De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

3 min

 

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Bij het transformeren en vernieuwen van het kantoor post-corona moeten organisaties ook aandacht besteden aan wat de werknemer wil. Kim Vermeulen van Smart WorkPlace partner HEVO zette het op een rij.

Het coronavirus heeft lopende ontwikkelingen met betrekking tot andere, hybride manieren van werken in een stroomversnelling gebracht. Organisaties gaan inzien dat de rol van het kantoor in het mogelijk maken van werk drastisch verandert. Deze ontwikkelingen zijn voor veel bedrijven een ongelofelijke kans om te transformeren en te vernieuwen. Maar wat wil de werknemer in deze?

De coronaperiode heeft laten zien dat werknemers ook vanuit huis kunnen werken. Waarom zouden werknemers in de toekomst dan nog naar kantoor willen komen? Is een kantoor in de toekomst nog wel nodig? En wat wordt de rol van het kantoor als dit toch nog wenselijk blijkt te zijn? Er wordt gesproken over het kantoor als clubhuis van de organisatie. Het kantoor als ontmoetingsplek die samenwerken optimaal ondersteunt, maar waar je niet meer de hele dag individuele bureauwerkzaamheden uitvoert; die werkzaamheden kun je immers ook vanuit huis doen. Het is belangrijk dat organisaties het belang van menselijke connecties blijven herkennen en daar hun werknemers met goede kantoorhuisvesting in ondersteunen.

En toch … uit onderzoek blijkt dat werknemers niet alleen de spontane ontmoeting en interactie missen tijdens het thuiswerken. Ze missen ook een plek waar ze ongestoord kunnen werken zonder dat de kinderen of partner om aandacht vragen. Of ze missen een plek waar ze juist ‘gestoord’ kunnen worden door collega’s, omdat thuiswerken ook maar zo eenzaam is.

Wanneer we de coronacrisis achter ons hebben gelaten en we weer naar kantoor mogen, zullen we voor andere activiteiten naar kantoor gaan dan voorheen. Luisteren naar de wensen en eisen van de eigen werknemers is cruciaal om daar op een goede manier met de huisvesting en andere faciliteiten op in te kunnen spelen. Middels een klantreis, ook wel genoemd, onderzoeken we samen met organisaties de behoeften van verschillende klanten zoals werknemers, maar ook andere gebruikers van kantoorhuisvesting zoals bezoekers en samenwerkingspartners.

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Elk type klant heeft andere behoeften en maakt een andere klantreis. Aan de hand van een klantreis, wordt per type klant bepaald wat de belangrijkste touchpoints zijn voor dat type klant en waar je als organisatie het verschil kunt maken. Met deze werkwijze verbeelden/visualiseren we als het ware het werkconcept voor de organisatie en eventueel de dienstverlening.

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Sommige organisaties lijken daarin te vergeten dat de belangrijkste klant van hun organisatie de werknemer zelf is. Werknemers leveren namelijk de kwaliteit en waarde van de organisatie. Aandacht voor een optimale werknemersreis levert daarom veel op. Een kantooromgeving die past bij de behoefte van de werknemers trekt jong talent aan (#aantrekkelijk werkgeverschap), vermindert het verloop en verzuim en ondersteunt indirect het succes van de organisatie. Met een schaarste aan talenten is vrijwel elke organisatie gedwongen te investeren in een goede klantreis waarmee een optimale ervaring wordt gecreëerd.

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Werknemers zijn vanuit huis veel meer op zichtzelf aangewezen. Juist nu is het belangrijk om aandacht te schenken aan de veranderende klantreis en bijbehorende werknemerservaring; hoe zorg je ervoor dat werknemers betrokken en gemotiveerd blijven vanuit huis? Hoe zorg je ervoor dat werknemers het gevoel behouden onderdeel van een organisatie te zijn? En hoe voorkom je eilandjes binnen de organisatie? Indien het verstrekken van een laptop en het verlenen van toestemming om thuis te werken het enige is dat een bedrijf of organisatie initieert, wordt een cruciaal moment gemist om de werknemerservaring aan te pakken.

Delen:

Meer nieuws

Vitaliteit als toegang tot de markt

Vitaliteit als toegang tot de markt

donderdag 18 december

Binnen organisaties is er steeds meer aandacht voor de gezondheid en vitaliteit van werknemers, voor goed werkgeverschap ...

Lees meer

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

Diversiteit in huisvestingsconcept gemeente Amsterdam

woensdag 17 december

De gemeente Amsterdam gaat de komende jaren werken aan het verduurzamen en moderniseren van de huisvesting van een deel ...

Lees meer

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

De onmisbaarheid van datagedreven én ethisch werken

dinsdag 16 december

De snelle groei van kunstmatige intelligentie verandert het werkveld in een razendsnel tempo. Steeds meer keuzes worden ...

Lees meer

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

De criteria van de Vebego Workplace Innovation Award

dinsdag 16 december

De Vebego WorkPlace Innovation Award zet innovatie in de schijnwerpers. In dit artikel laten we zien welke criteria gelden.  ...

Lees meer

Een optimale werkbeleving

Een optimale werkbeleving

maandag 15 december

De manier waarop we werken verandert razendsnel. Flexibiliteit, beleving en welzijn staan centraal. Moderne bedrijven kijken ...

Lees meer

Kroon op drie jaar succes

Kroon op drie jaar succes

maandag 15 december

PHI Factory is voor de derde keer uitgeroepen tot nummer 1 van de categorie ‘zakelijke dienstverlening in sustainability’ ...

Lees meer

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

Technologische vernieuwingen brengen inclusief onderwijs dichterbij

donderdag 11 december

Toegankelijk onderwijs voor iedereen, het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk is dat helaas niet altijd zo. Nu technologie ...

Lees meer

Gewoon beginnen en uitproberen

Gewoon beginnen en uitproberen

donderdag 11 december

Half april 2025 ontving Annemarie Melissen, Project Manager Real Estate, Workplace & Sustainability bij FrieslandCampina, ...

Lees meer

De impact van geluid op de werkvloer

De impact van geluid op de werkvloer

woensdag 10 december

Van alle werknemers ergert 52 procent zich aan hinderlijk geluid op de werkplek en 34 procent ervaart hier ook echt klachten ...

Lees meer

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

SWP Stand Up 2026: donderdag 5 februari bij HNK/NSI Sloterdijk

woensdag 10 december

Donderdag 5 februari 2026 vindt de SWP Stand Up 2026 plaats op de locatie HNK/NSI Sloterdijk. De Stand Up begint om 14:00 ...

Lees meer

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Terug naar boven