Van sensor tot inzicht – deel 3

3 min

 

Van sensor tot inzicht – deel 3

In het derde deel van deze blogserie bespreekt Smart WorkPlace partner Spacewell bezettingscontrole en op data gebaseerde werkplekoptimalisatie.

Zoals eerder besproken in een blogpost over de verschillende typen IoT-use cases in commerciële gebouwen blijkt de bezettingscontrole en -analyse van werkplekken een van de populairste scenario’s. Dat is niet zonder reden. Veel organisaties verspillen maar liefst de helft van hun ruimte. Met andere woorden, hun besparingspotentieel is enorm. Europese bedrijven zouden 243 miljard dollar kunnen besparen door ruimteverspilling in hun kantoorgebouwen te beperken, blijkt uit een studie van World Green Building. Wereldwijd zouden bedrijven zelfs tot 1,5 biljoen dollar besparing kunnen realiseren door hun werkruimten te optimaliseren. Andere bronnen wijzen er zelfs op dat in Noord-Amerika bureaus en kantoren gemiddeld tweederde van de tijd onbenut blijven. Volgens een onderzoek van Herman Miller naar het ruimtegebruik blijven privékantoren op een werkdag gemiddeld 77 procent onbezet.

Met de pandemie zijn die cijfers zeker niet verbeterd, integendeel. Door de opkomst van telewerken is de bezettingsgraad sterk gedaald. Alles wijst dan ook erop dat de kantoorbezetting lager en minder voorspelbaar zal blijven na de pandemie. Het is dan ook niet verrassend dat veel bedrijven overwegen, of zelfs al stappen hebben gezet, om van een vaste zitplaatsverdeling naar meer dynamische werkplekconcepten over te schakelen zoals flexplekken of flexibele werkplek- en bureaureserveringsystemen. Pioniergebruikers zoals AXA zijn erin geslaagd om hun bureau-werknemersverhouding te verminderen en ruimtegebruik te optimaliseren nog voor COVID-19 (Bekijk hier de case van de slimme werkplek van AXA). Na de pandemie zullen dynamische werkconcepten ondersteund door de digitale technologie om medewerkers te helpen waarschijnlijk steeds meer ingang vinden.

Bezettingscontrole: hoeksteen van de moderne werkplek

De manier waarop in onderbenutte ruimtes wordt gesnoeid, kan het beste niet ten koste gaan van de medewerkersbeleving. Een slimme aanpak begint met het meten van het evoluerende gebruik van gebouwen om inzichten te verkrijgen zodat niet alleen de kantooroppervlakte wordt aangepast (het aantal vierkante meters), maar ook de ruimteconfiguratie wordt verbeterd. Vastgoedbeheerders moeten in staat zijn om weloverwogen beslissingen te nemen over hun gebouwportfolio, met een gerust hart. Dat is waar het IoT om de hoek komt kijken. Sensoren slagen er veel beter in dan mensen om systematisch – en anoniem – gegevens over de bezettingsgraad vast te leggen en in kaart te brengen.

De mogelijkheden variëren van eenvoudige bewegingssensoren die aangeven wanneer een ruimte, bureau of stoel bezet is, tot meer geavanceerde sensoren aan het plafond die perfect meten hoeveel personeel in een bepaalde ruimte aanwezig is en waar ze zich bevinden. Deze gegevens worden verwerkt, veilig opgeslagen in de cloud en geanalyseerd. Belangrijker nog: ze worden visueel weergegeven op plattegronden en dashboards die een nauwkeurig beeld geven van hoe kantoorgebouwen gedurende de dag worden gebruikt.

Non-intrusieve aanwezigheidsdetectie

Het is belangrijk op te merken dat IoT-sensoren het aanwezige personeel nauwkeurig kunnen volgen zonder hun recht op privacy te schenden. Een sensor geeft slechts aan of een zitplaats al dan niet bezet is, maar niet wie er aanwezig is. Een slimme werkplekoplossing zoals het Cobundu IoT-platform van Spacewell verwerkt bezettingsgegevens om de werkomgeving te optimaliseren, niet om de activiteit van medewerkers in de gaten te houden. Het verantwoord gebruik van het IoT en de inzichten die hieruit voortvloeien zijn volgens ons van cruciaal belang om het maximum uit het potentieel van onze werkplekken te kunnen halen.

Een enorme kans voor de toekomst

De pandemie heeft ingrijpend veranderd hoe en waar we ons werk verrichten. Als gevolg van het hybride werken moeten veel bedrijven wellicht voor kantoorruimte blijven betalen die ze niet langer nodig hebben. Uit recent onderzoek van CBRE blijkt dat 80 % van de gebouwgebruikers verwacht hun kantooroppervlakte in de komende 3-5 jaar te verminderen. Met een tool zoals het Opportunity Simulator dashboard van Spacewell kunnen commercieel vastgoedbeheerders en werkplekmanagers de ruimteprestaties evalueren, verschillende optimalisatiescenario’s voor hun ruimten uitvoeren en hun potentiële besparingen berekenen.

Deel 1 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Deel 2 van de blogserie ‘Van sensor tot inzicht’ leest u hier.

Delen:

Meer nieuws

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Terug naar boven