‘De échte waarde van vastgoed’

 

‘De échte waarde van vastgoed’

Op 20 september organiseert Smart WorkPlace een Round Table over de voordelen van een gezond gebouw. In de aanloop hiernaar schrijft Nils Bonder, directeur van Smart WorkPlace partner CONSULT drie blogs. Dit is de eerste.

Als je Googlet op vastgoedwaarde, lees je allerlei termen en definities die te maken hebben met het taxeren en verkopen van vastgoed. Is het pand leeg? Dan is het minder waard. Vol verhuurd? Hogere financiële waarde. En vele lezers zullen ook zijn opgeleid met het credo ‘bij vastgoed gaat het om locatie, locatie, locatie!’ Of een gebouw dus ‘presteert’ wordt dus voor een groot deel bepaald door het feit of het verhuurd is en waar het staat.

Het is echter opvallend dat de waarde van een kantoor vooral wordt beschreven in termen van financiële beleggers- of eigenaarswaarde. Maar wat was ook weer de reden waarom wij een gebouw maakten? We zijn toch geen gebouwen gaan maken om de eigenaar van het gebouw financieel rendement te laten hebben?

Als het goed is maken wij gebouwen, omdat er IN dat gebouw iets bijzonders gebeurt. In dat gebouw komen namelijk mensen samen die (elke dag weer) samen werken aan doelstellingen van een bedrijf, die creatief zijn, die mooie dingen maken en die gemiddeld zo’n 1700 uur per werkend levensjaar doorbrengen in dat gebouw.

En we hebben het voor de mens de afgelopen jaren nog slechter gemaakt. Al vanaf de eerste oliecrisis in de jaren ‘70 van de vorige eeuw is de vervolgfocus op energiegebruik komen te liggen. En hoewel het op zich terecht is dat we zuinig omgaan met de aarde, is vanaf die tijd een nieuwe ‘gebouwprestatie’ toegevoegd: energieverbruik. Deze focus heeft ervoor gezorgd dat wij bijvoorbeeld kleinere ramen zijn gaan toepassen (want, minder energieverspilling) en bijvoorbeeld ventilatievouden zijn gaan terugschroeven (want dan konden we een kleinere luchtbehandelingskast plaatsen) etc. Maatregelen die ervoor zorgen dat we minder energie gebruiken, maar er tevens voor zorgen dat het binnenklimaat voor de medewerkers is verslechterd, met alle gevolgen vandien.

Maar als je de totale uitgaven van een gemiddeld bedrijf beschouwt, zie je dat verreweg de meeste kosten gaan naar het personeel. Zo’n 90% van bedrijfskosten gaan uit naar het arbeidskapitaal, 9 % naar huisvesting en slechts 1% wordt besteed aan energie.

‘De échte waarde van vastgoed’

Om écht waarde toe te voegen, zou een gebouw dus moeten bijdragen aan die 90%; de mensen.

Er is gelukkig al veel onderzoek gedaan naar de impact van diverse ruimtelijke interventies op het presteren van de mens. Het WELL Building Institute heeft al deze onderzoeken gebundeld tot de WELL Building standard en daarmee is deze standaard de eerste vastgoedstandaard die specifiek is geschreven vanuit het oogpunt van (het presteren van) de mens.

De belangrijkste elementen die een gebouw gezond maken zijn:

‘De échte waarde van vastgoed’

Elk van deze elementen beschrijft waaraan een gebouw moet voldoen om gezond te zijn en om de medewerker optimaal te ondersteunen. De tools zijn dus voorhanden! Het bewijs is daar, waarom hebben we dan niet al lang 100 WELL gecertificeerde panden in Nederland?

Dat lees je in de volgende blog.

Delen:

Meer artikelen van Nils Bonder

Meer

<span>Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?</span>

Hoe ontwikkel je succesvolle ecosystemen op een campus?

dinsdag 29 april

Tijdens het event Campus Day op 5 juni vertelt Margot Nijkamp over het ontwikkelen van ecosystemen op een campus. Een inspirerend ...

Lees meer

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

Whitepaper Solved overhandigd tijdens de WorkPlace Xperience

maandag 28 april

Michael Kortekaas nam tijdens de WorkPlace Xperience 2025 Solved's nieuwe whitepaper 'Geen pleisters plakken, maar kansen ...

Lees meer

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

Entweder nieuwe Smart WorkPlace

maandag 28 april

Inspirerende werkomgevingen waar iedereen wint, daar zet Entweder zich voor in. Het bedrijf uit Twente sluit zich aan bij ...

Lees meer

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

De WorkPlace Xperience 2025 aftermovie

vrijdag 25 april

Op 15 en 16 april 2025 zetten 1.850 deelnemers de duurzame stap naar de gezonde en gelukkige werkomgeving van morgen.

Lees meer

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

Blog Wim Kooyman: Kantoorschaamte

donderdag 24 april

Kantoorleegstand dwingt ons niet alleen om opnieuw na te denken over de rol van de werkplek in ons leven, het doet tegelijk ...

Lees meer

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

Sweco opent locatie Wonderwoods in hartje Utrecht

donderdag 24 april

Het nieuwe kantoor van Sweco staat in Utrecht en biedt een nieuwe werkplek voor de afdelingen Srchitectuur, Stedelijke planning ...

Lees meer

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

woensdag 23 april

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten ...

Lees meer

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

De campus vraagt om flexibiliteit en schaalgrootte

woensdag 23 april

De mbo-campus moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij, flexibel om in te spelen op een veranderende onderwijsstrategie ...

Lees meer

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat opgeleide Gen Z’ers écht willen

woensdag 23 april

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen ...

Lees meer

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

dinsdag 22 april

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam ...

Lees meer

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

Tweede editie van BNW Index gelanceerd op WorkPlace Xperience

woensdag 16 april

YNNO en Smart WorkPlace (SWP) lanceerden vandaag de Benchmark voor de Nederlandse Werkomgeving (BNW Index) tijdens de WorkPlace ...

Lees meer

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

Iris Kranenburg wint ISS WorkPlace Talent of the Year

dinsdag 15 april

De winnares van de ISS WorkPlace Talent of the Year-award is Iris Kranenburg, werkzaam als Professional Huisvesting & ...

Lees meer

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

Annemarie Melissen wint ISS WorkPlace Manager of the year Award

dinsdag 15 april

Tijdens de WorkPlace Xperience 2025 is Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate bij FrieslandCampina, beloond ...

Lees meer

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

Navigating Stress wint de CSU Smart Solution of the Year Award

dinsdag 15 april

Navigating Stress is uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award 2025. Geert Kruijswijk en Mirte ...

Lees meer

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

Full House Deal maakt ruimte voor 200.000 extra woningen

maandag 14 april

Door hybride werken worden kantoren structureel minder gebruikt. Veel organisaties kampen met lage bezettingsgraden, terwijl ...

Lees meer

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

Naar slimme kantoren en dynamische huurmodellen

maandag 14 april

Hybride werken gaat niet meer weg en dat heeft gevolgen voor de optimale werkplek op kantoor, nu en in de toekomst. In de ...

Lees meer

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

Whitepaper: Integrale waardengerichte businesscases

vrijdag 11 april

Businesscases en besluitvorming zijn een belangrijke stap in elk project. Maar hoe gaat de praktijk om met businesscases? ...

Lees meer

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

Duurzame werkomgeving die meebeweegt bij Essent

donderdag 10 april

In een gesprek met Smart WorkPlace vertellen Jan Klein Goldewijk (Essent) en YNNO-adviseur Jamie Douw over de realisatie ...

Lees meer

<span>Univé nieuwe partner Smart WorkPlace</span>

Univé nieuwe partner Smart WorkPlace

donderdag 10 april

De coöperatieve verzekeraar Univé wil verder blijven ontwikkelen naar de werkomgeving van de toekomst. Om nieuwe ...

Lees meer

Blog: Digitalisering loont

Blog: Digitalisering loont

woensdag 9 april

Steeds meer organisaties digitaliseren hun facility management processen. En dat is logisch: je bespaart kosten, verbetert ...

Lees meer

Terug naar boven