NTT nieuwe partner Smart WorkPlace

NTT nieuwe partner Smart WorkPlace

Het verbeteren van de Employee Experience is belangrijk om als bedrijf te groeien. Dat stelt Martine Maaks, de expert van NTT, de nieuwe partner van Smart WorkPlace.

Welke kansen/ontwikkelingen ziet NTT voor de werkomgeving van de toekomst?  

“Vroeger gingen we naar ons werk, nu werken we overal. We komen er steeds meer achter dat medewerkerstevredenheid, oftewel Employee Experience (EX) belangrijk is om als bedrijf te groeien. De buzz rond EX groeit de laatste jaren en elk bedrijf zegt werknemers centraal te stellen in alles wat ze doen. Het verbeteren van de medewerkersbetrokkenheid zou de komende maanden en jaren inderdaad grote focus moeten zijn voor organisaties. Zeker met de vragen over thuiswerken versus kantoor die nog steeds opdoemen.

Uit een preview van het nieuwe jaarlijkse Global Workplace Report van NTT dat op 9 november uitkomt, blijkt dat 84% van de organisaties denkt dat medewerkers graag thuiswerken, maar dat slechts 30% van de medewerkers fulltime vanuit huis wil werken. Het kantoor blijft dus wel degelijk van belang. Daarom moeten bedrijven die hun werknemers betrokken willen houden op de werkplek, speciale aandacht besteden hieraan.

Momenteel kijkt vrijwel elk bedrijf naar werken op afstand, maar in realiteit zijn de behoeften van werknemers veel gecompliceerder. Als je hier als bedrijf niet goed op inspeelt vormt dat een ernstig risico. De balans tussen werk, privé en reistijd is de belangrijkste factor waar mensen naar kijken bij het beslissen wanneer ze waar willen werken. Dit is dus van grote invloed op de medewerkerstevredenheid. Een goede werkplekstrategie kan concurrentievoordeel opleveren, zeker in een krappe arbeidsmarkt.

Het probleem is dat veel bedrijven geen duidelijke visie voor die behoeften van hun medewerkers hebben. Dat komt vooral omdat ze geen data hebben om hun strategie op te baseren.

We zien de uitkomsten van het rapport als een oproep om ons denken te verschuiven. We moeten niet bezig zijn met de volgende stap, maar met wat het oplevert voor de medewerkers. Dat levert concurrentievoordeel op. Niet wát we doen om de werkplek te verbeteren, maar hóe het de werknemer daadwerkelijk ten goede komt. Een organisatie weet dat niet zonder het sentiment van werknemers goed te meten. Opmerkelijke uitkomsten uit het rapport zijn dat tweederde van de werknemers aangeeft dat ze nog niet alle tools hebben die ze nodig hebben om thuis te werken en dat slechts 55% van de organisaties zegt zeer tevreden te zijn over het gereed zijn van hun kantoorruimtes voor hybride werken. Desalniettemin is 82% van de organisaties de komende 12 maanden bezig met het transformatie van hun kantoorruimte naar een innovatieve omgeving en om de sociale verbinding te bevorderen.

Het is duidelijk dat tot op zekere hoogte het besef er is dat een onvolwassen medewerkersstrategie leidt tot werknemersontevredenheid en dat het op orde krijgen van die strategie moet worden gestuurd door de behoeften van de medewerkers.”

Welke rol kan NTT daarbij spelen?   

“NTT is een wereldwijde technologiedienstverlener en werkt samen met organisaties om met behulp van intelligente technologie voor een hybride werkplek, een betere Employee Experience te bewerkstelligen. Hierbij gaat het om de het totaal van netwerkconnectiviteit, cloud technologie, cybersecurity en natuurlijk communicatie en collaboratietoepassingen. NTT helpt vele internationale en nationale organisaties om de transformatie van de werkplek te versnellen door nieuwe manieren van werken te ontwerpen die hybride, flexibel en veilig zijn.”

Waarom is het belangrijk voor NTT om in een platform als Smart WorkPlace te participeren?  

“NTT en Smart Workplace werken samen om kennis en inzichten te delen en zo bij te dragen aan een betere Employee Experience. Door samen te werken met organisaties als Smart Workplace willen we de brug slaan tussen HR, facilities en IT en bedrijven helpen met een hybride werkplek voor een betere Employee Experience. Voor NTT is het belangrijk om in nauw contact te staan met alle partijen die aangesloten zijn bij Smart WorkPlace om te horen wat er in de markt speelt en samen te werken voor een betere Employee Experience bij bedrijven.”

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven