De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

3 min

 

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Bij het transformeren en vernieuwen van het kantoor post-corona moeten organisaties ook aandacht besteden aan wat de werknemer wil. Kim Vermeulen van Smart WorkPlace partner HEVO zette het op een rij.

Het coronavirus heeft lopende ontwikkelingen met betrekking tot andere, hybride manieren van werken in een stroomversnelling gebracht. Organisaties gaan inzien dat de rol van het kantoor in het mogelijk maken van werk drastisch verandert. Deze ontwikkelingen zijn voor veel bedrijven een ongelofelijke kans om te transformeren en te vernieuwen. Maar wat wil de werknemer in deze?

De coronaperiode heeft laten zien dat werknemers ook vanuit huis kunnen werken. Waarom zouden werknemers in de toekomst dan nog naar kantoor willen komen? Is een kantoor in de toekomst nog wel nodig? En wat wordt de rol van het kantoor als dit toch nog wenselijk blijkt te zijn? Er wordt gesproken over het kantoor als clubhuis van de organisatie. Het kantoor als ontmoetingsplek die samenwerken optimaal ondersteunt, maar waar je niet meer de hele dag individuele bureauwerkzaamheden uitvoert; die werkzaamheden kun je immers ook vanuit huis doen. Het is belangrijk dat organisaties het belang van menselijke connecties blijven herkennen en daar hun werknemers met goede kantoorhuisvesting in ondersteunen.

En toch … uit onderzoek blijkt dat werknemers niet alleen de spontane ontmoeting en interactie missen tijdens het thuiswerken. Ze missen ook een plek waar ze ongestoord kunnen werken zonder dat de kinderen of partner om aandacht vragen. Of ze missen een plek waar ze juist ‘gestoord’ kunnen worden door collega’s, omdat thuiswerken ook maar zo eenzaam is.

Wanneer we de coronacrisis achter ons hebben gelaten en we weer naar kantoor mogen, zullen we voor andere activiteiten naar kantoor gaan dan voorheen. Luisteren naar de wensen en eisen van de eigen werknemers is cruciaal om daar op een goede manier met de huisvesting en andere faciliteiten op in te kunnen spelen. Middels een klantreis, ook wel genoemd, onderzoeken we samen met organisaties de behoeften van verschillende klanten zoals werknemers, maar ook andere gebruikers van kantoorhuisvesting zoals bezoekers en samenwerkingspartners.

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Elk type klant heeft andere behoeften en maakt een andere klantreis. Aan de hand van een klantreis, wordt per type klant bepaald wat de belangrijkste touchpoints zijn voor dat type klant en waar je als organisatie het verschil kunt maken. Met deze werkwijze verbeelden/visualiseren we als het ware het werkconcept voor de organisatie en eventueel de dienstverlening.

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Sommige organisaties lijken daarin te vergeten dat de belangrijkste klant van hun organisatie de werknemer zelf is. Werknemers leveren namelijk de kwaliteit en waarde van de organisatie. Aandacht voor een optimale werknemersreis levert daarom veel op. Een kantooromgeving die past bij de behoefte van de werknemers trekt jong talent aan (#aantrekkelijk werkgeverschap), vermindert het verloop en verzuim en ondersteunt indirect het succes van de organisatie. Met een schaarste aan talenten is vrijwel elke organisatie gedwongen te investeren in een goede klantreis waarmee een optimale ervaring wordt gecreëerd.

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

De optimale klantreis en werknemerservaring na corona

Werknemers zijn vanuit huis veel meer op zichtzelf aangewezen. Juist nu is het belangrijk om aandacht te schenken aan de veranderende klantreis en bijbehorende werknemerservaring; hoe zorg je ervoor dat werknemers betrokken en gemotiveerd blijven vanuit huis? Hoe zorg je ervoor dat werknemers het gevoel behouden onderdeel van een organisatie te zijn? En hoe voorkom je eilandjes binnen de organisatie? Indien het verstrekken van een laptop en het verlenen van toestemming om thuis te werken het enige is dat een bedrijf of organisatie initieert, wordt een cruciaal moment gemist om de werknemerservaring aan te pakken.

Delen:

Meer nieuws

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Terug naar boven