Nederlandse medewerkers actief betrokken bij het vormgeven van de ideale werkplek

3 min

 

Nederlandse medewerkers actief betrokken bij het vormgeven van de ideale werkplek

Bijna alle Nederlandse organisaties betrekken medewerkers bij het vormgeven van de werkomgeving na corona. Dat blijkt uit de Benchmark Facility Management van Smart WorkPlace partner HEYDAY Facility Management.

Na ruim anderhalf jaar te leven met de gevolgen van de coronapandemie, denken steeds meer werkgevers na over de ideale werkplek na corona. Medewerkers zijn in groten getale gewend geraakt aan het thuiswerken. Daarnaast verandert de functie van het kantoor. Het kantoor is niet alleen een plek om gefocust te kunnen werken; het wordt steeds meer een ontmoetingsplek als een soort clubhuis.

Daarom betrekken bijna alle Nederlandse organisaties (93%) medewerkers bij het vormgeven van de werkomgeving na corona. Op die manier blijft het kantoor een relevante functie vervullen bij de nieuwe manier van werken. Dit blijkt uit de Benchmark Facility Management van facilitair dienstverlener HEYDAY, uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect.

Verlies van vierkante meters

Er wordt gedacht dat medewerkers, mede door de snelle acceptatie van het thuiswerken, minder vanuit kantoor gaan werken. Daardoor verwacht een overgrote meerderheid, drie op de vijf organisaties (59%), de vierkante meters aan kantoorruimte in de komende jaren af te schalen. Daarentegen verwacht 30 procent van de respondenten het aantal vierkante meters (grotendeels) te behouden. Er zijn echter ook organisaties (11%) die de vierkante meters verwachten op te schalen.

“Deze tweesplitsing zorgt hoe dan ook voor een veranderend gebruik van de kantooromgeving en daarmee ook de inzet van facilities”, vertelt Roland van Herk, Directeur HEYDAY Interim & Consultancy. “In het onderzoek van dit jaar verwachten de respondenten een daling in de bezetting van 33% ten opzichte van de bezetting voor corona. Een jaar geleden was de gedachte nog dat dat die daling op 20% zou blijven hangen. Facilitaire management organisaties zitten er daarom bovenop.”

Oog voor medewerkers

Maar liefst 93 procent van de organisaties betrekt haar medewerkers nu actief bij het vormgeven van de werkomgeving na corona. Van Herk: “Het betrekken van medewerkers is essentieel om tot de ideale werkplek na corona te komen.” Hierbij draait het om afspraken over de werk-privébalans (45%), de omgang met elkaar (42%) en het werkplekconcept (39%). Deze afspraken gaan bijvoorbeeld over wat medewerkers dienen te doen tijdens werkafspraken op kantoor, de werkstructuur en het gebruik van de vergaderruimtes.

Hoewel alle respondenten aangeven dat er afspraken worden gemaakt over het werken tijdens én na corona, blijkt uit de benchmark dat deze afspraken niet altijd betrekking hebben op de kantoorbezetting. Bij drie op de tien werkgevers (30%) is de kantoorbezetting volledig gebaseerd op vrije keuzes van medewerkers. Eén op de vijf respondenten (20%) geeft aan dat medewerkers een willekeurig aantal dagen per week naar kantoor mogen komen. Eric de Wit, Manager Vastgoed & Huisvesting bij HEYDAY: “Door duidelijke afspraken met elkaar te maken, ook over de kantoorbezetting en werkplekken, kunnen werkgevers eventuele overvolle kantoorruimtes voorkomen.”

Positief signaal

In aanloop naar de mogelijke terugkeer naar kantoor, zijn een aantal factoren van belang. Dit zijn onder meer de visie van de organisatie, de werkcultuur en de behoeften van medewerkers. Daarom is het een positief signaal dat Nederlandse organisaties hun medewerkers betrekken bij het vormgeven van een nieuwe werkomgeving. Zo vindt ook De Wit. “Het komt voor iedere organisatie neer op maatwerk, passend bij het eigen DNA. Blijf naar medewerkers luisteren en betrek ze tijdens het proces. Zo ontstaat er een unieke en ideale werkplek die iedereen motiveert én inspireert.”

Over de Benchmark Facility Management

De Benchmark Facility Management van HEYDAY Facility Management onderzoekt wat de impact van de coronacrisis is op de manier waarop de (toekomstgerichte) werkplek wordt ingericht. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Markteffect  onder ruim 300 facilitair professionals die verantwoordelijk zijn voor de prestatie van hun facilitaire organisatie of hier invloed op hebben. Het onderzoek heeft plaatsgevonden tussen 10 en 24 juni 2021 met behulp van een kwantitatieve, online methodiek. Op basis van alle deelnemende respondenten zijn de antwoorden met een zekerheid van 95% en een nauwkeurigheid van 6% generaliseerbaar naar de doelgroep.

Delen:

Meer nieuws

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Het Hybride Helden Festival is terug

Het Hybride Helden Festival is terug

woensdag 21 mei

BIS|Econocom organiseert het Hybride Helden Festival. Op 10 juni ontmoet je professionals, ontdek je de nieuwste technologieën, ...

Lees meer

Terug naar boven