Vijf trends en ontwikkelingen in het facilitaire werkveld

 

Vijf trends en ontwikkelingen in het facilitaire werkveld

Welke trends en ontwikkelingen binnen het FM-vakgebied zijn voor een Facility Manager onmisbaar om op in te spelen? ArrangeGroup zet een aantal belangrijke trends op een rijtje.

1. Activity Based Working

Organisaties zien hun kantoren tegenwoordig niet enkel meer als een werkplekomgeving, maar vooral als plek om samen te werken en te vergaderen, gasten te ontvangen en om mensen te ontmoeten. Er wordt aantoonbaar meer flexibel en activiteitgericht gewerkt op kantoren. Deze trend wordt ook wel Activity Based Working genoemd. Activity Based Working is een modern kantoorconcept waarbij er gewerkt volgens drie principes: (1) meer diversiteit in werkplekken die zijn afgestemd op verschillende behoeften en activiteiten, (2) gedeeld gebruik van werkplekken en (3) flexibel en mobiel werken. De focus bij Activity Based Working ligt op het verbeteren van prestaties en productiviteit. Organisaties richten hun kantoren zo in dat de uit te voeren werkzaamheden optimaal worden ondersteund en er een kostenbesparing wordt gerealiseerd door de vermindering in werkplekken. Vooral door de coronacrisis, waarbij medewerkers (meer) thuiswerken, denken kantoorhoudende organisaties na over de functie en het gebruik van hun kantoor. Als facilitaire organisatie, is dit voor ArrangeGroup een continu proces. Niet alleen op het eigen kantoor, maar ook op dat van de klanten.

2. Mixed-use gebouwen

Zoals de naam al doet vermoeden, worden Mixed-use gebouwen voor verschillende doeleinden gebruikt. Meestal een combinatie van werken en wonen, aangevuld met bijvoorbeeld een zorgcentrum, (sport)school, kinderopvang, supermarkt of horeca. Mixed-use gebouwen vragen al bij het ontwerp om een andere insteek. Immers, bewoners hebben andere behoeften dan werkenden. Voor de facilitaire branche een leuke uitdaging! ArrangeGroup speelt in op deze trend door het aanbieden van flexibele en unieke vastgoedconcepten. Zij ontwerpen én exploiteren dienstverleningsconcepten, geheel op maat. Hun concepten gaan uit van de gebruikerswensen en het creëren van een gastvrije, prettige verblijfsomgeving. Met als resultaat voor de vastgoedinvesteerder: een hoge bezetting, gunstige mutatiegraad en optimaal rendement. Een mooie voorbeeld waar zij hun concept in de markt hebben gezet is woon- en werkcomplex H-Park.

3. Duurzaamheid

Klimaatverandering is een belangrijk milieu-onderwerp in deze eeuw en zodoende bepaalt duurzaamheid al een lange tijd de blik van de facilitaire managers. Uit diverse onderzoeken blijkt dat duurzaamheid als één van de belangrijkste thema’s wordt gezien. Als facilitair dienstverlener kunnen wij een enorme impact maken als het gaat om duurzaamheid, zowel bij onszelf als bij onze klanten. Via leveranciers- en contractmanagement kiezen wij voor de meest duurzame mogelijkheden. Maar ook als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe gebouwen speelt facilitair management een grote rol bij de duurzaamheid daarvan. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbinnen duurzaamheid een belangrijke rol speelt, is diep verankerd in het bestaan en de overtuiging van ArrangeGroup en hun partners. Dit komt onder andere tot uiting door het uitvoeren van energiescans, concrete plannen voor de verduurzaming van panden en het opstellen van een duurzaam meerjaren onderhoudsplan (DMJOP).

4. FM steeds meer datagedreven

De wereld om ons heen verandert snel en tech & data spelen daarbij een steeds grotere rol. Niet alleen in ons privéleven, maar ook in ons werk. Uit het onlangs gepubliceerde Provider Performance Onderzoek 2019 blijkt dat opdrachtgevers veel waarde hechten aan een datagedreven FM partner. Facilitaire dienstverleners kunnen een bijdrage leveren in het gebruik van data voor de facilitaire dienstverlening. Een trend die je dan ook steeds meer ziet gebeuren. ArrangeGroup heeft op het gebied van innovatie (tech & data) mooie stappen gezet de afgelopen jaren en zij zijn trots dit terug te zien in de resultaten van het Provider Performance Onderzoek 2019. Daarin behaalde ArrangeGroup zelfs een landelijke tweede plaats als datagedreven FM partner.

5. Focus op gezond en welzijn

Dat het welzijn van onze collega’s steeds belangrijker wordt binnen bedrijven is niet nieuw meer. Vitaliteit staat tegenwoordig ook in het bedrijfsleven hoog in het vaandel. De jongere generatie blijkt vatbaarder voor zowel psychische als lichamelijke klachten. Gezond gedrag wordt dan ook gestimuleerd door werkgevers om de vitaliteit van medewerkers te verhogen. Belangrijk hierbij is om een goede aanpak te kiezen die past bij de tijdsgeest en de medewerkerspopulatie. Ook binnen ArrangeGroup is er focus op de gezondheid en welzijn van onze collega’s. Dit doet ArrangeGroup  onder andere door het aanstellen van een vitaliteitscoach, die collega’s helpt om signalen van overspannenheid en een burn-out vroegtijdig op te vangen en iedereen zoveel mogelijk helpt bij het oplossen hiervan. Deze aanpak is op maat gemaakt en helpt ArrangeGroup om medewerkers vitaal en gelukkig te houden. Daarnaast voorziet ArrangeGroup in staan-werkplekken, fruit op kantoor en houdt ArrangeGroup het werkgeluk van hun collega’s nauwlettend in de gaten middels een maandelijkse happiness scan.

Delen:

Meer nieuws

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Terug naar boven