Samen Stoppen Wij Corona

 

Samen Stoppen Wij Corona

Bij de bestrijding van het coronavirus kan ook de werkomgeving een grote rol spelen. Daarom lanceren Francesco Franchimon en Wietse Walinga de website www.samenstoppenwecorona.nl. Centraal staan 14 voorzorgsmaatregelen.

Op maandag 16 maart hebben Francesco Franchimon, die promoveerde op het onderwerp ‘hoe bescherm je gebouwen tegen een pandemie?, en Wietse Walinga, directeur van het kennisplatform Smart WorkPlace de website Samen Stoppen Wij Corona gelanceerd. Daarbij ligt de focus op de werkomgeving, maar bevat de website ook informatie en doorlinks voor de verschillende stakeholders in gebouwen. Franchimon geeft een toelichting.

Samen Stoppen Wij Corona

Waarom dit initiatief?

Momenteel zijn er allerlei bedrijven en organisaties bezig met voorzorgsmaatregelen om de verspreiding en de effecten van het coronavirus terug te dringen. Dat is goed, maar het helpt het meeste als we allemaal in grote lijnen hetzelfde doen. Bovendien creëer je dan het communitygevoel dat het probleem van het coronavirus alleen samen is op te lossen. Vandaar dat we een lijst met afspraken voor de werkomgeving hebben opgesteld. Zodat er een eenduidige boodschap is, inclusief een uiteenlopende set aan communicatiemiddelen. Door die boodschap steeds opnieuw te herhalen – via onder meer posters, stickers, een achtergrond op je smartphone en een logo in je handtekening – en mensen er zo steeds opnieuw eraan te herinneren hopen we bij te dragen aan een gedragsverandering. En dat is nodig, want gedragsverandering is ontzettend lastig. Niet voor iedereen is het namelijk makkelijk om zaken bespreekbaar te maken als ‘wat je nu moet doen’ en ‘wanneer je iets moet doen’. Onze afspraken bieden eenduidigheid en houvast. Mensen zijn sociale wezens en de veel besproken voorzorgsmaatregelen passen doorgaans niet bij onze natuur. Door afspraken te maken overbrug je dit dilemma waar heel veel mensen mee kampen.

Bovendien kunnen bedrijven die deelnemen aan de campagne uitstralen dat ze dit samen willen doen: ten eerste naar hun eigen medewerkers en ten tweede naar hun relaties.

De COVID-19 pandemie heeft een wereldwijde impact, ook voor ontwikkelingslanden met een minder goede zorginfrastructuur. Om die reden zal deze campagne per verkocht communicatiepakket € 5,00 doneren aan Rode Kruis actie COVID-19. 

Er is toch al heel veel informatie beschikbaar en veel bedrijven hebben al initiatieven genomen?

De meeste initiatieven van bedrijven die wij kennen zijn overgenomen van bijvoorbeeld het RIVM maar zijn niet direct vertaald naar afspraken in de werkomgeving. Vaak zien wij uitgeprinte A4-tjes in bijvoorbeeld toiletten, wel of niet ingestoken in een insteekhoesje. De vraag is of dat makkelijk droog en schoon te houden is en daarmee veilig. Onze stickers zijn goed afneembaar door de schoonmaakdienst. Daarnaast helpt herkenning. Door alle communicatiemateriaal in een eenduidige lay-out te hebben wordt mensen op verschillende momenten op de dag aan de afspraken herinnerd.

Waarom richt dit initiatief zich op de werkomgeving? En wat versta je onder die werkomgeving?

Primair versta ik daaronder de werkomgeving in de gebouwde omgeving. Daarop zijn de veertien voorzorgsmaatregelen initieel gericht in de vorm van afspraken. Maar een groot deel van de veertien afspraken uit ons initiatief zijn ook prima toepasbaar in andere werkomgevingen zoals bedrijfshallen. Bovendien zijn er veel bedrijven die kantoorplekken hebben grenzend aan een bedrijfshal.

Hoe ben je tot deze veertien voorzorgsmaatregelen gekomen?

De meeste van de veertien voorzorgsmaatregelen zijn afgeleid van het RIVM en de WHO. Die voorzorgsmaatregelen zijn vooral opgesteld vanuit het publieke belang. Dit initiatief heeft die voorzorgsmaatregelen ‘vertaald’ en meer toepasbaar gemaakt voor de werkomgeving.

Wat zijn de veertien voorzorgsmaatregelen?

  • Geen handen geven
  • Houd sociale afstand
  • Hoesten en niezen in ellenboog
  • Vermijd contact gezicht door handen
  • Reinig werkplekken regelmatig
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • 20 seconden handen wassen
  • Doortrekken toilet met gesloten deksel
  • Geef elkaar de ruimte
  • Blijf thuis met symptomen
  • Reduceer groepsbijeenkomsten
  • Benut maximaal digitale communicatie
  • Probeer, in overleg, thuis te werken
  • Blijf vitaal

Een opvallende voorzorgsmaatregel uit de lijst van veertien is ‘doortrekken met een dichte toiletdeksel’

Je komt die maatregel nog bijna nergens tegen. Terwijl een toilet wel een mogelijke transmissieroute kan zijn van het coronavirus. En het doel van alle voorzorgsmaatregelen is juist om de transmissieroute van het coronavirus zoveel mogelijk af te sluiten. De huidige inzichten zijn dat die transmissie plaatsvindt door druppels en direct contact en door indirect contact via oppervlakten. Bij de SARS-epidemie in 2003 – een gebeurtenis die nog zo recent is dat het deel uitmaakt van ons collectieve geheugen – bleek er echter ook een fecale (via ontlasting) en orale transmissieroute te bestaan. De WHO sluit deze transmissiemogelijkheid ook nu niet uit, vandaar dat ze deze voorzorgsmaatregel ook benoemt in een van haar Technical Briefings (d.d. 2 maart 2020).

Kun je er nog een paar uitlichten?

Het reduceren van groepsbijeenkomsten is een voorzorgsmaatregel waarmee je vooral wilt voorkomen dat mensen door de overdracht van druppels elkaar infecteren. Inmiddels heeft de Nederlandse overheid een grens van 100 ingesteld maar je kunt als bedrijf ook overwegen om ook kleinere groepen minder te laten samenkomen als er niet echt een urgentie is en als het gaat om iets dat de bedrijfscontinuïteit niet raakt.

Geef elkaar de ruimte is een voorzorgsmaatregel die ook prima toepasbaar is in de werkomgeving. Het betekent: als je een relatief lege afdeling hebt, ga dan niet dicht bij elkaar zitten maar neem juist – vanwege die transmissie – zo veel mogelijk afstand.”

Geeft de website alleen informatie over de werkomgeving?

Nee, het is ook een portal met doorverwijzingen naar andere gebieden. We verwijzen dan naar informatie die autoriteiten daarover beschikbaar stellen. Maar de werkomgeving is wel het ankerpunt.

Kan de lijst worden uitgebreid?

Ja, nieuwe inzichten kunnen – vooral online – leiden tot uitbreiding. Wel hebben we bij het samenstellen bewust gekozen voor een brede insteek.

Is dit nu een interessante businesscase? Ofwel: profiteren van een crisis?

Nee, niet echt. Pas na duizenden pakketten zullen we onze inspanningen betaald zien worden en dan is vooral het Rode Kruis erg goed geholpen (5 euro per pakket). Onze motivatie zit in het realiseren van onze gezamenlijke missie: een gezonde werkomgeving realiseren. Dit is slechts een onderdeel van nog meer producten die wij de komende jaren samen zullen gaan lanceren.

Vanwaar je betrokkenheid bij dit onderwerp?

Ik ben in 2009 gepromoveerd op het onderwerp ‘hoe bescherm je gebouwen tegen een pandemie?’. Destijds hebben we bij de Mexicaanse griep ook een heel protocol gemaakt over hoe je verspreiding in gebouwen zoveel mogelijk kunt voorkomen. Inmiddels hebben we dat protocol met concrete adviezen geupdated voor het coronavirus en zal het worden uitgegeven door Smart WorkPlace en TVVL, het kennisplatform voor de installatietechniek.

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven