Rol workplace manager essentieel bij huisvesting

5 min

 

Rol workplace manager essentieel bij huisvesting

Een gebouw valt of staat met de rol die de workplace manager daarbinnen speelt. Dat is de overtuiging van Cees van der Spek, docent bij de Basisopleiding workplace management

Cees van der Spek is verantwoordelijk voor alle interne en externe relaties binnen de duurzame gebouwontwikkelaar EDGE en focust zich daarbij vooral op toekomstige klanten, huurders en partners. Daarnaast vertegenwoordigt Van der Spek EDGE in netwerken rond items als groen, gezondheid, technologie en design zoals het Urban Land Institute, CoreNet en het World Economic Forum. “Op die manier wil ik enerzijds intern een kennisbaken zijn en anderzijds het verhaal van EDGE extern vertellen, een bedrijf dat een gebouw meer ziet als een product dan als een gebouw voor een finale klant.”

Als hij kijkt naar werkplekken ziet Van der Spek dat zowel huidige als toekomstige klanten van EDGE momenteel op de rem trappen. “Eigenlijk is iedere organisatie bezig om een werkplekconcept te maken voor de komende jaren, maar weet de workplace manager vaak nog niet wat hij moet doen. Ook omdat nog niet bepaald is wie en waarom thuis of juist op kantoor werkt. Wel zie ik een paar trends. Zo grijpen rond de werkplek de onderwerpen duurzaamheid – en daarbinnen het streven naar CO2-neutraal – en gezondheid steeds meer in elkaar. Een andere trend is de vraag naar kwalitatief betere kantoren, inclusief goede ventilatie, maar wel met minder vierkante meters. We zien ook dat die kantoren gelijk vol zitten. Vaak zijn de klanten overigens wel bedrijven die al voor corona met deze thema’s bezig waren.”

Van der Spek is er verbaasd over dat sommige organisaties tegen hun medewerkers zeggen dat niemand meer dan twee of drie dagen naar kantoor mag komen. “Je kunt namelijk niet een bedrijf waar zoveel uiteenlopende individuen werken over één kam scheren. De uitdaging voor organisaties en voor de workplace manager wordt daarom om op maat werkplekken op kantoor te maken voor verschillende soorten medewerkers en ze toch nog met elkaar te laten samenwerken en ze de cultuur van de organisatie laten opsnuiven.”

Van der Spek ziet ook dat daar waar aanvankelijk het vooral de CFO was die op dit gebied beslissingen nam, de laatste maanden de rol van HR en IT steeds belangrijker wordt. “Dat komt omdat er nu steeds meer gemeten, gemonitord en geanalyseerd moet worden. Er is een duidelijk groeiende behoefte aan meer smart data, onder meer rond bezetting: organisaties willen minder meters, de piekmomenten eruit halen en weten wat er in hun gebouw gebeurt.”

Voor de Basisopleiding workplace management werd aan Van der Spek gevraagd om in de huid te kruipen van een kantoorgebruiker en om tips te geven hoe zo’n gebruiker het kantoor het beste kan gebruiken. “In mijn module Werklocaties & Mobiliteit behandel ik daarom onder meer hoe het proces en het beslistraject verloopt bij organisaties die ervoor kiezen om binnen hun kantoor te kiezen voor een ander type werkplek. En hoe organisaties omgaan met hun huisvestingsuitdagingen. Je hebt het dan bijvoorbeeld over de keuze tussen een herontwikkeling van het huidige gebouw en de keuze voor een ander gebouw. Maar ook over de vraag welke partijen je moet hebben uit de markt om deze vragen te beantwoorden en om intern binnen je organisatie het verhaal te kunnen vertellen.”

In zijn module besteedt Van der Spek zowel aandacht aan de employer journey als aan de employee journey. “Je hebt namelijk aan de ene kant de beslissers over de keuze van een bepaald werkplekconcept en aan de andere kant de groep waarvoor ze die beslissing nemen, de medewerkers die in het gebouw werken.” Ook heeft hij aandacht voor het aantrekken c.q. behouden van talenten binnen een organisatie en de rol die huisvesting daarbij kan spelen.

Daar waar drie jaar geleden er nog geen workplace experts waren nu elk gerenommeerd bedrijf wel een of meerdere medewerkers in dienst heeft die zich bezighouden met de werkplek. “Daarbij merk je dat workplace management niet alleen draait om hoe deel ik mijn gebouw in en waar zet ik mijn mensen neer. Het draait ook om alles rond facility management en om vragen als hoe werk ik gedurende de dag op mijn kantoor. Een medewerker gebruikt namelijk meerdere plekken en dus moet een workplace manager goed weten hoeveel plekken hij heeft en voor wie ze beschikbaar zijn. En of ze wel of niet gebruikt worden en of hij misschien meer of minder van een bepaald type werkplek moet hebben. Het betekent dat hij ook moet kijken hoe hij zijn werkplekken en zijn vloerindeling flexibel maakt. Ook moet hij nadenken over de techniek en de technologie die van de werkplek een goede, veilige en gezonde werkplek maakt. Het draait kortom om vier zaken: de gezondheid op de werkplek, het design op de werkplek, de duurzaamheid van de werkplek en de technologie van de werkplek.”

Een workplace manager is daarom volgens Van der Spek essentieel geworden bij nieuwe huisvesting c.q. voor het juiste antwoord van een organisatie op de vraag hoe hij zijn huisvesting moet inrichten voor zijn medewerkers. “Pas nu zijn we ons gaan realiseren dat een gebouw valt of staat met de rol die de workplace manager daarbinnen speelt. Want uiteindelijk bepaalt hij met die inrichting dat de medewerkers van een organisatie het op kantoor naar hun zin hebben. En dat is belangrijk om zo ook post-corona een cultuur vast te houden en het samen werken, creatief zijn en het elkaar inspireren te faciliteren. Zelf hebben we bij EDGE ondervonden dat uiteindelijk het resultaat van werken op kantoor echter hoger, beter en groter is dan bij thuiswerken.”

Dit najaar staan er twee edities van de Basisopleiding workplace management op het programma. Hoofddocent van de opleiding is Jan Gerard Hoendervanger. Opgeven voor de Basisopleiding workplace management kan hier. De Basisopleiding workplace management wordt indien het is toegestaan op inspirerende locaties gegeven.

Delen:

Meer nieuws

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

Terug naar boven