Doen grote organisaties wel genoeg aan duurzaamheid?

Doen grote organisaties wel genoeg aan duurzaamheid?

We zitten in de meest ingrijpende bedrijfstransformatie in 50 jaar, zo klinkt het onderzoek van adviesbureau Boston Consulting Group, Heidrick & Struggles en de Franse business school Insead.

Zij hielden een internationale enquête onder 879 bestuurders en toezichthouders van bedrijven uit 45 landen in Europa, VS en Azië. Bovendien hielden ze 10 rondetafelgesprekken met meer dan 200 van hen in steden als Singapore, Houston, Londen, Parijs, Frankfurt en Amsterdam.

Duurzaamheid integreren

De bestuurders van grote bedrijven lijken in het onderzoek goed te snappen dat duurzaamheidsoverwegingen volledig in hun strategie geïntegreerd moeten worden. De helft van de onderzochte organisaties stelt dat duurzaamheid helemaal opgenomen moet zijn in de besluitvorming over investeringen. Slechts 30 procent zegt dat het op dit moment al gebeurt. "Bedrijven zijn volledig in beslag genomen door wetgeving die eraan komt en verslaggevingsvereisten rond duurzaamheid waar ze vanaf 2024 aan moeten voldoen", zegt Nederlander Ron Soonieus, adviseur bij BCG en mede-auteur van het onderzoeksrapport.

Het onderzoekt toont aan dat de top 3 aandrijvers van duurzaamheidsbeleid hier bij aansluiten. De nummer 1 en 2 redenen zijn 'Het is het juiste om te doen' en 'Toenemende wettelijke vereisten'. Het verschil tussen deze twee drijfveren is maar 1%.

Belangrijke rol management en externen

Gevraagd naar hun belangrijkste informatiebronnen ter ondersteuning van strategische reflectie in duurzaamheid staat 'updates van het management' bovenaan de lijst, gevolgd door 'updates van externe deskundigen'. Besturen zijn voor informatie sterk afhankelijk van interne bedrijfsbronnen. Wat specifiek duurzaamheid betreft, zeiden de meeste bestuursleden dat ze voldoende tijd besteden aan rapporten vanuit hun team, het beoordelen van rapportages en het beoordelen van de voortgang in de richting van doelen. Een kleine meerderheid zei hetzelfde over de tijd die werd besteed aan het bespreken van risico's en kansen. Maar hetzelfde kan niet gezegd worden van de tijd die het bestuur besteedde aan rapporten van externe bronnen: zo'n 62% geeft aan dat het bestuur niet voldoende tijd besteedde aan het rechtstreeks horen van of lezen van materiaal van externe experts.

Het onderzoek benadrukt daarbij het belang van informatie van mensen buiten de eigen organisatie. Zo zien ze in Round Tables belangrijke informatieuitwisseling tussen organisaties. Een deelnemer aan de rondetafelconferentie in Houston legde bijvoorbeeld uit hoe hun bestuur de afgelopen jaren een aanzienlijke hoeveelheid tijd heeft besteed aan het uitbreiden van de kennis van bestuurders over kritieke trends, en ervoor te zorgen dat externe experts worden ingeschakeld om inzichten en standpunten te delen die het bestuur gewoonlijk niet zou horen.

Het hele onderzoek van BCG is hier te lezen.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven