Het belang van hygiënische toetsenborden en muizen

 

Het belang van hygiënische toetsenborden en muizen

Return on Workplace begint bij het onderkennen door werkgever en werknemer van het belang van hygiënische toetsenborden en muizen. Dat betoogt Henk Smit van Smart WorkPlace partner Humanscale.

Ondanks dat we nu opeens in een nieuwe lockdown zitten, staat deze maand Return On Workplace centraal bij Smart WorkPlace. En dat is mijns inziens terecht. Het kantoor blijft namelijk ook post-corona onderdeel van onze manier van werken. En we komen er doorheen, dat heeft onze minister-president echt zelf beloofd. Dus blijft de vraag naar de Return On Workplace actueel.

Juist in de decembermaand is gezondheid een van de meest dierbare dingen die we elkaar graag toewensen. Tegelijk is het helaas ook een van de meest kwetsbare dingen, kijk maar naar het afgelopen jaar. In dit jaar bleek dat maar liefst een op de zes werknemers burn-out-klachten heeft. En met de fysieke gesteldheid van de werknemers is het niet veel beter gesteld. Daarom blijft ook post-corona de vraag actueel welke invloed de werkomgeving kan hebben op de gezondheid van de medewerkers. Evenals de vraag wat werkt wel goed en wat niet? En wat is de ‘return on investment’ hiervan?

Kijk, dat laatste zinnetje is natuurlijk een killer. De return op investment is toch wel heel lastig te berekenen. Voor de coronauitbraak vond 40 procent van de mensen hun werkplek al vies en toch deden werkgevers er niets aan. En ondanks dat corona de kijk op hygiëne op de werkplek heeft aangescherpt, is het de vraag of de werkgevers er straks – post-corona dus – wel iets mee gaan doen.

Thuiswerken is een blijvertje, dus op kantoren waar ze nog ouderwetse vaste werkplekken hadden, wordt het nu flexibel. En daar waar al flexibel werd gewerkt, wordt het nog flexibeler. En dus zitten nog veel meer verschillende mensen met hun vingers aan dezelfde apparatuur, toetsenborden en muizen. Waar jij vandaag gaat zitten, zat gisteren die leuke frisse collega… of juist die neuspeuterende collega. Of die collega die altijd achter zijn computer zit te eten... bah.

Met name toetsenborden zijn vaak bijzonder smerig, dat is al vaak uit onderzoek gebleken. Het is ook logisch. Je zit er de hele dag met je vingers aan en hangt er met je gezicht boven. Alles wat tussen de toetsen terechtkomt, vormt een voedingsbodem die perfect geschikt is voor het opkweken van bacteriën. Bacteriën overleven best lang op oppervlakken en ook met een goede weerstand en gezondheid kan je zomaar iets oplopen. En nooit wordt het toetsenbord structureel gereinigd. Jammer, want als toetsenborden (en muizen) met een alcoholdoekje zouden worden afgenomen, zou er al veel winst geboekt kunnen worden.

Er is dan wel een toetsenbord nodig dat er ook tegen bestand is om dagelijks met een alcoholdoekje te worden afgenomen. Die bestaan hoor. Ziekenhuizen en andere afnemers die veel waarde hechten aan hygiëne gebruiken ze ook. Ze zijn natuurlijk wel ietsje duurder dan een standaard toetsenbord.

Even voor de goede orde, ik werk niet voor een leverancier van hygiënische toetsenborden.

Hoe kunnen we werkgevers zover krijgen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en gedeelde kantoorwerkplekken van hygiënische toetsenborden en muizen voorzien met op iedere werkplek een box met alcoholdoekjes? En, als je ’s avonds klaar bent op je werkplek, neem je als werknemer zelf de verantwoordelijkheid om die spullen even schoon te maken. Kleine moeite, zo gedaan. En ja, als je het de volgende ochtend niet vertrouwt, doe je het zelf ook nog een keertje. Weet je zeker dat je op frisse apparatuur zit te werken. Geeft ook veel gemoedrust. Kijk, dat bedoel ik nou. Druk dat maar eens uit in ‘return on investment’.

Delen:
Henk  Smit

Henk Smit

Country Manager Benelux, Humanscale

Meer nieuws

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Terug naar boven