125 extra banen per jaar voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

4 min

 

125 extra banen per jaar voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

Door een landelijke samenwerking tussen ISS, UWV en Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten worden 125 extra banen per jaar voor mensen met afstand tot arbeidsmarkt gecreëerd.

De overeenkomst, ondertekend door Judith Duveen (algemeen directeur van UWV Werkbedrijf) Edu Peek (algemeen directeur van ISS Facility Services) en Brigitte Janssen (manager van het Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten), benadrukt de gezamenlijke inzet voor een inclusieve arbeidsmarkt. De betrokken partijen streven ernaar om statushouders, uitkeringsgerechtigden, mensen uit de participatiewet en andere mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan duurzame banen te helpen. ISS stelt banen open voor diverse uitvoerende functies, variërend van schoonmaak en servicedesk tot catering en ICT.

ISS Facility Services zet zich al geruime tijd in voor een inclusieve arbeidsmarkt. Sinds 2017 is er een succesvolle samenwerking met UWV. Ruim tien procent van het totaal aantal medewerkers bij ISS behoort inmiddels tot de groep mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Deze samenwerking wordt nu verder geïntensiveerd en uitgebreid met het Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten. Dit zorgt voor een nóg groter bereik van mogelijk passende kandidaten. ISS heeft deze inzet op diverse klantlocaties in zowel de publieke als de (semi-)private sector geïmplementeerd.

Eén landelijk loket

De samenwerking biedt één landelijk loket met een vast aanspreekpunt, terwijl toegang tot alle 35 arbeidsmarktregio's gewaarborgd is. Dit maakt het mogelijk om eenduidige afspraken te maken over werving, begeleiding en regelingen.

Met deze samenwerkingsovereenkomst zetten ISS Facility Services, UWV Werkbedrijf en het Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten een belangrijke stap richting een nog inclusievere arbeidsmarkt. Samen creëren zij kansen voor een bredere groep werkzoekenden en zorgen zij voor duurzame arbeidsplaatsen.

Algemeen directeur Edu Peek van ISS Facility Services over de nieuwe overeenkomst: "Wij willen als ISS inclusief zijn en zorgen dat mensen mee kunnen doen in de maatschappij. De kracht zit in de samenwerking met als doel dat iedereen van betekenis kan zijn".

Judith Duveen, algemeen directeur UWV Werkbedrijf zegt: "Het gaat om de persoonlijke verhalen en de kansen die we samen met de werkgevers bieden. We zien het als onze taak om het zodanig te organiseren dat het makkelijk wordt om je weg hierin te vinden"

Brigitte Janssen, manager van het Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten: "We zijn trots dat we namens de negen deelnemende arbeidsmarktregio’s onze samenwerking vastleggen in een landelijke overeenkomst, waardoor we het bereik van passende kandidaten nog verder kunnen vergroten."

Over ISS Facility Services

De purpose van ISS is het verbinden van mensen en plaatsen om de wereld van werk te verbeteren. ISS Facility Services werd in 1901 in Kopenhagen (Denemarken) opgericht. ISS Facility Services behoort tot de grootste facilitaire dienstverleners ter wereld met ruim 350.000 medewerkers en is al meer dan 45 jaar actief in Nederland. ISS verleent facilitaire diensten op en rond de werkplek, zoals schoonmaak, catering, receptie, workplace management, technische services en logistieke werkzaamheden. Daarnaast houdt ISS zich bezig met het adviseren over en het aansturen van deze diensten. In Nederland behoort ISS met het behalen van de hoogste trede op de Prestatieladder Sociaal Ondernemen tot de 10% best presterende bedrijven op het gebied van diversiteit en inclusie. ISS Facility Services is sinds 2022 officieel gecertificeerd als ‘Top Employer Nederland’.

Over UWV Werkbedrijf

UWV Werkbedrijf houdt zich bezig met arbeidsbemiddeling en re-integratie en brengt vraag en aanbod bij elkaar. We werken aan een samenleving waarin zoveel mogelijk mensen meedoen. We zetten ons in voor een toegankelijk en inclusieve arbeidsmarkt. Daarin werken we nauw samen met werkgevers en partners. Samen met gemeenten bouwt UWV in de 35 arbeidsmarktregio’s aan één publiek aanspreekpunt voor werkgevers: het Werkgeversservicepunt. Ook is er een Landelijk WerkgeversServicepunt UWV voor werkgevers die landelijk of bovenregionaal opereren. We werken toe naar een situatie waarin zowel alle werkzoekenden als alle werkgevers bij één publiek loket, het regionale werkcentrum, terechtkunnen voor vragen over werken en een leven lang ontwikkelen. Onder UWV Werkbedrijf valt ook arbeidsjuridische dienstverlening voor werkgevers, werknemers en werkzoekenden. Arbeidsjuristen toetsen ontslagaanvragen van werkgevers en behandelen aanvragen voor tewerkstellingsvergunningen. Daarnaast onderzoekt UWV Werkbedrijf de trends en ontwikkelingen van de arbeidsmarkt en publiceert geregeld informatie daarover.

Over Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten

Het Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten (Landelijk WSP Gemeenten) ondersteunt landelijke werkgevers en arbeidsmarktregio’s door ze met elkaar in contact te brengen en een set regio-overstijgende afspraken te ontwerpen om mensen uit de doelgroepen van de Participatiewet en Wet Banenafspraak duurzaam en betaald aan de slag te helpen. Het doel is steeds een aanpak te ontwikkelen die rekening houdt met de belangen en wensen van werkgevers én met de mogelijkheden en voorkeuren van arbeidsmarktregio’s. Daarbij ontstaat meerwaarde voor alle betrokkenen: werkgevers kunnen beter invulling geven aan hun inclusief HR-beleid, regio’s kunnen hun kandidaten bemiddelen naar werk en kandidaten hebben kans op duurzaam en betaald werk.

Op de foto zittend van links naar rechts: Judith Duveen (algemeen directeur UWV Werkbedrijf), Edu Peek (algemeen directeur ISS Facility Services), Gemmie Hermens (People & Culture director ISS Facility Services) en Brigitte Janssen (manager  Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten). Achter hen alle betrokken jobcoaches, werkbegeleiders en ondertekenaars van ISS Facility Services, UWV Werkbedrijf en Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten.

Delen:

Meer nieuws

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table van YNNO op 22 mei gingen professionals ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Terug naar boven