‘Locatie, locatie, locatie’, geldt dat ook voor uw organisatie?

 

‘Locatie, locatie, locatie’, geldt dat ook voor uw organisatie?

Is locatie hét criterium bij het zoeken naar een nieuw kantoor om te huren? Verandert COVID-19 hier wat in? Richard Fikse van Smart WorkPlace partner HEVO schreef er onderstaand artikel over.

Waarom eigenlijk een kantoor?

Het lijkt een simpele vraag, maar de zoektocht start wel met waarom een kantoor nodig is. De verwachting is niet dat zodra COVID-19 voorbij is iedereen weer op kantoor zal werken zoals in de oude situatie. Veel typen overleggen kunnen net zo goed digitaal en thuiswerken gaat de meesten prima af. Kantoren zullen voornamelijk gebruikt worden voor elkaar ontmoeten en daarnaast voor geconcentreerd werken. Werk dat thuis gedaan kan worden, zal ook meer thuis plaatsvinden, zoals HEVO eerder beschreef in het artikel ‘het kantoor: nu en post-corona’. Dat kan dus aanleiding geven tot herindeling van bestaande huisvesting, of tot een zoektocht naar een ander kantoor.

Door beantwoording van de ‘waarom-vraag’ ontstaat een bondige visie met de doelen die het kantoor moet bereiken. Daarbij hoort ook de discussie of het wel één kantoor moet zijn, of dat juist meerdere kleinere kantoren interessant zijn. Moeten het geheel eigen kantoren zijn, of is een kernmetrage denkbaar waarbij delen met andere eindgebruikers mogelijk is?

Als duidelijk is waarom een kantoor nodig is en welke activiteiten er gaan plaatsvinden kan er gerekend worden met een oppervlaktebehoeftemodel om inzichtelijk te krijgen hoe groot het kantoor moet zijn. Het model is een snelle doorrekening op basis van medewerkers, bezettingsgraden, werkstijlen en activiteiten. Een doorrekening van bandbreedtes in ambitieniveaus van hoog, midden en laag geeft meteen inzicht in de (exploitatie)kostenrange. 

Erken dat goed, schaars goed is

De huidige ontwikkelingen die leiden tot ‘de toekomst van kantoren’ kunnen op de langere termijn zomaar betekenen dat er meer leegstand komt en daarmee meer te kiezen valt. Maar toch, zit het ideale kantoorgebouw er dan bij? Als het erop aan komt wil iedere kantoorgebruiker een modern, up-to-date duurzaam kantoorgebouw op een OV-knooppunt met veel parkeerplaatsen voor een lage prijs. Hoewel dat bij een groter aanbod iets meer benaderbaar wordt, zullen altijd concessies gedaan moeten worden. Prioriteer daarom uw wensen, zodat weloverwogen een keuze gemaakt kan worden. HEVO hanteert hier een uitgebreid model voor, waarin naast locatiecriteria, ook gebouw, functionaliteit en de typering van de organisatie zelf aan bod komen.
Een longlist van beschikbare kantoren wordt hieraan gestaafd. 

Moet het per se nu meteen?

De vraag is of de beschikbare opties kunnen leiden tot het gewenste resultaat. Het leegstandsniveau is sinds begin 2020 nog nooit zo laag geweest. Of er nu een gebouw(deel) beschikbaar is dat na aanpassing van het interieur voldoende aansluit bij de wensen vereist onderzoek. Het (laten) ontwikkelen van een nieuw gebouw of een bestaand gebouw herontwikkelen duurt een stuk langer dan het aanhuren van bestaande ruimte, maar kan het wachten wel waard zijn. Het herontwikkelen kan overgelaten worden aan een risicodragende partij die ook een financier/belegger vindt, zodat de bouw- en ontwikkelingskosten niet door u als huurder gedragen hoeven te worden. Door deze optie mee te nemen zijn er veel meer mogelijkheden dan de bestaande courante kantorenvoorraad.

Is het plaatje zoals het lijkt?

Bij aanhuur van kantoorruimte zijn vaak huurkortingen of bijdragen van de verhuurder aan een inbouwpakket mogelijk. Deze kunnen een behoorlijke impact hebben op het totale kostenplaatje. Wat er uit is te halen, blijkt meestal pas als je serieus in gesprek bent met een aanbieder of verhuurder. Afspraken als het niet hoeven te verwijderen van het interieur of het niet herstellen van wijzigingen bij einde huurovereenkomst kunnen bijvoorbeeld financieel voordelig uitpakken. Het aanpassen van het interieur en pas huur betalen bij afronding heeft een nog grotere impact. Houd daarom altijd meerdere opties open tot het definitieve besluit. HEVO hanteert een exploitatiemodel waarin alle typen kosten over de looptijd van de overeenkomst naast elkaar gezet kunnen worden. Hierdoor is in één overzicht inzichtelijk wat de financiële consequenties zijn van het totale afsprakenkader.

Delen:

Meer nieuws

Het belang van balans in datacompliancy

Het belang van balans in datacompliancy

vrijdag 14 november

Uit onderzoek onder 1.700 IT-besluitvormers blijkt dat de informatiebeveiliging leiders ’s nachts wakker houdt. Dat ...

Lees meer

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

Rabobank en Spacewell werken aan datagedreven vastgoedbeslissingen

vrijdag 14 november

Farid Azarkan (Director Facilities & Real Estate) en Paula Raijmaker (Manager Vastgoed) van de Rabobank, en John van ...

Lees meer

<span>Op safari in veranderland</span>

Op safari in veranderland

donderdag 13 november

Succesvol veranderen met de kracht van de Big Five. Hierover schreven Kim Los, Hester van Sprang en Arrien Termaat het boek ...

Lees meer

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

Werkgevers ontevreden over thuiswerkbeleid

donderdag 13 november

Uit een onderzoek van de ANWV blijkt dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Hierover ...

Lees meer

<span>De 2026-editie van de BNW Index komt eraan</span>

De 2026-editie van de BNW Index komt eraan

woensdag 12 november

Na het succes van de voorgaande edities kondigen Smart WorkPlace en YNNO met trots aan dat de derde editie van de BNW Index ...

Lees meer

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

FCLTR nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 12 november

Daniël Holleman (rechts) en Gijs Wals menen dat de werkomgeving van de toekomst om maximale flexibilteit vraagt. Met ...

Lees meer

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

Whitepaper: Vier generaties in je organisatie

dinsdag 11 november

De whitepaper ‘Vier generaties in je organisatie: verbind medewerkers en verwonder gasten’ onderzoekt hoe je ...

Lees meer

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

Zo maak je een MFA toekomstbestendig

dinsdag 11 november

De realisatie van een multifunctionele accommodatie (MFA) is een prachtige ambitie, maar ook een complexe uitdaging.

Lees meer

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

De Dries winnaar van eerste CBRE Sustainability Award

vrijdag 7 november

Tijdens de Klimaattop voor de Gebouwde Omgeving werd op 6 november de eerste CBRE Sustainability Award uitgereikt.

Lees meer

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Terug naar boven