Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

4 min

 

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

De Radboud Universiteit begint een proef om medewerkers en studenten een nieuw reisadvies naar de campus aan te bieden waarbij auto en ov worden gecombineerd. Dit moet leiden tot minder CO2-uitstoot op de campus.

VOX, het onafhankelijk magazine van de Nijmeegse Radboud Universiteit, interviewde mobiliteitsmanager Carlo Buise over het initiatief, waarbij Radboud University, Radboudumc, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ROC Nijmegen de handen ineenslaan.

Hoe ziet die pilot eruit?

“Stel, je woont in het Brabantse Nuenen en werkt op de Radboud Universiteit. Hoe kom je dan het snelst op kantoor? De routeplanner meldt dat je er ongeveer een uur over doet met de auto. Ga je uit van het reisadvies van 9292, dan ben je met het openbaar vervoer zo’n twee uur onderweg. Maar er is geen enkele app die auto en trein – of zelfs fiets – combineert. Terwijl je, als je bijvoorbeeld op de trein stapt in Boxmeer, dan óók ongeveer een uur onderweg bent, met minder COâ‚‚-uitstoot.

De mobiliteitsmedewerkers hebben voor de regio Nuenen en twee andere postcoderegio’s uitgezocht hoe reizigers met een combinatie van ov en eigen vervoer naar de universiteit kunnen komen. “Mensen die vanuit het zuiden komen, staan vaak toch stil vanaf Malden. Dan kunnen ze dat laatste stuk beter de Maaslijn pakken, in de trein alvast hun mails lezen en uitstappen op station Heyendaal. Dat scheelt een boel auto’s op de campus.”

Dus het doel is minder auto’s op de campus?

“Ja, want de Nijmeegse campus ligt tussen de woonwijken en kan dat verkeer helemaal niet aan. Er wordt al jaren gewerkt aan het terugdringen van het aantal auto’s. Een ander doel is de uitstoot van COâ‚‚ verminderen en de parkeerdruk rond Heyendaal en de omliggende wijken verlichten. Vergis je niet, er komen ook veel studenten met de auto. Bij de universiteit gaat het om 4 procent, bij de HAN zelfs om 10 procent.”

Hoe krijg je studenten en medewerkers zover dat ze meedoen aan de pilot?

“We kijken wie er in de betreffende postcodegebieden wonen en hopen ze AVG-proof te mogen aanschrijven. Wie meedoet bespaart kosten, omdat de universiteit tijdens de pilot de ov-kosten voor zijn rekening neemt.”

Maar wat nou als je eenmaal in Nijmegen weer een auto nodig hebt om naar een afspraak buiten de deur te gaan?

“Bij klooster Berchmanianum staan twee elektrische deelauto’s (aanmelden kan via [email protected]). En aan de Gerard van Swietenlaan staan elektrische deelfietsen en -auto’s. Het aantal deelauto’s en deelfietsen gaan we volgend jaar uitbreiden. Er komen verschillende hubs op de campus waar je ze kunt lenen.” Buise en zijn team denken momenteel over een app waarmee je de kosten voor de deelauto (of deelfiets) als medewerker meteen in het declaratiesysteem BASS kunt laten lopen. Met treinkaartjes zou dat dan ook makkelijker moeten worden.

Als die deelauto’s er toch staan, kun je ze dan ook pakken voor privégebruik in de avond?

“Bij voorkeur wel. Na werktijd of in het weekend moeten de auto’s ook te reserveren zijn, misschien ook zelfs voor niet-medewerkers die in Brakkenstein wonen. Kosten komen dan vanzelfsprekend voor eigen rekening. De universiteit gaat de wagens niet zelf aanschaffen, dat gaat via een aanbesteding. Een bedrijf à la Amber (voor zakelijke deelauto’s) zal er dan voor moeten zorgen dat er voldoende auto’s beschikbaar zijn. In 2023 moeten de deelauto’s en -fietsen (inclusief bakfietsen) er staan. De gemeente werkt momenteel aan het uitbreiden van het deelwagenpark met elektrische scooters, daar wil de universiteit ook bij aanhaken.”

Kan de universiteit medewerkers of studenten verbieden met de eigen auto naar de campus te komen?

“Niet zozeer verbieden, maar wel ontmoedigen door bijvoorbeeld een hoger parkeertarief te rekenen als er een reëel alternatief voorhanden is. Wat reëel is, moet je met elkaar bespreken.” Als voorbeeld noemt Buise het gebruik van een e-bike voor mensen die niet verder dan vijftien kilometer van de campus wonen of het reizen met trein en bus als de reistijd niet langer dan een uur bedraagt. “Of een combinatie als je totale reis niet langer is dan anderhalf keer de autoreistijd. Je kan ook de zakelijke kilometervergoeding voor het gebruik van de eigen auto verlagen om mensen te stimuleren een deelauto of het ov te pakken. En dat zijn keuzes die het college van bestuur en de medezeggenschap moeten maken.”

Een ander idee is volgens Buise potentiële nieuwe medewerkers al direct op te roepen met het openbaar vervoer naar een sollicitatiegesprek te komen en te voorzien van een op maat gemaakt reisadvies zodra ze in dienst zijn. “Nieuwe medewerkers hebben nog geen ingesleten reisgedrag, dus daar kun je invloed uitoefenen.”

Delen:

Meer nieuws

<span>Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht</span>

Gastvrijheid begint met persoonlijke aandacht

maandag 3 november

Wat maakt een werkplek gastvrij? HEYDAY Hospitality en Markteffect hebben om een antwoord op deze vraag te krijgen een representatief ...

Lees meer

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

Klimaattop Gebouwde Omgeving officieel UITVERKOCHT!

vrijdag 31 oktober

Met overweldigend enthousiasme vanuit de sector is de Klimaattop GO officieel uitverkocht! Er is een wachtlijst voor als ...

Lees meer

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

WorkPlace Xperience 20-21 mei 2026: Balance@Work

vrijdag 31 oktober

De werkomgeving verandert snel door het hybride werken, digitalisering, gezondheid, duurzaamheid en flexibiliteit. Balans ...

Lees meer

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

DESQUE nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 29 oktober

Met de slogan 'Rethink your office' begeleidt DESQUE organisaties bij het realiseren van werkomgevingen die kloppen: plekken ...

Lees meer

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

SWP Talks #70: Ondernemend samenwerken

woensdag 29 oktober

In de 70ste podcast van SWP Talks vertellen Yvon Olof-van Diemen van de provincie Noord-Holland en Tom de Been van Facilicom ...

Lees meer

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

Provincie Gelderland nieuwe partner SWP

maandag 27 oktober

Farlon Hubner, beleidsadviseur Facilitaire Dienstverlening bij de provincie Gelderland, licht de aansluiting bij Smart WorkPlace ...

Lees meer

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

Genomineerden CBRE Sustainability Award bekend

vrijdag 24 oktober

Koplopers die vandaag het verschil maken in vastgoedverduurzaming moeten vaker in de schijnwerpers komen te staan. Dat is ...

Lees meer

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

Werk mee aan een toekomstbestendige zorgsector

vrijdag 24 oktober

Door de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 te ondertekenen, draag je bij aan de zorg van de toekomst: duurzaam, gezond en veerkrachtig. ...

Lees meer

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

PLEQ nieuwe partner van Smart WorkPlace

donderdag 23 oktober

Adil Ayi speelt met PLEQ in op de mogelijkheden van sensortechnologie en data voor de toekomstige werkomgeving. Blij is ...

Lees meer

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

Marts Projecten nu ISO 9001 gecertificeerd

donderdag 23 oktober

Mick Schmale is trots dat Marts Projecten het ISO 9001 certificaat heeft verkregen. "Het kostte tijd en focus om processen ...

Lees meer

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

Het slimme kantoor: van tools tot beleid

dinsdag 21 oktober

In een moderne hybride werkomgeving zijn reserveringstools onmisbaar geworden. 

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

maandag 20 oktober

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

<span>Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk</span>

Herhuisvestingstraject Mérieux NutriSciences | Blonk

vrijdag 17 oktober

Voor Mérieux NutriSciences | Blonk begeleidde Marts Projectmanagement het volledige herhuisvestingstraject, ...

Lees meer

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking met IFM

Keune Haircosmetics en ISS Facility Services versterken samenwerking ...

donderdag 16 oktober

Een volledig geïntegreerd IFM-model waar alle facilitaire diensten zijn ondergebracht bij één partner. ...

Lees meer

<span>Recensie van het boek Work + Life  </span>

Recensie van het boek Work + Life  

woensdag 15 oktober

"Laat je uitdagen via het integrale of holistische perspectief." Met deze oproep uit ‘Work+Life’ sluit Michaël ...

Lees meer

Werkgeluk begint bij de juiste plek

Werkgeluk begint bij de juiste plek

dinsdag 14 oktober

Het versterken van verbondenheid, motivatie en kwaliteit van werken is een urgent onderwerp in de hybride werkomgeving. ...

Lees meer

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Terug naar boven