Een derde Nederlandse CEO’s wil investeren in gezondheid en welzijn medewerkers

De Covid-19-crisis heeft invloed gehad op alles wat met HR heeft te maken. Dat blijkt uit de 24e CEO Survey van PwC. Zo wil 33 procent van de Nederlandse CEO’s investeren in gezondheid en welzijn van medewerkers.

Daarmee scoort dit aspect een derde plaats als antwoord op de vraag ‘welke aspecten van de HR-strategie CEO’s willen veranderen om hun concurrentiepositie te verbeteren. Op de eerste plaats, met 43 procent, staat ‘bedrijfscultuur en gedragingen’, op de tweede plaats ‘vaardigheden van medewerkers’, met 38 procent. Na ‘gezondheid en welzijn’ volgen op een gedeelde vierde plaats met 29 procent ‘productiviteit door inzet van technologie’ en ‘betrokkenheid van medewerkers’.

Volgens Debby Jannink, partner in de People & Organisation-praktijk van PwC, stelt de crisis nieuwe eisen aan de rol van de CEO. “Zo langzamerhand is doorgedrongen dat niet alleen de fysieke veiligheid, maar nog meer het geestelijk welzijn een belangrijke issue is bij het werken  op afstand. Waar er eerder zorgen waren over wat automatisering met de factor arbeid zou doen, ligt nu het accent op het slijtage-effect van thuiswerken. Van leiders worden twee dingen verwacht: zij moeten in het hier en nu empathisch zijn en zich kwetsbaar opstellen om de “boel bij elkaar te houden”. Tegelijkertijd moeten ze laten zien dat er voor de langere termijn perspectief is.” Debby Jannink zegt dat CEO’s dit niet kunnen overlaten aan hun managementteam of de HR-afdeling. “Het betrokken houden van werknemers is chefsache.”

Mondiaal deden 5050 CEO’s aan de 24e CEO Survey van PwC mee, in Nederland 141. Van de Nederlandse CEO’s was 72 procent optimistisch over het economisch herstel. Van de CEO’s wil 76 procent gaan investeren in digitale transformatie. Tegelijkertijd is 38 procent van hen bezorgd over de cyberdreigingen. Een even groot percentage van de CEO’s maakt zich zorgen over overregulering.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven