Rol workplace manager essentieel bij huisvesting

5 min

 

Rol workplace manager essentieel bij huisvesting

Een gebouw valt of staat met de rol die de workplace manager daarbinnen speelt. Dat is de overtuiging van Cees van der Spek, docent bij de Basisopleiding workplace management

Cees van der Spek is verantwoordelijk voor alle interne en externe relaties binnen de duurzame gebouwontwikkelaar EDGE en focust zich daarbij vooral op toekomstige klanten, huurders en partners. Daarnaast vertegenwoordigt Van der Spek EDGE in netwerken rond items als groen, gezondheid, technologie en design zoals het Urban Land Institute, CoreNet en het World Economic Forum. “Op die manier wil ik enerzijds intern een kennisbaken zijn en anderzijds het verhaal van EDGE extern vertellen, een bedrijf dat een gebouw meer ziet als een product dan als een gebouw voor een finale klant.”

Als hij kijkt naar werkplekken ziet Van der Spek dat zowel huidige als toekomstige klanten van EDGE momenteel op de rem trappen. “Eigenlijk is iedere organisatie bezig om een werkplekconcept te maken voor de komende jaren, maar weet de workplace manager vaak nog niet wat hij moet doen. Ook omdat nog niet bepaald is wie en waarom thuis of juist op kantoor werkt. Wel zie ik een paar trends. Zo grijpen rond de werkplek de onderwerpen duurzaamheid – en daarbinnen het streven naar CO2-neutraal – en gezondheid steeds meer in elkaar. Een andere trend is de vraag naar kwalitatief betere kantoren, inclusief goede ventilatie, maar wel met minder vierkante meters. We zien ook dat die kantoren gelijk vol zitten. Vaak zijn de klanten overigens wel bedrijven die al voor corona met deze thema’s bezig waren.”

Van der Spek is er verbaasd over dat sommige organisaties tegen hun medewerkers zeggen dat niemand meer dan twee of drie dagen naar kantoor mag komen. “Je kunt namelijk niet een bedrijf waar zoveel uiteenlopende individuen werken over één kam scheren. De uitdaging voor organisaties en voor de workplace manager wordt daarom om op maat werkplekken op kantoor te maken voor verschillende soorten medewerkers en ze toch nog met elkaar te laten samenwerken en ze de cultuur van de organisatie laten opsnuiven.”

Van der Spek ziet ook dat daar waar aanvankelijk het vooral de CFO was die op dit gebied beslissingen nam, de laatste maanden de rol van HR en IT steeds belangrijker wordt. “Dat komt omdat er nu steeds meer gemeten, gemonitord en geanalyseerd moet worden. Er is een duidelijk groeiende behoefte aan meer smart data, onder meer rond bezetting: organisaties willen minder meters, de piekmomenten eruit halen en weten wat er in hun gebouw gebeurt.”

Voor de Basisopleiding workplace management werd aan Van der Spek gevraagd om in de huid te kruipen van een kantoorgebruiker en om tips te geven hoe zo’n gebruiker het kantoor het beste kan gebruiken. “In mijn module Werklocaties & Mobiliteit behandel ik daarom onder meer hoe het proces en het beslistraject verloopt bij organisaties die ervoor kiezen om binnen hun kantoor te kiezen voor een ander type werkplek. En hoe organisaties omgaan met hun huisvestingsuitdagingen. Je hebt het dan bijvoorbeeld over de keuze tussen een herontwikkeling van het huidige gebouw en de keuze voor een ander gebouw. Maar ook over de vraag welke partijen je moet hebben uit de markt om deze vragen te beantwoorden en om intern binnen je organisatie het verhaal te kunnen vertellen.”

In zijn module besteedt Van der Spek zowel aandacht aan de employer journey als aan de employee journey. “Je hebt namelijk aan de ene kant de beslissers over de keuze van een bepaald werkplekconcept en aan de andere kant de groep waarvoor ze die beslissing nemen, de medewerkers die in het gebouw werken.” Ook heeft hij aandacht voor het aantrekken c.q. behouden van talenten binnen een organisatie en de rol die huisvesting daarbij kan spelen.

Daar waar drie jaar geleden er nog geen workplace experts waren nu elk gerenommeerd bedrijf wel een of meerdere medewerkers in dienst heeft die zich bezighouden met de werkplek. “Daarbij merk je dat workplace management niet alleen draait om hoe deel ik mijn gebouw in en waar zet ik mijn mensen neer. Het draait ook om alles rond facility management en om vragen als hoe werk ik gedurende de dag op mijn kantoor. Een medewerker gebruikt namelijk meerdere plekken en dus moet een workplace manager goed weten hoeveel plekken hij heeft en voor wie ze beschikbaar zijn. En of ze wel of niet gebruikt worden en of hij misschien meer of minder van een bepaald type werkplek moet hebben. Het betekent dat hij ook moet kijken hoe hij zijn werkplekken en zijn vloerindeling flexibel maakt. Ook moet hij nadenken over de techniek en de technologie die van de werkplek een goede, veilige en gezonde werkplek maakt. Het draait kortom om vier zaken: de gezondheid op de werkplek, het design op de werkplek, de duurzaamheid van de werkplek en de technologie van de werkplek.”

Een workplace manager is daarom volgens Van der Spek essentieel geworden bij nieuwe huisvesting c.q. voor het juiste antwoord van een organisatie op de vraag hoe hij zijn huisvesting moet inrichten voor zijn medewerkers. “Pas nu zijn we ons gaan realiseren dat een gebouw valt of staat met de rol die de workplace manager daarbinnen speelt. Want uiteindelijk bepaalt hij met die inrichting dat de medewerkers van een organisatie het op kantoor naar hun zin hebben. En dat is belangrijk om zo ook post-corona een cultuur vast te houden en het samen werken, creatief zijn en het elkaar inspireren te faciliteren. Zelf hebben we bij EDGE ondervonden dat uiteindelijk het resultaat van werken op kantoor echter hoger, beter en groter is dan bij thuiswerken.”

Dit najaar staan er twee edities van de Basisopleiding workplace management op het programma. Hoofddocent van de opleiding is Jan Gerard Hoendervanger. Opgeven voor de Basisopleiding workplace management kan hier. De Basisopleiding workplace management wordt indien het is toegestaan op inspirerende locaties gegeven.

Delen:

Meer nieuws

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

Een neurodivers kantoor, bestaat dat wel?

donderdag 19 juni

Bestaat een neurodivers kantoor? Met deze vraag herlanceert Tarkett de praktische gids 'Principes voor Human-Conscious Design', ...

Lees meer

SWP Talks #66: Zero waste

SWP Talks #66: Zero waste

woensdag 18 juni

In de nieuwste aflevering van SWP Talks staat het thema zero waste op de werkvloer centraal. Host Suzan Schalx gaat in gesprek ...

Lees meer

Waarom datagedreven ventilatie loont

Waarom datagedreven ventilatie loont

woensdag 18 juni

Nog te vaak draait de keuze bij ventilatie vooral om de laagste aanschafprijs, terwijl juist de Total Cost of Ownership ...

Lees meer

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

Definitief Ontwerp ABG-kantoor afgerond

dinsdag 17 juni

Het Definitief Ontwerp voor het nieuwe gemeentekantoor van de ABG-organisatie is afgerond. HEVO bereikt daarmee een belangrijke ...

Lees meer

Onzekerheid de enige constante

Onzekerheid de enige constante

maandag 16 juni

Het nieuwe normaal is misschien wel het nieuwe onbekende. Tijdens een Round Table gingen professionals van onder andere ...

Lees meer

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Terug naar boven