Veertien handvatten voor hybride werken bij gemeenten

3 min

 

Veertien handvatten voor hybride werken bij gemeenten

Wat zijn de belangrijkste factoren en vaardigheden voor werknemers van gemeenten om goed te kunnen functioneren in een hybride werkomgeving? Dat onderzocht Max Dorst bij draaijer+partners.

Max startte zijn onderzoek met het kijken naar het huidige landelijke beleid ten aanzien van hybride werken bij gemeenten. Hij hield interviews met specialisten op het gebied van hybride werken en met managers van verschillende gemeenten. De meeste gemeenten in Nederland willen hybride werken wel faciliteren, alleen weten ze niet (goed) op welke wijze. Niet alle gemeenten bleken optimaal ingericht te zijn op hybride werken, dat om goede huisvesting en een helder beleid op dit gebied vraagt.  

Er is gekeken naar alle factoren en vaardigheden die van invloed zijn op het vermogen van werknemers om hun werk uit te voeren. Deze zijn onderverdeeld in demografische, individuele en groepsfactoren. Daarnaast is er onderzoek gedaan naar vaardigheden die nodig zijn om als individu goed te kunnen functioneren. Dit is onderverdeeld in gezondheid, organiseren, sociale vaardigheden en digitale vaardigheden.

Werknemers en verschillende werkstijlen

Er zijn diverse trends en ontwikkelingen voor het overstappen naar hybride werken. Zoals persona’s, een methode om werknemers onder te verdelen op basis van hun werkstijl zodat een werkomgeving kan worden gecreëerd die past bij deze werknemer. In het onderzoek is gekeken naar andere organisaties die reeds op deze manier werken en naar de variabelen die zij gebruiken om deze persona’s te vormen. Autonomie, de hoeveelheid groepswerk en innovatie blijken veel gebruikte variabelen.

Daarnaast zijn er verschillende oplossingen gegeven voor hybride werken, zoals een buddysysteem voor nieuwe medewerkers of loopvergaderingen om creativiteit te stimuleren. 

Handvatten voor hybride werken

Volgens het onderzoek en de interviews heeft hybride werken veel draagvlak onder gemeenten. Daarom is het belangrijk om te weten welke van de onderzochte factoren en vaardigheden een significante invloed hebben op medewerkers. Uiteindelijk kwamen er veertien naar voren die nodig zijn om een goede hybride werkomgeving te creëren die geschikt is voor alle werknemers. Deze veertien factoren en vaardigheden vormen de basis voor Max’ advies. 

Veertien handvatten voor hybride werken bij gemeenten
 
Om gemeentes uit te leggen hoe zij vloeiend kunnen overstappen naar een hybride werkomgeving, afgestemd op de behoeften en kenmerken van hun werknemers, is het advies onderverdeeld in strategisch, tactisch en operationeel niveau. Op strategisch niveau zullen meerdere zaken moeten veranderen om een goede hybride werkomgeving te creëren. Gemeenten kunnen ten eerste van elkaar leren door informatie uit te wisselen. Daarnaast zullen zij anders moeten omgaan met autonomie, flexibiliteit en groepsactiviteiten. Dit is ook de basis voor het tactische niveau, dat het gebruik van persona’s uitlegt op basis van deze drie variabelen. Vijf verschillende persona’s – soloist, collaborator, innovator, conservatist en adapter – zijn gecreëerd om inzicht te krijgen in de soorten werknemers. Tot slot worden deze persona’s gekoppeld aan verschillende oplossingen die tijdens het literatuuronderzoek en de interviews werden omschreven. Dit geeft gemeenten handvatten om hybride werken in de praktijk uit te voeren op operationeel niveau. 

Max Dorst is student International Facility Management aan de Hanze University of Applied Sciences. Hij deed zijn afstudeeronderzoek bij draaijer+partners. In juli 2022 heeft hij zijn onderzoek succesvol afgesloten.

Delen:

Meer hybride werken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

De belangrijkste veranderingen na 5 jaar thuiswerken

dinsdag 22 juli

In maart 2020 moest de kantoormens verplicht gaan thuiswerken. Wat is er sindsdien veranderd? In de BNW Index kijken ...

Lees meer

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

donderdag 10 juli

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de NAVO-top

Werk zonder omwegen: IWG stelt locaties gratis open tijdens de ...

dinsdag 24 juni

Terwijl Den Haag zich voorbereidt op zware verkeershinder tijdens de NAVO-top, houdt IWG professionals productief met gratis ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

Inspiratiesessie hybride werken met HEVO

maandag 24 maart

Hybride werken: hoe organiseer je de juiste omgeving? Tijdens een inspirerende ochtend met HEVO op donderdag 1 mei ...

Lees meer

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

Gemeente Heemskerk: een huis voor iedereen

maandag 10 februari

Bij het ontwikkelen van de hybride werkomgeving waar samenwerken, ontmoeten en verbinden centraal staat, werken de gemeente ...

Lees meer

De zes typische profielen van hybride werkers

De zes typische profielen van hybride werkers

dinsdag 4 februari

Hybride werkers kunnen worden onderverdeeld in zes verschillende profielen. Dat blijkt uit data van het Center for People ...

Lees meer

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

“Hybride werken draagt bij aan People, Planet, Profit”

vrijdag 24 januari

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Tijd om bij de SWP Stand-Up bij IWG in Rotterdam de klokken gelijk te zetten en kennis te delen ...

Lees meer

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

Flexwerken: hoe optimaliseer je bureauruimte op kantoor?

woensdag 22 januari

Steeds meer moderne kantoren kiezen voor flexwerkplekken. Daarmee is het optimaliseren van bureauruimte belangrijker geworden, ...

Lees meer

Het belang van een sterk team op kantoor

Het belang van een sterk team op kantoor

dinsdag 14 januari

Hoe creëer je een sterk team op kantoor? En hoe ziet het kantoor waar zij werken er uit? Ellis ten Dam besprak deze ...

Lees meer

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

Acht op tien bedrijven monitoren de kantoorbezetting

donderdag 9 januari

In de nasleep van de COVID-19-pandemie heeft de kantoorbezetting een aanzienlijke transformatie ondergaan. Bedrijven herzien ...

Lees meer

Samenkomst op kantoor stimuleren

Samenkomst op kantoor stimuleren

dinsdag 7 januari

“Hoe stimuleer je samenkomst op kantoor?” Die vraag stelde Hans Schekermans van gemeente Amstelveen tijdens ...

Lees meer

Grote bedrijven stoten vastgoed af

Grote bedrijven stoten vastgoed af

dinsdag 10 december

Bedrijven zijn bezig met manieren om samenwerking, flexibiliteit en operationele efficiëntie te verbeteren. Onderzoek ...

Lees meer

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

Kantoormedewerkers besparen duizenden euro's door lokaal te werken

maandag 2 december

Deze besparingen blijken uit onderzoek van de International Workplace Group naar het woon-werkverkeer en de uitgavenpatronen ...

Lees meer

Een geweldige plek om te werken

Een geweldige plek om te werken

woensdag 6 november

Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt een strategische heroriëntatie plaats. Bij de huisvestingsopgave ...

Lees meer

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

Nooit meer 5 dagen op kantoor volgens CEO's

vrijdag 1 november

Nieuw onderzoek onder Nederlandse CEO's toont aan dat 76% geen prioriteit geeft aan dagelijkse kantoorbezoeken voor medewerkers, ...

Lees meer

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

Hoe Experience Based Working de activiteitgerichte aanpak vervangt

donderdag 24 oktober

De wereld van werk is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Waar Activity Based Working (ABW) ooit werd gezien als de ...

Lees meer

Het nieuwe hybride werken

Het nieuwe hybride werken

donderdag 17 oktober

Hybride werken is continu in beweging en betreft altijd maatwerk. In deze Whitepaper van HEVO gaan zij verder in op alles ...

Lees meer

Terug naar boven