Smart WorkPlace lanceert WorkPlace Academy

4 min

 

Smart WorkPlace lanceert WorkPlace Academy

De samenleving is mede onder invloed van corona genoodzaakt om met een andere blik naar de werkomgeving te kijken. Kennisplatform Smart WorkPlace lanceert daarom nu de WorkPlace Academy. 

Directeur Daniël van der Kolk vertelt over de plannen. Volgens Van der Kolk komt de lancering op het juiste moment omdat we als samenleving meer dan ooit bezig zijn met de werkomgeving. “Mede onder invloed van de coronacrisis stellen we steeds opnieuw vragen als ‘waar gaan we zitten?’ ‘waar mogen we gaan werken?’ en ‘hoe gaan we werken?’. Maar ook ‘hoe zorgen we dat we productief blijven?’, ‘hoe zorgen we dat we mentaal in balans blijven?’ en ‘hoe blijven we mobiel?’. Als gevolg van deze vragen verandert de workplace als ruimte en als inrichting. Tegelijkertijd blijft de door organisaties gevraagde output echter gelijk.”

De WorkPlace Academy biedt oplossingen

Van der Kolk ziet dat organisaties momenteel druk bezig zijn in hun zoektocht naar oplossingen. “Ook      ontstaan er vraagstukken over het faciliteren van de thuiswerkplek en de herinrichting van de kantoorwerkplek. Om op al die uitdagingen antwoorden te geven, is niets een betere plek dan een instituut waar kennis wordt gegeven en inzichten worden verrijkt en vandaar dat Smart WorkPlace heeft besloten juist nu de WorkPlace Academy te lanceren. In de WorkPlace Academy willen we de kennis en vaardigheden van experts delen met eindgebruikers en facility managers van organisaties. Zodat onder andere facility managers en human resource managers – als toekomstige workplace managers – straks beschikken over praktische handvaten om de noodzakelijke veranderingen te implementeren.” De WorkPlace Academy richt zich zowel op de grote corporates als op de kleine bedrijven met tien medewerkers. “Ze hebben namelijk deels dezelfde vraagstukken en deels andere vraagstukken.” 

Smart WorkPlace lanceert WorkPlace Academy   

Integrale benadering

Van der Kolk hecht eraan te benadrukken dat de WorkPlace Academy een unieke integrale visie heeft. Traditionele beroepsprofessionals zullen meer en meer moeten gaan samenwerken. Juist ook om de uitdagingen van deze tijd zoals de periode na de coronacrisis en tal van persoonlijke wensen van organisatie en haar medewerkers goed te organiseren. De WorkPlace Academy richt zich dan ook op afdelingen binnen elk bedrijf die specifiek bezig zijn met de werkomgeving: bouw, vastgoed, Facility Management, mobiliteit, Human Resource Management, IT en duurzaamheid. “Daarnaast kunnen ook mensen die niet specifiek bij een organisatie bezig zijn met de werkplek, maar die wel belang hebben bij de ontwikkelingen rond de werkplek belang hebben bij de activiteiten van de WorkPlace Academy,” zo stelt Van der Kolk. Als voorbeeld noemt hij de studenten die momenteel een HBO-opleiding HR of FM volgen, en die straks professioneel actief zijn in een wereld waarin de werkomgeving na de coronacrisis naar organisatie, ontwerp en inrichting disruptief zal veranderen: “Deze doelgroep rondt eerst een geaccrediteerde opleiding af om vervolgens zich op de WorkPlace Academy verder inhoudelijk voor te bereiden op hun toekomstige rol in organisaties. Zodat hij kan doorgroeien tot waar organisaties nu om vragen: een volwaardig workplace manager.” De WorkPlace Academy biedt bovendien de afgestudeerden nog een voordeel, zegt Van der Kolk: “Ze komen in een netwerkomgeving terecht, waarin ze naast experts ook peers ontmoeten, die werkzaam zijn in vergelijkbare functies, en waar ze zien hoe de verschillende deelgebieden integraal samenhangen.”

Twee soorten opleidingen

De WorkPlace Academy start met het aanbieden van twee soorten opleidingen. Als eerste een basisopleiding tot workplace manager, samengesteld in samenwerking met experts uit de markt. Deze gaat bestaan uit vijf dagdelen, waarbij alle relevante thema’s – facility, bouw, vastgoed, mobiliteit, HR, duurzaamheid – aan de orde komen. Deelnemers krijgen na afloop een bewijs van deelname.

Daarnaast gaat de WorkPlace Academy op specifieke thema’s workshops – een dagdeel – en masterclasses – twee dagdelen – verzorgen. “Bij de workshops en masterclasses gaat het er met name om dat de deelnemers tools krijgen, waarmee ze kunnen zorgen dat op een bepaald thema in hun organisatie een beweging op gang komt.”

Medio maart gaat de WorkPlace Academy de eerste workshops verzorgen. De eerste basisopleidingen starten eind maart. Daarbij zal vanwege corona nog veel online of blended zijn. Zodra er echter uit veiligheidsoogpunt ruimte is, zal waar mogelijk fysiek onderwijs ook een belangrijke rol gaan spelen.    

Voor meer informatie: www.workplaceacademy.nl. Of neem contact op met Daniël van der Kolk, [email protected] en 06-27003962.

Delen:

Meer nieuws

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Terug naar boven