'Mijn intrinsieke motivatie is dat ik mezelf overbodig maak'

'Mijn intrinsieke motivatie is dat ik mezelf overbodig maak'

Zichzelf overbodig maken. Dat is de intrinsieke motivatie van Richard Helmus, die tijdens de WPX werd uitgeroepen tot ISS Workplace Manager of the Year 2022. SWP 10 schetst een portret van de bevlogen vakman in 10 steekwoorden.

Werkplek

“Omdat we heel veel outsourcen, kunnen we ons volledig focussen op datgene waarmee we het meest het verschil kunnen maken voor VGZ: de werkomgeving. Als ik met vakgenoten spreek in het land zie ik, met alle respect, dat zij vaak nog te veel bezig zijn met de operatie en dat is zonde. Je moet de handen vrij krijgen voor de werkomgeving. Ik zeg altijd: bij VGZ hebben we geen werkplekken, maar plekken die werken en we willen geen werkomgeving, maar een omgeving die werkt. Mijn intrinsieke motivatie is om mezelf overbodig te maken, omdat we een werkomgeving hebben gecreëerd waarvan iedere medewerker zegt: ‘deze werkomgeving stelt mij en mijn team in staat het maximale uit onszelf te halen en zo een aantoonbare bijdrage te leveren met impact voor de strategie van VGZ’. Dat vraagt overigens veel interactie met de organisatie – reden waarom we een aantal jaar geleden besloten hebben om de klassieke afdelingen HR en Facility Management samen te voegen tot een nieuw bedrijfsonderdeel People & Sustainability, met als core business Human Experience en duurzaamheid. Dat maakt het ook eenvoudiger invulling te geven aan onze people first filosofie: werken bij VGZ moet direct bijdragen aan het welzijn van iedere individuele collega, en indirect aan onze ruim vier miljoen leden.”

Gezondheid

“Het thema Gezondheid is één van de vijf thema’s die de vakjury heeft meegewogen in haar oordeel. Gezondheid is een aspect waar ik erg op focus, ook omdat het rechtstreeks raakt aan het mission statement van VGZ: werken aan een gezonder Nederland. Niet voor niets is ons hoofdkantoor,in Arnhem boven het moderne centraal station, het gezondste gebouw van Nederland met een WELL Building Standard Platinum score. Die score berust niet alleen op de gebouwkenmerken en de techniek – luchtkwaliteit, licht en thermisch en akoestisch comfort – maar ook op de way of working, zoals een diversiteit aan werkplekken, overlegplekken, ontspanningsmogelijkheden en verschillende werkzones, mindfulness trainingen voor de medewerkers en gezonde voeding in het restaurant. Gezondheid is onze core business als zorgverzekeraar, en daarom zijn we ook intrinsiek gemotiveerd ‘to practice what we preach’.”

Nudgen

“Ik wil mensen niet dwingen, maar ervoor zorgen dat ze over zaken nadenken en bewuste keuzes maken. Ik geloof oprecht dat een medewerker die in ons restaurant een kwalitatief hoogwaardige, vegetarische lunch krijgt voorgezet, minder snel geneigd zal zijn om later op de dag in de supermarkt de ‘kiloknaller’ in de aanbieding in zijn of haar karretje te leggen. Door die bril kijken we naar gezondheid, maar ook naar bijvoorbeeld duurzaamheid. Woon-werkverkeer is een forse bron van CO2-uitstoot, dus we proberen onze medewerkers ervan te doordringen dat naar kantoor reizen voor bepaalde werkzaamheden een bewuste keuze moet zijn.”

Benieuwd naar de overige 7 steekwoorden en de mening van Richard daarover? Lees het complete interview in Smart WorkPlace Magazine nummer 10 (pagina 6-11). U vindt de digitale versie van de tiende editie in de Kennisbank. Daar vindt u ook de eerste negen edities en de acht e-zines die Smart WorkPlace publiceerde. Wilt u de tiende editie liever in print? Bestel dan hier.

Foto: Michael Kooren.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven