‘Gaat heen en ontzuil u!’

 

‘Gaat heen en ontzuil u!’

Op 20 september organiseert Smart WorkPlace een Round Table over de voordelen van een gezond gebouw. In de aanloop hiernaar schrijft Nils Bonder, directeur van Smart WorkPlace partner CONSULT drie blogs. Dit is de tweede.

Er is steeds meer duidelijk over wat het effect van een gezond kantoor is op medewerkers. Medewerkers zijn productiever, zijn minder vaak ziek en een gezond kantoor helpt om medewerkers langer aan een bedrijf te binden. Op vele vastgoedsymposia heeft het onderwerp aandacht, Universiteiten onderzoeken deze materie veelvuldig en ook zorgverzekeraars zijn bezig het effect van een gezond kantoor te bepalen.

Er zijn echter twee problemen: Het gezondheidseffect van een maatregel is niet 100% te bewijzen en er is sprake van een groot split incentive.

Alle onderzoeken ten spijt, of een persoon gezond en blij is, is afhankelijk van veel meer factoren dan slechts de fysieke ruimtelijke (kantoor)omgeving waarin hij zich bevindt. Vanuit de onderzoeken die reeds zijn gedaan (en zijn gebundeld tot de WELL standard) weten we wel wat het effect is van bijvoorbeeld voldoende daglicht op het presteren van de mens, indien alle andere factoren hetzelfde blijven. En ook weten we wat goede verse lucht voor invloed heeft op de productiviteit van de mens. Er zijn ook al vele onderzoeken die het effect van lawaai op het menselijk presteren hebben onderzocht. Bij veel onderzoeken komen per onderdeel prestatieverbeteringen naar voren van 10 tot wel 25%. Opgeteld is het natuurlijk nooit zo dat een persoon door een gezond kantoor in één keer 45% meer productief is. De thuissituatie, de managementsfeer en genetische aanleg zijn allemaal zaken die ook zeker een grote rol spelen bij het al dan niet gezond en productief zijn van medewerkers.

Maar zelfs een effect van slechts (delen van) procenten heeft al een groot effect op een bedrijf. Het is dus common sense om vooral te zorgen dat je gebouw gezond is, of op zijn minst niet ongezond is.

‘Gaat heen en ontzuil u!’

Waarom zijn we niet met zijn allen al lang bezig met het ‘vergezonden’ van onze vastgoedportefeuille? Omdat, naar analogie van de split incentive bij het verduurzamen van vastgoed, de voordelen van de maatregelen die worden uitgevoerd bij het vastgoed bij een andere partij liggen dan bij de partij die de investeringen moet doen.

In dit geval is de ‘split incentive gap’ zelfs nog groter. Want daar waar je bij een duurzaamheidsmaatregel nog enigszins kan uitrekenen wat een investering (van een eigenaar) voor voordeel heeft (voor de huurder), is het voor een gezondheidsmaatregel an sich onmogelijk om netto-contant te maken wat de investering (door diezelfde eigenaar) voor financieel voordeel geeft aan de medewerker van die huurder in de toekomst.

Daarbij komt dat bij de keuze voor een gebouw er vaak nog langs klassieke paden wordt gewandeld en dat vooral de vastgoedafdeling bepaalt welk nieuw pand het bedrijf gaat betrekken. En dat de klassieke overwegingen (locatie, locatie, locatie, huurprijs, energielast) volstrekt voorbijgaan aan de in de eerste blog échte waarde van dit vastgoed: de mogelijkheid dat medewerkers IN dat pand hun beste prestaties kunnen leveren.

Binnen een bedrijf is het daarom van belang dat bij het maken van vastgoedkeuzes ook vooral HR en Facilities meebeslissen over de kantooromgeving. HR dient zich bewust te zijn van de impact die een pand heeft op de productiviteit en het welbevinden van haar medewerkers en ik kan me zelfs ook voorstellen dat de werkgebieden facilitair en HR naar elkaar toe gaan bewegen, beiden met het oogpunt om de medewerker optimaal te dienen. Als dan de vastgoedafdeling ook nog wordt afgerekend op basis van de hoeveelheid tevreden mensen in hun panden (in plaats van op basis van m2), dan komen die gezonde kantoren vanzelf.

Nu de financieel directeur nog overtuigen. Maar hoe doe je dat? Dat lees je in de derde en laatste blog.

Lees hier de eerste blog uit deze serie: ‘De échte waarde van vastgoed’

Delen:

Meer nieuws

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Terug naar boven