mensen te kunnen halen. Maximaal rendement uit de personal Why van leiders en medewerkers. En hoe kan een slecht profiel dan de basis zijn voor een optimale match? Ik denk dat dat één van de oorzaken is waarom het vak gemiddeld zo’n slechte pers heeft. De wet van de toegepaste luiheid.

‘I have learned that people will forget what you said, they forget what you did, but they never forget how you made them feel’.

Hoe mooi is het dat ik vooral van levenspartners van kandidaten die ik benader eigenlijk altijd wel terugkrijg: “WoW, zo’n profiel heb ik echt nog nooit gezien. Wat gaaf. En wat past dit goed bij jou”.

Dan weet je dat je qua CX en duiding op het juiste spoor zit om bedrijven echt verder te brengen. En voor het maken van zo’n profiel is veel waarheidsvinding nodig. Oprechte interesse en een enorme investering in tijd die uiteindelijk voor de organisatie een geweldige ROI kan opleveren. Pas dan ben je bevlogen met je vak bezig. Zonder geld als primaire driver.

Een goed profiel volgens de wetten van CX:

1.      Verkenning: Goede voorbereiding is het halve werk! Dompel je onder in de kleinste details van het echte merk van een organisatie. Geef duiding. Zodat het helder is wat werkelijk gevraagde competenties zijn.

2.      Bestemming: Beschrijf het gevoel wat jij sollicitanten zou willen meegeven.

3.      Pad: Bepaal een heldere roadmap van het proces en wat er nodig is.

4.      De reis: Hoe hou je koers op het uitgestippelde pad?

Wil je méér weten over CX, hoe jij de koppeling naar CX kunt maken en details die ertoe doen voor jouw bedrijf? Het ISBN-nummer van De CX Travel Guide, een avontuurlijk handboek om aan de slag te gaan met Customer Experience, is: 978-94-6301-262-1.

Delen:

Meer nieuws

<span>Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?</span>

Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?

dinsdag 29 april

Tijdens het event Campus Day op 5 juni vertelt Margot Nijkamp over het ontwikkelen van ecosystemen op een campus. Een inspirerend ...

Lees meer

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

maandag 28 april

Michael Kortekaas nam tijdens de WorkPlace Xperience 2025 Solved's nieuwe whitepaper 'Geen pleisters plakken, maar kansen ...

Lees meer

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

maandag 28 april

Inspirerende werkomgevingen waar iedereen wint, daar zet Entweder zich voor in. Het bedrijf uit Twente sluit zich aan bij ...

Lees meer

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

vrijdag 25 april

Op 15 en 16 april 2025 zetten 1.850 deelnemers de duurzame stap naar de gezonde en gelukkige werkomgeving van morgen.

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Terug naar boven