HEYDAY Hospitality onderstreept vakmanschap hospitalityprofessional

6 min

 

HEYDAY Hospitality onderstreept vakmanschap hospitalityprofessional

Op 12 mei, de Dag van de Receptioniste, lanceerde Smart WorkPlace partner HEYDAY Facility Management een nieuw label, HEYDAY Hospitality. Petra de West, General Manager HEYDAY Hospitality, licht toe.

Dat juist De West deze functie sinds 1 februari vervult, is geen toeval. “Ik ben van origine hospitality”, vertelt ze. “Ik heb de hotelschool gedaan, toerisme gestudeerd, in de hotellerie gezeten en ben stewardess geweest. Na een periode in de uitzendbranche kreeg ik een mooie kans om hospitality samen te voegen met zakelijke dienstverlening bij Receptel, dat zich bezighield met ontvangstdienstverlening, receptie en hospitality.”

De business unit Host Services (sinds 12 mei HEYDAY Hospitality) bestond binnen HEYDAY al twee jaar, maar omdat HEYDAY van oorsprong een facilitaire organisatie is, werd de business unit nog niet specifiek aangestuurd vanuit hospitality. Dat is wat De West nu wel gaat doen. “Hospitality en facility gaan namelijk absoluut hand in hand, maar het zijn wel twee verschillende vakgebieden. Een andere reden om nu echt met een vernieuwd label aan de slag te gaan, is dat Host Services het best bewaarde geheim binnen HEYDAY én binnen de markt was. Daarom willen we nu meer bekendheid en lading gaan geven aan dat waar we voor staan.”

Hand in hand

De West legt uit waarom hospitality en facility hand in hand gaan: “De facilitaire keten is altijd onderdeel van de guest journey. Daarbij wordt het vanuit facilitair aangeboden, maar vanuit hospitality uitgevoerd. Zo ben je als receptie onderdeel van de facilitaire keten – je staat gelijk en werkt samen met onderdelen als catering, groenvoorziening, schoonmaak en beveiliging – en in elk van die geledingen komt hospitality weer terug: hoe ga je met de gast om en hoe zet je de dienstverlening neer, welke beleving koppel je eraan vast, hoe wil je dat je als organisatie gezien wordt? Die kant moet je continu laden. Hospitality stopt daarom ook niet bij de receptie. Je wilt als organisatie namelijk dat alle facilitaire onderdelen goed met gasten en medewerkers omgaan. Daarom willen we binnen HEYDAY de facilitaire kant ook steeds voorzien van hospitality.”

De West is duidelijk over de grootste valkuil bij hospitality: “Dat je aanneemt dat mensen behandeld willen worden zoals jij behandeld wilt worden. Dat is echter niet het belangrijkste. Als je dat namelijk doet, zul je ondanks je goede bedoelingen negen van de tien keer de plank misslaan. Het belangrijkste is namelijk: leer de persoon die je tegenover je hebt ‘lezen’. En vraag wat zo’n persoon nodig heeft en anticipeer daarop. Alleen dan voldoe je aan verwachtingen en kun je ook verwachtingen overtreffen. Om een voorbeeld te noemen: een sollicitant heeft een andere ontvangst nodig dan een lid van de Raad van Bestuur. En bij een laatkomer geldt vaak het adagium less is more.”

Bij het ‘lezen’ moet de intentie altijd zijn, aldus De West, om iemand te ontzorgen en ervoor te zorgen dat iemand zich prettig voelt in de omgeving. “Daarnaast moet het imago van de opdrachtgever waarvoor je staat voldoen aan het gedrag dat je vertoont richting de medewerker. De totale guest journey moet kloppen voor de persoon die er rondloopt.”

Ontvangstdienstverlening

De corebusiness van HEYDAY Hospitality is ontvangstdienstverlening. “Wij dragen de verantwoording en nemen de volledige receptie van opdrachtgevers over. Daarbij werken we op outsourcingsbasis: we nemen de hele opdracht over en hebben leiding en toezicht op het team dat er staat. We kijken daarbij onder meer naar teamsamenstelling, werktijden, roosters en wel of niet samenwerken met de afdeling beveiliging. Vervolgens kijken we naar hoe de ontvangst binnen de quest journey van de organisatie is gesitueerd. Zo kan een ontvangst al beginnen bij de slagboom. Vaak zit die bij beveiliging, maar door die bij hospitality onder te brengen kun je daar al een eerste verschil maken. Vervolgens ga je kijken naar de guest journey en naar zaken als parkeerplaatsen, de looproute naar de receptie, de security-eisen en zo verder.”

HEYDAY Hospitality kijkt niet sec naar een receptie. “Soms nemen we bijvoorbeeld de postkamer mee en vaak kijken we ook naar de conciërge en het huismeesterschap. Zij zijn namelijk vaak de interne ogen en oren van de facilitaire kant. Als zo’n conciërge bij ‘ons’ team hoort heeft dat een groot voordeel: hij gaat namelijk naar het pand kijken zoals een gast dat zou doen.”

Coronapandemie

HEYDAY Hospitality heeft inmiddels circa 42 opdrachtgevers en 127 locaties, die met zo’n 200 hospitalityprofessionals bediend worden. Het afgelopen jaar is onder invloed van de coronapandemie de wereld fors veranderd en dus ook de omgeving waarin HEYDAY Hospitality de dienstverlening moet verrichten. En natuurlijk de eisen die eraan gesteld worden. De West gaat in op voorbeelden van nieuwe uitdagingen: “Bij sommige opdrachtgevers moeten onze medewerkers verplicht de temperatuur meten, bij andere opdrachtgevers mogen mensen niet meer samen in een lift of zijn er speciale routes. Het betekent dat mensen met veel vragen zitten en juist daarbij kun je als specialist met het oog op hospitality het verschil maken door ervoor te zorgen dat mensen zich toch veilig en op hun gemak voelen. Door de coronapandemie heeft hospitality kortom veel meer lading gekregen.”

Hospitality heeft daarin de afgelopen maanden een grote rol gespeeld, vertelt De West. “Daar waar facilitair een plan maakte voor een veilige wijze van pandgebruik en dingen daarvoor klaarzette, waren wij als hospitality degenen die door de ogen van de gast die route afliepen en keken of die route gebruiksvriendelijk en gastvriendelijk was, of gasten ontzorgd werden en of de juiste beleving werd afgegeven. Zodat het op de juiste manier in gebruik werd genomen. Dat alles luistert nog extra nauw, omdat ook voor veel medewerkers het naar kantoor komen – voor corona de normaalste zaak van de wereld – tegenwoordig al ervaren wordt als een belevenis. En bij sommige organisaties wordt ook al de keuze gemaakt om alleen nog business critical medewerkers naar kantoor te laten komen. Dat betekent dat je te maken hebt met mensen die hoge eisen stellen aan ontvangst en beleving.”

Onderscheidend

Het vernieuwde label HEYDAY Hospitality wil volgens De West vooral onderscheidend zijn, ‘’door aandacht te geven aan datgene dat ertoe doet. En voor ons zijn dat onze professionals. We willen onze opdrachtgevers ontzorgen en goed zorgen voor ons medewerkers.” Ze legt uit wat dat betekent: “Wij vragen namelijk uniek gedrag van onze medewerkers: vernieuwde dienstverlening en 100 procent hospitality. We zijn niet op zoek naar mensen die het als een kunstje zien, maar willen mensen die in de basis een intrinsieke motivatie hebben om voor de ander te zorgen.”

De West gaat nader in op het goed zorgen voor de medewerkers: “We willen aandacht voor hun persoonlijke ontwikkeling, voor de vraag die we ze stellen, voor de veranderingen die we van ze vragen. Dat betekent ook het goed begeleiden van de huidige situatie en het begrip hebben voor bepaalde ontstane situaties. Bijvoorbeeld omdat medewerkers zorgen hebben of omdat ze geconfronteerd worden met onverwachte situaties als een quarantaine of een BSO die plotseling dichtgaat. Als we zo goed voor onze medewerkers zorgen, zorgen zij goed voor onze opdrachtgevers.”

HEYDAY Hospitality wil op deze manier lading geven aan het vakmanschap van hospitality. “Dat doen we enerzijds door medewerkers goed te faciliteren en anderzijds door ze de juiste aandacht te geven. Zodat die medewerkers het unieke karakter van de opdrachtgever tot leven kunnen brengen. Wij kiezen daarom medewerkers die passen bij de organisatie en het unieke karakter van de opdrachtgever en op hun beurt kiezen de medewerkers er ook voor om bij een bepaald bedrijf te werken. Medewerkers blijven daardoor vaak voor langere tijd bij een organisatie, waardoor ze echt het vaste gezicht van zo’n organisatie worden.”

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven