Nieuwe berekening van BPM maakt auto’s voor zakelijke rijder duurder

Nieuwe berekening van BPM maakt auto’s voor zakelijke rijder duurder

Auto’s voor de zakelijke rijder worden vanaf 1 juli 2020 gemiddeld duurder doordat de BPM op een andere manier berekend wordt. Dat concludeert Smart WorkPlace partner VZR na een analyse van KPMG.

Vanaf 1 juli 2020 is er een nieuwe tabel voor de BPM (Belasting voor Personenauto's en Motorrijwielen). Deze wordt niet meer gebaseerd op de New European Driving Cycle (NEDC), die vanaf 1992 werd toegepast, maar op de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). De overheid bij monde van staatssecretaris Wiebes beloofde dat dit budgetneutraal zou gaan. De RAI Vereniging en BOVAG hebben vervolgens KPMG ingeschakeld om te onderzoeken of een nieuwe auto nu wel of niet duurder zou worden na 1 juli. Nu blijkt dat de nieuwe BPM-tabel nog steeds voor een verhoging van de BPM zorgt. Gemiddeld wordt een auto vanaf 1 juli 2020 € 450,- duurder.

Dit heeft twee gevolgen voor de zakelijke rijder, legt de VZR uit. De bijtelling wordt berekend over de fiscale waarde van een auto. Daar zit de BPM ook in. Dus door de verhoging van de BPM met € 450,-, betalen zakelijke rijders na 1 juli 2020 vijf jaar lang meer bijtelling. En dat terwijl om dezelfde auto gaat als vóór 1 juli 2020.

Daarnaast zijn veel zakelijke rijders gebonden aan norm-leasetabellen. Op basis van leaseprijs of aanschafwaarde valt een auto wel of niet in de tabel.  Als een leaseauto duurder wordt, dan vallen enkele auto’s niet meer in deze norm-leasetabel. Daardoor kunnen bepaalde auto’s niet meer gekozen worden en heeft de zakelijke rijder/leaserijder dus minder keuze.

Aan de hand van enkele rekenvoorbeelden concludeert de VZR dat alleen de uitvoeringen met héle lage CO2-waardes een klein BPM-voordeel krijgen na 1 juli 2020. Verreweg de meeste auto’s krijgen echter te maken met een BPM-verhoging. Deze procentuele verhogingen zijn vele malen groter, dan de enkele verlagingen. Per saldo wordt de gemiddelde nieuwe auto duurder, concludeert de VZR.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven