Ray Anderson lezing nog altijd relevant

Ray Anderson lezing nog altijd relevant

Tien jaar geleden organiseerden Smart WorkPlace partner Interface en MVO Nederland de eerste lezing, genoemd naar de oprichter van Interface, Ray Anderson. De intentie daarvan is nog altijd relevant.

In een blog sprak Interface daarover met Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland, Geanne van Arkel, tot eind 2019 duurzaamheidsmanager bij Interface en de huidige duurzaamheidsmanager van Interface, Janneke Leenaars (foto). De eerste editie van de Ray Andersonlezing kwam niet uit de lucht vallen. Twee maanden eerder was de oprichter van Interface overleden. Dat mocht, gezien zijn verdiensten als pionier in maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen, niet onopgemerkt voorbijgaan. “Duurzaamheid was voor bedrijven in die tijd nog geen gemeengoed”, vertelt Van Arkel. “Een lezingencyclus leek ons een mooie manier om mensen en bedrijven in Nederland te inspireren om het voortouw te nemen binnen hun organisatie, en zo duurzaamheid overal hoog op de agenda te krijgen.” Dat sloot helemaal aan op het gedachtegoed van MVO Nederland. “Voor duurzaamheid moet je leiderschap tonen”, aldus Van der Heijden. “Ray Anderson wist dat als geen ander. Hij ontwikkelde vanaf 1994 een droom en heeft van daaruit het hele bedrijf verduurzaamd. Wij vonden het een goed idee om ondernemers te inspireren met eigentijdse pioniers en frisse denkers en doeners in deze lezingencyclus.”

Constructieve mix

De Ray Andersonlezing groeide uit tot een serie van negen jaarlijkse lezingen, die werden uitgesproken door kopstukken en inspirators zoals hoogleraar Jan Jonker, voormalig minister-president Jan Peter Balkenende, Gunter Pauli van Ecover, Nadja Contzen van Eawag en Jamaica den Heijer van Heijmans. Van Arkel: “Het was mooi om te zien hoe op de bijeenkomsten een constructieve mix ontstond van gedachtegoed, kennis en energie.” Van der Heijden zag het als een ontmoetingsplek, waar mensen elkaar raakten. “Het was goed dat de lezingen plaatsvonden bij Interface in Scherpenzeel, de Europese productielocatie van Interface waar de circulaire economie ook echt gestalte kreeg. Dat vormde een bron van inspiratie voor de bezoekers, om hun eigen organisatie ook weer verder te brengen op hun duurzaamheidspad.”

Het ‘waarom’ voorbij

Duurzaamheid heeft zich als thema in de afgelopen tien jaar enorm verbreed. Het gaat niet alleen over het milieu, maar ook over zaken als circulariteit, inclusiviteit en diversiteit. Dat wil niet zeggen dat het pad alleen over rozen gaat. Van der Heijden herinnert zich mensen van buiten de zogeheten ‘groene bubbel’, die bij een lezing aanwezig waren. “Die keken in de zaal om zich heen en zeiden: ‘dit is hier niet echt een afspiegeling van de maatschappij’. Dat mogen we ons wel aantrekken. Gelukkig staat het onderwerp inmiddels stevig op de kaart. We zijn het ‘waarom’ voorbij. Nu is de vraag voor veel bedrijven: verduurzamen, hoe doen we dat? Maar ze weten tenminste wel dat het cruciaal is voor de toekomst van hun onderneming.”

Blijven aanjagen

Iets weten en iets doen zijn twee verschillende dingen. Leenaars: “Je ziet inderdaad steeds meer bedrijven die vanuit een breed duurzaamheidsperspectief een positieve impact willen maken. Het komt echter ook voor dat deze beloftes nog niet worden nageleefd. Ik zie nog een belangrijke uitdaging voor veel organisaties om hun duurzame intenties meer in te bedden in alle functies en activiteiten. Voor een duurzame bedrijfsvoering is de rol van inkoop bijvoorbeeld van cruciaal belang. Zo maak je het positieve verschil. Een lagere prijs betekent meestal niet dat iets echt goedkoop is, alleen dat onder andere de natuur de rekening betaalt. Voor Interface heeft het omarmen van Mission Zero in 1994, de missie van Ray Anderson, ervoor gezorgd dat duurzaamheid echt in de kern van het bedrijf, de mensen en activiteiten terecht is gekomen.”

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven