Drie toepassingen van sensordata voor een coronaproof kantoor

3 min

 

Drie toepassingen van sensordata voor een coronaproof kantoor

Hoe zet je sensordata in om een coronaproef kantoor te realiseren? Amber Klaassen van Smart WorkPlace partner HEYDAY Facility Management haalt in een blog drie mogelijke toepassingen aan.

Steeds meer werknemers weten weer de weg naar kantoor te vinden. Veel organisaties hebben maatregelen doorgevoerd om hun kantoor coronaproof in te richten, maar in de praktijk blijf je als werkgever afhankelijk van het gedrag van je medewerkers. De inzet van sensordata kan in deze situatie uitkomst bieden. In dit blog haal ik drie mogelijke toepassingen aan.

Als HEYDAY-consultant op het gebied van vastgoed en huisvesting verzamel ik sensordata om de werkomgeving te optimaliseren. En wat blijkt? Ook tijdens deze pandemie is sensordata een belangrijke bron van informatie als het gaat om het realiseren van een coronaproof kantoor. Het grote voordeel van het gebruik van sensordata is dat het bevestigt of medewerkers zich aan de richtlijnen houden én je kunt de inzichten gebruiken om bijvoorbeeld de inzet van facilitaire services te optimaliseren. Graag deel ik een aantal voorbeelden.

Voorbeeld 1: Optimalisatie van het schoonmaakprogramma

Het schoonmaken van werkplekken is in deze pandemie natuurlijk uitermate belangrijk. Gezien het aantal werknemers dat je op kantoor mag verwelkomen is het niet nodig om dagelijks elke werkplek te reinigen, maar hoe kom je erachter welke werkplek je moet je desinfecteren en welke niet? Het is een optie om aan je medewerkers te vragen wanneer ze een werkplek hebben gebruikt, maar in de praktijk is dit geen waterdicht systeem.

In samenwerking met een verzekeringsmaatschappij en hun schoonmaakpartner hebben we ‘schoonmaakmaps’ ontwikkeld. De schoonmaker kan op basis van bezettingsinformatie in één oogopslag op een plattegrond zien of een werkplek de vorige dag is gebruikt en kan het schoonmaakprogramma hierop afstemmen. Dit voorbeeld laat zien dat de toepassing van data zeker niet ingewikkeld hoeft te zijn.

Voorbeeld 2: Controleren van gebruikte werkplekken

Waarschijnlijk heb jij als onderdeel van jouw corona-aanpak ook werkplekken buiten werking gesteld om het houden van 1,5-meter afstand mogelijk te maken. De verwachting is dat de meeste medewerkers zich hieraan zullen houden, maar zeker weten doe je dit natuurlijk niet. Veel organisaties kiezen er dan ook voor om bureaustoelen weg te halen of om de werkplekken af te zetten met lint. Helaas is ook dit geen waterdicht systeem. Een stoel is namelijk zo verplaatst.

Voor een gemeente hebben we een ‘corona-monitor’ uitgewerkt. Deze monitor laat de bezetting zien op werkplekken die buiten werking zijn gesteld. Een sensor registreert volledig anoniem de aanwezigheid van een collega en hoe lang hij of zij daar heeft gezeten. Het is voor de gemeente zo inzichtelijk of de richtlijnen van de organisatie goed worden nageleefd en of het noodzakelijk is om op het gedrag van de medewerkers bij te sturen.

Voorbeeld 3: Controleren van gemaakte reserveringen

Het klinkt als het ideale plaatje: een medewerker mag alleen op kantoor werken als er een werkplek is gereserveerd. Deze reservering geldt als ‘toegangskaartje’ tot kantoor en kan ook helpen bij het in kaart brengen van een mogelijke corona-uitbraak. Helaas ben je in deze situatie wederom afhankelijk van het gedrag van de medewerker: gaat hij of zij wel op de plek zitten die was gereserveerd?

Voor een omgevingsdienst vergelijken we de reserveringen met de daadwerkelijke bezetting aan de hand van sensoren. Op basis van deze inzichten is het voor de omgevingsdienst mogelijk om te achterhalen of medewerkers zich aan de reserveringen houden of dat ze moeten bijsturen.

Sensordata voor een coronaproof kantoor

In de praktijk bestaat een 100% coronaproof kantoor niet. Je blijft in dit kantoor afhankelijk van het vertoonde gedrag van de gebruiker. De inzet van sensoren helpt om interessante inzichten boven tafel te krijgen. Deze data maakt het mogelijk om risico’s in te perken of de inzet van services te optimaliseren. 

Delen:

Meer nieuws

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Terug naar boven