'Hoe zorgt u voor een gezonde werkhouding onder medewerkers?'

'Hoe zorgt u voor een gezonde werkhouding onder medewerkers?'

Om de gezondheid van medewerkers te stimuleren, is een vitale werkomgeving essentieel. Eén van de aandachtspunten is de juiste werkhouding. Jisk Boschma van Smart WorkPlace partner Vertidesk schreef daar een blog over.

Onlangs stelden bewegingswetenschappers van het VU medisch centrum in Amsterdam dat enige duizenden Nederlands per jaar sterven aan de directe gevolgen van het teveel zitten tijdens het werk en in de vrije tijd. Om de gezondheid van medewerkers te stimuleren, is een vitale werkomgeving essentieel. Eén van de aandachtspunten hierbij is de juiste werkhouding. Op welke punten kunt u letten?

5 tips voor vitale medewerkers

Natuurlijk hangt de juiste werkhouding nauw samen met de werkzaamheden die worden verricht. Toch zijn er een aantal algemene tips die wij graag met u delen:

1. Zorg voor (kleine) wisselingen in houding

Of medewerkers nu zittend of staand werk hebben, het is belangrijk om regelmatig van houding te wisselen. Dit kan al door op de stoel regelmatig te verschuiven of bij het staan een voet zo nu en dan op een verhoginkje te zetten. Natuurlijk is het ook verstandig om bij zittend werk regelmatig te gaan staan en vice versa voor staand werk.

2. Attendeer medewerkers op een gespannen houding

Veel mensen hebben al dan niet bewust een gespannen houding tijdens het werk. Denk aan opgetrokken schouders, een gebogen rug of overstrekking in de knieën. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden en medewerkers te helpen om een ontspannen houding aan te nemen. Opgebouwde spanning leidt namelijk niet alleen tot lichamelijke klachten, maar kan ook invloed hebben op hoe mensen zich voelen.

3. Deel simpele oefeningen voor op de werkvloer

Een complete workout is niet nodig, maar het is wel verstandig om af en toe een kleine oefening te doen op de werkvloer. Denk hierbij aan het herhaaldelijk kort optillen van een been, het rollen van de schouders of het strekken van nek en rug. Verzamel enkele korte oefeningen en deel deze met de medewerkers ter inspiratie.

4. Stimuleer korte pauzes

Een aantal kortere pauzes werkt vaak beter dan één hele lange. Strek buiten de benen en haal een frisse neus of ga juist een momentje zitten om het staande werk los te laten. Wat voor de één goed werkt, gaat voor de ander juist helemaal niet op. Het is in ieder geval belangrijk om bewust met pauzes om te gaan en deze bijvoorbeeld te gebruiken om even een hele andere houding aan te nemen, te bewegen of de gedachten helemaal te verzetten.

5. Plan niet alle zware taken achter elkaar

Maak medewerkers ervan bewust dat het verstandig is om zware en lichte taken af te wisselen. Veel mensen zijn geneigd om juist alle zware taken achter elkaar op te pakken om pas daarna te ontspannen. Hiermee loopt men echter het risico dat er zoveel spanning opgebouwd wordt (dit kan zowel lichamelijk als mentaal zijn) dat het moeilijk wordt om die vervolgens weer kwijt te raken.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Meer artikelen van Jisk Boschma

Naar het overzicht

Terug naar boven