Pels Rijcken realiseert zich de waarde van human capital

4 min

 

Pels Rijcken realiseert zich de waarde van human capital

Het advocaten- en notarissenkantoor Pels Rijcken realiseert zich de waarde van human capital. Daarom besteedt de organisatie veel aandacht aan de werkplek en de gezondheid en vitaliteit van medewerkers.

Leo Voermans is als manager facilities bij het Haagse advocaten- en notarissenkantoor Pels Rijcken verantwoordelijk voor facilitaire zaken. Zeger de Bruin is senior medewerker facilities en in die hoedanigheid belast met het uitvoeren, plaatsen en instrueren van de werkplekken in de thuissituatie en op kantoor.

Zowel De Bruin als Voermans spelen een belangrijke rol in het arbo-beleid van Pels Rijcken. De Bruin is gespecialiseerd in ergonomie op de werkplek, zoals het instellen van bureaus en bureaustoelen, het afstellen van monitoren en toetsenborden. “We willen er namelijk alles aan doen om mensen zo gezond mogelijk te laten werken. Dat betekent dat als medewerkers aanvullende wensen hebben, we daar goed naar kijken. Voermans vult aan: “Zelf ben ik, samen met een HR-adviseur, aangesteld als preventiemedewerker. Dit betekent dat we zorgen dat de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) op orde is. Daarbij kijken we naar de werkplek en de werkplekomstandigheden, zowel thuis als op kantoor. Goed zorgen voor mensen en zorgen dat mensen een goede werkplek hebben, zit sinds jaar en dag in het DNA van Pels Rijcken. We kijken altijd naar de ergonomische omstandigheden, omdat we ons als Pels Rijcken realiseren dat onze mensen ons ‘human capital’ zijn.”

Corona

Ook bij Pels Rijcken zorgde corona er in het voorjaar van 2020 voor dat vrijwel de gehele organisatie van de ene op de andere dag moest gaan thuiswerken. Voermans: “Onze ICT-afdeling heeft daarbij een enorme klus geklaard door ervoor te zorgen dat iedereen van huis uit via een browser kon inloggen op een kantoor-PC. Uit veiligheidsoogpunt werken medewerkers namelijk nooit op privécomputers.”

Toen bleek dat het thuiswerken maanden zou duren, kwamen de eerste klachten van medewerkers over hun thuiswerksituatie. “We zijn als afdeling voortdurend in dialoog geweest met de medewerkers en ook met het bestuur om ervoor te zorgen dat medewerkers ook thuis structureel de juiste faciliteiten zouden krijgen. Eén onderdeel daarvan waren ook de zit-sta-plekken.” Voermans ging in conclaaf met De Bruin, die de aanbiedersmarkt van zit-sta-meubilair goed kende. Voermans: “We hadden daarbij een belangrijk criterium: het moest een leverancier zijn, die niet alleen de juiste producten leverde, maar die ook zo flexibel was om de producten thuis te bezorgen.”

Vertidesk

De Bruin kwam terecht bij Vertidesk en regelde een proefplaatsing op het kantoor. “Daaruit bleek al snel dat het zit-sta-bureau van Vertidesk een prima oplossing zou zijn voor de thuiswerksituatie van veel medewerkers. Daarbij waren er natuurlijk wel restricties: als je als werkgever werkplekmeubilair verschaft aan medewerkers, dan moet dat aan bepaalde arbo-normen voldoen.” En dat leverde soms een dilemma op: “Medewerkers vroegen in verband met hun thuissituatie om kleinere afmetingen, terwijl de arbo uitgaat van minimale afmetingen. En als advocatenkantoor kunnen we natuurlijk niet zomaar die arbo-normen naast ons neer leggen.” Vertidesk bleek een uitweg te bieden, omdat hun zit-sta-bureau beschikt over een flexibel frame dat is in- en uit te schuiven met een door Pels Rijcken gewenste bladmaat. Op dat frame, met een ingebouwde motor, wordt een blad gemonteerd. Met daarnaast een controlbox en een bedieningspaneel is het zit-sta-bureau klaar voor gebruik. De eenvoud zelf.” Voermans vult aan: “Daarnaast kon Vertidesk een bijbehorende stoel leveren die aan de arbo-normen voldeed. Daarmee was het plaatje rond en konden we één leverancier inzetten voor de complete thuiswerkoplossing.” Daarbij was ook de flexibiliteit die Vertidesk bood van belang, vertelt Voermans: “We hadden geen uitrolplan, maar leverden het thuiswerkmeubilair op aanvraag. Dat was mogelijk, omdat Vertidesk de voorraad had opgeslagen.”

De aandacht voor kwalitatief hoogwaardig thuiswerkmeubilair laat opnieuw zien hoe belangrijk gezondheid en vitaliteit van medewerkers voor Pels Rijcken is. Voermans: “We besteden daar ook op andere manieren aandacht aan, zeker bij nieuwe medewerkers. Zo organiseren we bootcamps en zorgen we dat mensen kunnen sporten. En zelfs bij Zoom-meetings helpen we medewerkers, bijvoorbeeld met tips over licht op de werkplek of over hun zithouding.”

Het volledige interview met Leo Voermans en Zeger de Bruin van Pels Rijcken kunt u digitaal lezen in Smart WorkPlace magazine 9, dat op 18 november verschijnt en als thema 'human capital' heeft. Leest u liever het magazine in print? Bestel uw nummer dan nu hier.

Bijschrift foto: Leo Voermans (links) en Zeger de Bruin bij de zit-stawerkplek van Vertidesk op het kantoor in Den Haag.

Delen:

Meer nieuws

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Terug naar boven