Veertien handvatten voor hybride werken bij gemeenten

3 min

 

Veertien handvatten voor hybride werken bij gemeenten

Wat zijn de belangrijkste factoren en vaardigheden voor werknemers van gemeenten om goed te kunnen functioneren in een hybride werkomgeving? Dat onderzocht Max Dorst bij draaijer+partners.

Max startte zijn onderzoek met het kijken naar het huidige landelijke beleid ten aanzien van hybride werken bij gemeenten. Hij hield interviews met specialisten op het gebied van hybride werken en met managers van verschillende gemeenten. De meeste gemeenten in Nederland willen hybride werken wel faciliteren, alleen weten ze niet (goed) op welke wijze. Niet alle gemeenten bleken optimaal ingericht te zijn op hybride werken, dat om goede huisvesting en een helder beleid op dit gebied vraagt.  

Er is gekeken naar alle factoren en vaardigheden die van invloed zijn op het vermogen van werknemers om hun werk uit te voeren. Deze zijn onderverdeeld in demografische, individuele en groepsfactoren. Daarnaast is er onderzoek gedaan naar vaardigheden die nodig zijn om als individu goed te kunnen functioneren. Dit is onderverdeeld in gezondheid, organiseren, sociale vaardigheden en digitale vaardigheden.

Werknemers en verschillende werkstijlen

Er zijn diverse trends en ontwikkelingen voor het overstappen naar hybride werken. Zoals persona’s, een methode om werknemers onder te verdelen op basis van hun werkstijl zodat een werkomgeving kan worden gecreëerd die past bij deze werknemer. In het onderzoek is gekeken naar andere organisaties die reeds op deze manier werken en naar de variabelen die zij gebruiken om deze persona’s te vormen. Autonomie, de hoeveelheid groepswerk en innovatie blijken veel gebruikte variabelen.

Daarnaast zijn er verschillende oplossingen gegeven voor hybride werken, zoals een buddysysteem voor nieuwe medewerkers of loopvergaderingen om creativiteit te stimuleren. 

Handvatten voor hybride werken

Volgens het onderzoek en de interviews heeft hybride werken veel draagvlak onder gemeenten. Daarom is het belangrijk om te weten welke van de onderzochte factoren en vaardigheden een significante invloed hebben op medewerkers. Uiteindelijk kwamen er veertien naar voren die nodig zijn om een goede hybride werkomgeving te creëren die geschikt is voor alle werknemers. Deze veertien factoren en vaardigheden vormen de basis voor Max’ advies. 

Veertien handvatten voor hybride werken bij gemeenten
 
Om gemeentes uit te leggen hoe zij vloeiend kunnen overstappen naar een hybride werkomgeving, afgestemd op de behoeften en kenmerken van hun werknemers, is het advies onderverdeeld in strategisch, tactisch en operationeel niveau. Op strategisch niveau zullen meerdere zaken moeten veranderen om een goede hybride werkomgeving te creëren. Gemeenten kunnen ten eerste van elkaar leren door informatie uit te wisselen. Daarnaast zullen zij anders moeten omgaan met autonomie, flexibiliteit en groepsactiviteiten. Dit is ook de basis voor het tactische niveau, dat het gebruik van persona’s uitlegt op basis van deze drie variabelen. Vijf verschillende persona’s – soloist, collaborator, innovator, conservatist en adapter – zijn gecreëerd om inzicht te krijgen in de soorten werknemers. Tot slot worden deze persona’s gekoppeld aan verschillende oplossingen die tijdens het literatuuronderzoek en de interviews werden omschreven. Dit geeft gemeenten handvatten om hybride werken in de praktijk uit te voeren op operationeel niveau. 

Max Dorst is student International Facility Management aan de Hanze University of Applied Sciences. Hij deed zijn afstudeeronderzoek bij draaijer+partners. In juli 2022 heeft hij zijn onderzoek succesvol afgesloten.

Delen:

Meer hybride werken

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

De vraag naar aanwezigheid

De vraag naar aanwezigheid

maandag 4 augustus

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

Waarom zou je nog naar kantoor komen?

vrijdag 25 juli

Waarom zou iemand nog naar kantoor komen in 2025? In Sodexo's whitepaper 'De kracht van de werkplek' helpen ze onderzoeken ...

Lees meer

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de NAVO-top

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de ...

dinsdag 24 juni

Terwijl Den Haag zich voorbereidt op zware verkeershinder tijdens de NAVO-top, houdt IWG professionals productief met gratis ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

maandag 24 maart

Hybride werken: hoe organiseer je de juiste omgeving? Tijdens een inspirerende ochtend met HEVO op donderdag 1 mei ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

Terug naar boven