Microsoft Teams app en web: 7 slimme functies

3 min

 

Microsoft Teams app en web: 7 slimme functies

Microsoft Teams is een veel gebruikt platform voor hybride vergaderen. De app- en webversie is populair. Microsoft voert bijna maandelijks nieuwe functies door, die het gebruik van Teams nog verder versimpelen en verbeteren.

In dit artikel noemt Wouter Aarts 7 functies voor de app- en webversie van Teams. Waarmee je in één klap slimmer hybride vergadert. 

De Teams-functies die ik adviseer zijn qua omvang klein, maar ze hebben een grote positieve impact op medewerkers die vaak gebruik maken van Teams. De functies maken hybride vergaderen makkelijker, levendiger, efficiënter én interactiever. Zo haal je meer uit je werktijd. De functies waar ik dieper op in ga, zijn volkomen nieuw óf mogen naar mijn mening meer in de spotlight staan.

1. Anoniem deelnemen aan vergaderingen in andere clouds

Veel organisaties hebben hun eigen cloud. Als je met een klant uit een andere cloud wil vergaderen via de desktopversie van Teams, is het mogelijk dat jouw cloud dit uit veiligheid niet toestaat. Voorheen moest je in deze situatie gebruikmaken van de webversie van Teams, waarin de instellingen anders zijn. Met deze nieuwe Teams-functie kun je veilig vergaderen met de desktopversie in andere clouds, omdat je als gebruiker anoniem blijft.

2. De presentatormodus

Voorheen was je gebonden aan een standaardindeling: je presentatie was groot en jouw camerabeeld was klein. Nu kun je kiezen hoe je in beeld wil komen. Bijvoorbeeld zittend, staand of lopend door het beeld. Teams past aansluitend de grootte van jouw presentatie en camerabeeld aan. Met deze presentatormodus maak je je presentatie dynamischer.

De modus wordt automatisch gepusht door Microsoft, dus hij staat al in jouw scherm als je Teams opstart als organisator.

3. Filters voor chats

Normaal gesproken heb je in de chatbalk al jouw gesprekken door elkaar staan, bijvoorbeeld één-op-één chats en chats van vergaderingen. Nu kun je al je gesprekken filteren met behulp van de volgende filters: ‘Chats’, ‘Vergaderingen’ en ‘Ongelezen’. Met het vierde filter ‘Uitgeschakeld’ krijg je weer alle gesprekken te zien. Zo houd je meer overzicht in jouw chatbalk.

Heb je al de nieuwste versie van Teams? Dan staat de filteroptie al gelijk in de rechterbovenhoek van je chatbalk.

4. Iemands tijdzone zoeken

Heb je contact met iemand die zich in het buitenland bevindt? Dan is de kans groot dat diegene later op je chatberichten reageert door het tijdsverschil. Maar wanneer kun je dan een reactie verwachten? In de huidige versie van Teams hoef je alleen maar met je muis op het profiel van je contactpersoon te staan. Dan verschijnt niet alleen de generieke info, maar ook de exacte tijd én tijdzone van je contactpersoon. Deze functie biedt vooral uitkomst als je internationaal werkt.

5. De muziekmodus

Soms wil je in een hybride vergadering een video laten zien of muziek afspelen. Voorheen was de kwaliteit van de audio beter bij de organisator dan bij de deelnemers van de Teams-vergadering. In de meest recente versie van Teams is de audiokwaliteit net zo hoog bij de deelnemers als bij de organisator. Dit maakt jouw presentatie of vergadering levendiger.

De muziekmodus wordt automatisch gepusht door Microsoft, dus hij staat al in jouw scherm als je Teams opstart als organisator.

6. Breakout rooms

Breakout rooms maken het makkelijker om in kleine groepen te overleggen tijdens een grote hybride vergadering. Als organisator kies je via de button ‘Aparte vergaderruimtes’ hoeveel breakout rooms je wilt en wie in welke ruimte komt. Teams kan ook automatisch de deelnemers indelen. Hoe je de deelnemers ook indeelt, de switch naar de breakout rooms gaat automatisch. Een aparte link naar iedere deelnemer is dus niet nodig.

7. Het aanwezigheidsdashboard

Wil je zien wie er allemaal heeft deelgenomen aan je vergadering? Dan hoef je deze gegevens na de meeting niet meer te exporteren in een Excelbestand. Onder het tabblad ‘Aanwezigheid’ zie je een overzichtelijke tabel. Hierin staat wie deelnam aan de meeting, welke rol iedere deelnemer had tijdens de meeting en hoelang de meeting precies duurde (aangegeven in uren en minuten). Dit visuele overzicht versnelt de administratie rondom de meeting.

Meer weten?

Lees het volledige bericht en andere artikelen van Wouter Aarts hier.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven