Vijf trends en ontwikkelingen in het facilitaire werkveld

 

Vijf trends en ontwikkelingen in het facilitaire werkveld

Welke trends en ontwikkelingen binnen het FM-vakgebied zijn voor een Facility Manager onmisbaar om op in te spelen? ArrangeGroup zet een aantal belangrijke trends op een rijtje.

1. Activity Based Working

Organisaties zien hun kantoren tegenwoordig niet enkel meer als een werkplekomgeving, maar vooral als plek om samen te werken en te vergaderen, gasten te ontvangen en om mensen te ontmoeten. Er wordt aantoonbaar meer flexibel en activiteitgericht gewerkt op kantoren. Deze trend wordt ook wel Activity Based Working genoemd. Activity Based Working is een modern kantoorconcept waarbij er gewerkt volgens drie principes: (1) meer diversiteit in werkplekken die zijn afgestemd op verschillende behoeften en activiteiten, (2) gedeeld gebruik van werkplekken en (3) flexibel en mobiel werken. De focus bij Activity Based Working ligt op het verbeteren van prestaties en productiviteit. Organisaties richten hun kantoren zo in dat de uit te voeren werkzaamheden optimaal worden ondersteund en er een kostenbesparing wordt gerealiseerd door de vermindering in werkplekken. Vooral door de coronacrisis, waarbij medewerkers (meer) thuiswerken, denken kantoorhoudende organisaties na over de functie en het gebruik van hun kantoor. Als facilitaire organisatie, is dit voor ArrangeGroup een continu proces. Niet alleen op het eigen kantoor, maar ook op dat van de klanten.

2. Mixed-use gebouwen

Zoals de naam al doet vermoeden, worden Mixed-use gebouwen voor verschillende doeleinden gebruikt. Meestal een combinatie van werken en wonen, aangevuld met bijvoorbeeld een zorgcentrum, (sport)school, kinderopvang, supermarkt of horeca. Mixed-use gebouwen vragen al bij het ontwerp om een andere insteek. Immers, bewoners hebben andere behoeften dan werkenden. Voor de facilitaire branche een leuke uitdaging! ArrangeGroup speelt in op deze trend door het aanbieden van flexibele en unieke vastgoedconcepten. Zij ontwerpen én exploiteren dienstverleningsconcepten, geheel op maat. Hun concepten gaan uit van de gebruikerswensen en het creëren van een gastvrije, prettige verblijfsomgeving. Met als resultaat voor de vastgoedinvesteerder: een hoge bezetting, gunstige mutatiegraad en optimaal rendement. Een mooie voorbeeld waar zij hun concept in de markt hebben gezet is woon- en werkcomplex H-Park.

3. Duurzaamheid

Klimaatverandering is een belangrijk milieu-onderwerp in deze eeuw en zodoende bepaalt duurzaamheid al een lange tijd de blik van de facilitaire managers. Uit diverse onderzoeken blijkt dat duurzaamheid als één van de belangrijkste thema’s wordt gezien. Als facilitair dienstverlener kunnen wij een enorme impact maken als het gaat om duurzaamheid, zowel bij onszelf als bij onze klanten. Via leveranciers- en contractmanagement kiezen wij voor de meest duurzame mogelijkheden. Maar ook als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe gebouwen speelt facilitair management een grote rol bij de duurzaamheid daarvan. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbinnen duurzaamheid een belangrijke rol speelt, is diep verankerd in het bestaan en de overtuiging van ArrangeGroup en hun partners. Dit komt onder andere tot uiting door het uitvoeren van energiescans, concrete plannen voor de verduurzaming van panden en het opstellen van een duurzaam meerjaren onderhoudsplan (DMJOP).

4. FM steeds meer datagedreven

De wereld om ons heen verandert snel en tech & data spelen daarbij een steeds grotere rol. Niet alleen in ons privéleven, maar ook in ons werk. Uit het onlangs gepubliceerde Provider Performance Onderzoek 2019 blijkt dat opdrachtgevers veel waarde hechten aan een datagedreven FM partner. Facilitaire dienstverleners kunnen een bijdrage leveren in het gebruik van data voor de facilitaire dienstverlening. Een trend die je dan ook steeds meer ziet gebeuren. ArrangeGroup heeft op het gebied van innovatie (tech & data) mooie stappen gezet de afgelopen jaren en zij zijn trots dit terug te zien in de resultaten van het Provider Performance Onderzoek 2019. Daarin behaalde ArrangeGroup zelfs een landelijke tweede plaats als datagedreven FM partner.

5. Focus op gezond en welzijn

Dat het welzijn van onze collega’s steeds belangrijker wordt binnen bedrijven is niet nieuw meer. Vitaliteit staat tegenwoordig ook in het bedrijfsleven hoog in het vaandel. De jongere generatie blijkt vatbaarder voor zowel psychische als lichamelijke klachten. Gezond gedrag wordt dan ook gestimuleerd door werkgevers om de vitaliteit van medewerkers te verhogen. Belangrijk hierbij is om een goede aanpak te kiezen die past bij de tijdsgeest en de medewerkerspopulatie. Ook binnen ArrangeGroup is er focus op de gezondheid en welzijn van onze collega’s. Dit doet ArrangeGroup  onder andere door het aanstellen van een vitaliteitscoach, die collega’s helpt om signalen van overspannenheid en een burn-out vroegtijdig op te vangen en iedereen zoveel mogelijk helpt bij het oplossen hiervan. Deze aanpak is op maat gemaakt en helpt ArrangeGroup om medewerkers vitaal en gelukkig te houden. Daarnaast voorziet ArrangeGroup in staan-werkplekken, fruit op kantoor en houdt ArrangeGroup het werkgeluk van hun collega’s nauwlettend in de gaten middels een maandelijkse happiness scan.

Delen:

Meer nieuws

Vitaliteit als toegang tot de markt

Vitaliteit als toegang tot de markt

donderdag 18 december

Binnen organisaties is er steeds meer aandacht voor de gezondheid en vitaliteit van werknemers, voor goed werkgeverschap ...

Lees meer

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

woensdag 17 december

De gemeente Amsterdam gaat de komende jaren werken aan het verduurzamen en moderniseren van de huisvesting van een deel ...

Lees meer

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

dinsdag 16 december

De snelle groei van kunstmatige intelligentie verandert het werkveld in een razendsnel tempo. Steeds meer keuzes worden ...

Lees meer

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

dinsdag 16 december

De Vebego WorkPlace Innovation Award zet innovatie in de schijnwerpers. In dit artikel laten we zien welke criteria gelden.  ...

Lees meer

Een optimale werkbeleving

Een optimale werkbeleving

maandag 15 december

De manier waarop we werken verandert razendsnel. Flexibiliteit, beleving en welzijn staan centraal. Moderne bedrijven kijken ...

Lees meer

Kroon op drie jaar succes

Kroon op drie jaar succes

maandag 15 december

PHI Factory is voor de derde keer uitgeroepen tot nummer 1 van de categorie ‘zakelijke dienstverlening in sustainability’ ...

Lees meer

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Terug naar boven