Hoe creëer je een behoeftegedreven werkomgeving?

3 min

 

Hoe creëer je een behoeftegedreven werkomgeving?

Kijken naar behoeften van medewerkers. Tijdens de Round Table 'Health & Happiness' sprak Jaytee van Veen over het creëren van een behoeftegedreven werkomgeving. Jaytee is innovatiemanager en senior interieur architect bij Rever Interieurprojecten.

De Round Table vormt een pleidooi om te kijken naar behoeftes van medewerkers. Jaytee van Veen vertelt over zijn ervaring met dit onderwerp.

Wij adviseren altijd om een behoeftegedreven werkomgeving te creëren. Die primaire behoeften van mens, team en organisatie zijn ontstaan na miljoenen jaren evolutie. Je bent minder afhankelijk van veranderende middelen en activiteiten als je zones met vergelijkbare behoeften clustert. Een eenvoudig voorbeeld is dat als je een belangrijk stuk moet lezen het niet uitmaakt of je dat op papier, je laptop of telefoon leest. Dat kun je bijvoorbeeld aan een tafel met stoel doen of terwijl je in een fauteuil zit. Maar de behoefte blijft om dit geconcentreerd te kunnen doen. Zo zijn er een veelvoud aan behoeften voor mens, team en organisatie. Als je hier rekening mee houdt in je ontwerp creëer je inhoudelijk (qua gebruik) een tijdloze werkomgeving.

Bij veel huidige werkomgevingen draait het echter om activiteiten in plaats van om mensen. De cyclus van (nieuwe) banen en bedrijven is echter veel hoger als laten we zeggen 100 jaar geleden. Huidige startups maken het volgens mij binnen vijf jaar, worden opgekocht, en mensen gaan verder. Huidige studenten volgen dus een opleiding om ergens te gaan werken/bepaald werk op te pakken dat misschien dan al niet meer in de huidige vorm bestaat als ze afgestudeerd zijn. Daarom is het creëren van een werkomgeving gebaseerd op activiteiten of banen al achterhaald voordat je het gerealiseerd hebt.

Het Rever Interieur Clubhuis

Bij Rever werken we in een belevingscentrum, wij noemen het ons Clubhuis, en dat laten we graag aan klanten zien. We werken als organisatie ook al heel lang hybride en nemen onze klanten hier graag in mee. Ons Clubhuis is voor ons de basis waar we met veel plezier in samenwerken. Maar we hebben ook veel projecten waarvoor we vaak bij de klant zijn of strakke deadlines hebben. Daardoor kan het voorgekomen dat collega's bij klanten zijn, en andere collega's thuiswerken om een deadline te halen en we ook een rondleiding geven aan geïnteresseerden. Daarin zie je dus een verschil van behoeften en belangen. Het unieke voor onze organisatie is dat hierin een verschil kan zijn tussen een individuele behoefte, team, of die van de organisatie/klant.

Wij hebben hierin met elkaar afgestemd welke waarden we daarin belangrijk vinden en hoe we daarmee om kunnen gaan. Hierin hebben wij de keuze gemaakt dat het organisatiebelang in dit geval belangrijker is. Ik ben het met Van de Sande eens dat het niet de wet zou moeten zijn die voor schrijft hoe/wanneer je thuis mag werken. We hechten er bij ons veel waarde aan om niet een of-of oplossing te bedenken met elkaar, maar een en-en oplossing. Om dat te bereiken moet je geregeld met elkaar een nieuwe oplossing bedenken die de wensen van iedereen verenigd. Dus om weer terug te grijpen op mijn vorige voorbeeld. Hoe kunnen mijn collega's gewoon naar de klant gaan, andere collega's goed en geconcentreerd hun deadlines halen, terwijl er ook rondleidingen gegeven worden. Die uitdaging lossen we gezamenlijk op, waarbij wij de verschillende belangen met elkaar afstemmen.

Lees het volledige Round Table verslag hier.


"Als je rekening houdt in je ontwerp met behoeften van mens, team en organisatie creëer je inhoudelijk (qua gebruik) een tijdloze werkomgeving" - Jaytee van Veen

Delen:

Meer nieuws

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

donderdag 13 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries wint CBRE Sustainability Award

De Dries wint CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Terug naar boven