De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

3 min

 

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Bij het transformeren en vernieuwen van het kantoor post-corona moeten organisaties ook aandacht besteden aan wat de werknemer wil. Kim Vermeulen van Smart WorkPlace partner HEVO zette het op een rij.

Het coronavirus heeft lopende ontwikkelingen met betrekking tot andere, hybride manieren van werken in een stroomversnelling gebracht. Organisaties gaan inzien dat de rol van het kantoor in het mogelijk maken van werk drastisch verandert. Deze ontwikkelingen zijn voor veel bedrijven een ongelofelijke kans om te transformeren en te vernieuwen. Maar wat wil de werknemer in deze?

De coronaperiode heeft laten zien dat werknemers ook vanuit huis kunnen werken. Waarom zouden werknemers in de toekomst dan nog naar kantoor willen komen? Is een kantoor in de toekomst nog wel nodig? En wat wordt de rol van het kantoor als dit toch nog wenselijk blijkt te zijn? Er wordt gesproken over het kantoor als clubhuis van de organisatie. Het kantoor als ontmoetingsplek die samenwerken optimaal ondersteunt, maar waar je niet meer de hele dag individuele bureauwerkzaamheden uitvoert; die werkzaamheden kun je immers ook vanuit huis doen. Het is belangrijk dat organisaties het belang van menselijke connecties blijven herkennen en daar hun werknemers met goede kantoorhuisvesting in ondersteunen.

En toch … uit onderzoek blijkt dat werknemers niet alleen de spontane ontmoeting en interactie missen tijdens het thuiswerken. Ze missen ook een plek waar ze ongestoord kunnen werken zonder dat de kinderen of partner om aandacht vragen. Of ze missen een plek waar ze juist ‘gestoord’ kunnen worden door collega’s, omdat thuiswerken ook maar zo eenzaam is.

Wanneer we de coronacrisis achter ons hebben gelaten en we weer naar kantoor mogen, zullen we voor andere activiteiten naar kantoor gaan dan voorheen. Luisteren naar de wensen en eisen van de eigen werknemers is cruciaal om daar op een goede manier met de huisvesting en andere faciliteiten op in te kunnen spelen. Middels een klantreis, ook wel genoemd, onderzoeken we samen met organisaties de behoeften van verschillende klanten zoals werknemers, maar ook andere gebruikers van kantoorhuisvesting zoals bezoekers en samenwerkingspartners.

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Elk type klant heeft andere behoeften en maakt een andere klantreis. Aan de hand van een klantreis, wordt per type klant bepaald wat de belangrijkste touchpoints zijn voor dat type klant en waar je als organisatie het verschil kunt maken. Met deze werkwijze verbeelden/visualiseren we als het ware het werkconcept voor de organisatie en eventueel de dienstverlening.

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Sommige organisaties lijken daarin te vergeten dat de belangrijkste klant van hun organisatie de werknemer zelf is. Werknemers leveren namelijk de kwaliteit en waarde van de organisatie. Aandacht voor een optimale werknemersreis levert daarom veel op. Een kantooromgeving die past bij de behoefte van de werknemers trekt jong talent aan (#aantrekkelijk werkgeverschap), vermindert het verloop en verzuim en ondersteunt indirect het succes van de organisatie. Met een schaarste aan talenten is vrijwel elke organisatie gedwongen te investeren in een goede klantreis waarmee een optimale ervaring wordt gecreëerd.

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Werknemers zijn vanuit huis veel meer op zichtzelf aangewezen. Juist nu is het belangrijk om aandacht te schenken aan de veranderende klantreis en bijbehorende werknemerservaring; hoe zorg je ervoor dat werknemers betrokken en gemotiveerd blijven vanuit huis? Hoe zorg je ervoor dat werknemers het gevoel behouden onderdeel van een organisatie te zijn? En hoe voorkom je eilandjes binnen de organisatie? Indien het verstrekken van een laptop en het verlenen van toestemming om thuis te werken het enige is dat een bedrijf of organisatie initieert, wordt een cruciaal moment gemist om de werknemerservaring aan te pakken.

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven