Duurzame Impactmaker Guido Meijer: ‘Blijven bouwen aan bewustzijn over duurzaamheid’

Duurzame Impactmaker Guido Meijer: ‘Blijven bouwen aan bewustzijn over duurzaamheid’

SWP en ISS lanceren een gezamenlijk programma; Duurzame Impactmakers. Een groep van bevlogen professionals komen tijdens Round Tables bijeen en delen kennis en inspiratie over hoe zij bijdragen aan de verduurzaming binnen hun organisatie en omgeving. Maak als eerste kennis met Duurzame Impactmaker Guido Meijer van Philips. 

Guido Meijer is als director Global Facility Management en Real Estate bij Philips verantwoordelijk voor 560 gebouwen in 75 landen met 2 miljoen vierkante meter en 80.000 medewerkers en heeft ook duurzaamheid als aandachtspunt. Guido Meijer laat weten dat Philips op productniveau al jarenlang goed bezig was met  duurzaamheid en circulariteit, maar dat de gebouwen tot een paar jaar geleden flink achterliepen. Inmiddels is Philips ook op dat punt bezig met een inhaalslag. Privé is hij bezig met onder meer elektrisch rijden, zonnepanelen, biodiversiteit en isolatie en is hij flexitariër. Ook doet hij aan afvalscheiding en probeert hij door vers te koken minder verpakkingen te gebruiken.

Guido Meijer: “Onze CEO, Frans van Houten, is een warm pleitbezorger van duurzaamheid. Hij heeft daarbij zowel de overtuiging dat het goed is voor de planeet als voor de toekomstbestendigheid van het bedrijf. Het goede daarbij is dat duurzaamheid niet bij mooie beloftes blijft, maar echt meetbaar gemaakt wordt. Doelstellingen worden gekoppeld aan science based targets, die door accountants worden gecheckt. Door het meetbaar en inzichtelijk maken van data zie je ook de impact en weet je waar je moet beginnen. Zo weten we dat in onze eigen organisatie de logistiek de grootste CO2-footprint heeft. We ontdekten vervolgens dat veel van de producten nog per vliegtuig werden vervoerd, terwijl het ook prima met een boot kon. Een verschil in CO2-uitstoot van 1:55! En bij de gebouwen ontdekten we dat 20 van de 560 gebouwen verantwoordelijk zijn voor 80 procent van het energieverbruik wereldwijd. Door vervolgens naar die 20 te kijken wordt de puzzel al minder groot. Onze managers krijgen ook duidelijke KPI’s op duurzaamheid en krijgen bij het niet realiseren ervan geen bonus. Die KPI’s gaan onder meer over circulairdere producten, het aandeel circulaire producten, biodiversiteit, CO2-neutraal zijn en het aandeel van renewable energy: 75 procent in 2025 en 90 in 2040.”

Meijer is van mening dat het operationaliseren van duurzaamheid moeilijk is bij mensen. “Zeker bij vragen als gasloos worden is het omzetten van beleid in oplossingen lastig. Daarbij ontbreekt het mondiaal nog aan technische kennis over wat al kan, hoe je zaken moet inregelen en waar je beter mee kunt wachten. Ook inkoop zou nog grote stappen kunnen maken. Op productniveau gaat dat al goed en zit het ook al diep in de keten met leveranciers. Bij de niet-productgerelateerde inkoop is het nog lastig en wordt nog erg op prijs gedrukt. Wel kijken we gelukkig al naar de total costs of ownership. Inkoop stelt echter zelf nog geen vragen over het duurzaamheidskarakter bij de aanbieders. In die zin moeten we blijven bouwen aan het bewustzijn over duurzaamheid.”

Meijer verwacht dat bij duurzaamheid biodiversiteit een grotere rol gaat spelen bij organisaties. Verwijzend naar SDG 17 over Partnership doet hij een oproep: “Kijk over je eigen hekken en werk samen met je buren. Concreet: een datacenter heeft misschien warmte over, die zijn buren goed kunnen gebruiken.”

Het complete verslag van de eerste Round Table vindt u in SWP magazine 9, dat in november verschijnt. Benieuwd naar de achtergronden van de deelnemers en de overige Round Tables? Ga dan naar: https://www.smartwp.nl/duurzame-impactmakers

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Lees verder

Terug naar boven