Een thuiswerkwet? Dat is (nog) niet nodig!

3 min

 

Een thuiswerkwet? Dat is (nog) niet nodig!

Moet er een thuiswerkwet komen, waarin wordt vastgelegd dat werknemers het recht hebben om thuis te werken? Volgens Leon Koning, advocaat bij GMW advocaten en expert bij Smart WorkPlace, is dat nog niet nodig.

De ontwikkelingen rondom thuiswerken en het werken op een werklocatie zijn volop in beweging. In het oog springt het wetsvoorstel over de zogenoemde ‘Wet werken waar je wilt’ waarin wordt vastgelegd dat werknemers het recht hebben om thuis te werken. Dat wetsvoorstel stuit op veel weerstand. Niet alleen bij werkgevers, ook de Raad van State is van mening dat er op dit moment geen noodzaak bestaat om een wet te maken waarin het recht om thuis te werken is vastgelegd. Ik ben dat met hen eens.

Initiatiefwetsvoorstel ‘Wet werken waar je wilt’

Het wetsvoorstel wijzigt de Wet flexibel werken. Het wetsvoorstel regelt dat een werkgever een verzoek van een werknemer om aanpassing van de werkplek alleen nog maar kan afwijzen als sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen. Met andere woorden: als een werknemer verzoekt om thuis te (mogen) werken, dan moet een werkgever daarmee in beginsel instemmen.

Maar is zo'n wet of aanvulling op de huidige regelgeving op dit moment noodzakelijk?

Raad van State en werkgeversvereniging: voorbarig en onnodig

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft advies uitgebracht over het wetsvoorstel.

Meest in het oog sprint de vraag die de RvS opwerpt over waarom de initiatiefnemers nu al met een wetsvoorstel komen. In het Nederlandse arbeidsbestel is het in eerste instantie aan werkgever en werknemer om afspraken te maken over arbeidsaangelegenheden. De huidige praktijk, ook tijdens de Corona-pandemie, met betrekking tot (de mogelijkheden voor) thuiswerken en werken op de bedrijfslocatie sluit hierbij aan.

Ook is het gebruikelijk dat er in cao’s afspraken worden gemaakt over zulke aangelegenheden. Wetgeving komt pas in beeld als zich structureel knelpunten voordoen waar de praktijk niet goed uitkomt. De RvS ziet dergelijke structurele knelpunten (nog) niet, en constateert dat niet duidelijk is dat er een zodanig probleem is dat de wetgever moet ingrijpen.

De initiatiefnemers van het wetsvoorstel stellen dat voorstel een bijdrage levert aan het faciliteren van de dialoog tussen werkgever en werknemer, maar ook dat vind de RvS op voorhand niet duidelijk. Het bestaande wettelijke kader regelt immers al dat de werkgever met de werknemer moet overleggen als de werknemer verzoekt om zijn werkplek aan te passen. Het wetsvoorstel beperkt alleen de afwijzingsmogelijkheden voor de werkgever. Hiermee wordt het gesprek tussen werkgever en werknemer gestuurd in een bepaalde richting, maar faciliteert het de dialoog niet zonder meer. Het wetsvoorstel veronderstelt ook dat het in beginsel aan de werknemer is om te bepalen waar hij zijn werkzaamheden verricht. Dit roept de vraag op of het wetsvoorstel voldoende recht doet aan de taak van de werkgever die primair verantwoordelijk is voor het organiseren van de arbeid.

Ook werkgeversvereniging AWVN sluit zich bij de kritiek van de Raad van State op het wetsvoorstel aan.

Conclusie

Met zowel de Raad van State als de AWVN ben ik van mening dat een duidelijke reden voor de nieuwe regeling er (nog) niet is. Daarbij verdient opmerking dat in steeds meer cao’s het recht op thuiswerken, althans regelingen daaromtrent worden opgenomen en uitgewerkt. In de praktijk zie ik dat steeds meer werkgevers, ook zonder aanpassingen van de cao, overgaan tot het vastleggen van het thuiswerkbeleid.

Het geldende arbeidsbestel voldoet mijns inziens. De praktijk wijst uit dat het werkgever en werknemer lukt om afspraken te maken over (de mogelijkheden met betrekking tot) thuiswerken. Pas als duidelijk en na gedegen onderzoek zou blijken dat er zich structureel knelpunten voordoen waar de praktijk niet goed uitkomt, dan kan een (vergelijkbaar) wetsvoorstel wellicht uitkomst bieden. Daarvan is evenwel (nog) geen sprake.

Delen:

Meer nieuws

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Terug naar boven