Investeer in digitale fitheid van medewerkers

Investeer in digitale fitheid van medewerkers

Werkgevers hebben tegenwoordig veel aandacht voor de fysieke en de mentale fitheid van het personeel, maar digitale fitheid is minstens zo belangrijk, aldus de Nederlandse trendwatcher Martijn Aslander.

In een interview met Esther Schop van de website www.chro.nl legt Martijn Aslander uit wat er misgaat: “HR heeft de natuurlijke neiging om weg te blijven bij digitalisering, omdat het meer mensen-mensen zijn. Maar dat kunnen zij zich niet langer permitteren. Ze moeten weten waar ze over praten als het gaat om digitalisering. Daarom moeten ze worden getraind in digitale fitheid.”

Vijf pijlers

Digitale fitheid rust volgens Aslander op vijf pijlers:

  • Digitaal bewustzijn
  • Digitale hygiëne
  • Digitale vaardigheden
  • Persoonlijk kennismanagement
  • Het inzetten van technologie voor je persoonlijke ontwikkeling en groei

In de ogen van Aslander is er de afgelopen tien tot vijftien jaar weinig gebeurd op het gebied van digitale fitheid. Hij denkt echter dat het nu wel gaat gebeuren en legt uit waarom: “Omdat organisaties wel zullen moeten met het oog op toekomstbestendigheid. In een toekomst waarin onze hersenen ons onderscheiden van algoritmen en robots, is het van essentieel belang om gewoontes aan te leren waardoor we onze hersenen ook echt benutten. Organisaties die hun processen erop aanpassen, creëren een wezenlijk concurrentievoordeel. Zij winnen de war for talent, hebben een lager ziekteverzuim en de hoogste medewerkerstevredenheid. Je zult er dus serieus mee aan de bak moeten. En dan niet met maar één of twee pijlers. HR moet zorgen dat kenniswerkers voor minimaal vier van de vijf pijlers de basiskennis en vaardigheden opkrikken. Uiteraard kunnen per sector, afdeling en functie de accenten op verschillende pijlers komen te liggen.”

Vijf tips

Aslander geeft vijf tips die digitale fitheid bevorderen:

1. Zet je notificaties uit en check op gezette tijden of er iets is waar je meteen wat mee moet. Bevrijd je van de tirannie van de inbox.

2. Doe minder met je muis, gebruik vaker sneltoetsen

3. Zoek de juiste tools om je te ondersteunen bij je werkzaamheden. Ze zijn er echt en in veel gevallen heb je ze al. 

4. Zorg dat je voldoende slaapt en monitor de kwaliteit van je slaap met een app.

5. Hanteer flexibele werktijden. Zo’n 20% van je werknemers is ’s avonds op z’n best, die hebben ’s ochtends toch niets te zoeken op hun werk? Asynchroon werken kan prima, hebben we geleerd van corporates met kantoren in meerdere tijdzones. 

Het hele interview met Martin Aslander leest u hier.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven