Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

4 min

 

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

De Radboud Universiteit begint een proef om medewerkers en studenten een nieuw reisadvies naar de campus aan te bieden waarbij auto en ov worden gecombineerd. Dit moet leiden tot minder CO2-uitstoot op de campus.

VOX, het onafhankelijk magazine van de Nijmeegse Radboud Universiteit, interviewde mobiliteitsmanager Carlo Buise over het initiatief, waarbij Radboud University, Radboudumc, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ROC Nijmegen de handen ineenslaan.

Hoe ziet die pilot eruit?

“Stel, je woont in het Brabantse Nuenen en werkt op de Radboud Universiteit. Hoe kom je dan het snelst op kantoor? De routeplanner meldt dat je er ongeveer een uur over doet met de auto. Ga je uit van het reisadvies van 9292, dan ben je met het openbaar vervoer zo’n twee uur onderweg. Maar er is geen enkele app die auto en trein – of zelfs fiets – combineert. Terwijl je, als je bijvoorbeeld op de trein stapt in Boxmeer, dan óók ongeveer een uur onderweg bent, met minder COâ‚‚-uitstoot.

De mobiliteitsmedewerkers hebben voor de regio Nuenen en twee andere postcoderegio’s uitgezocht hoe reizigers met een combinatie van ov en eigen vervoer naar de universiteit kunnen komen. “Mensen die vanuit het zuiden komen, staan vaak toch stil vanaf Malden. Dan kunnen ze dat laatste stuk beter de Maaslijn pakken, in de trein alvast hun mails lezen en uitstappen op station Heyendaal. Dat scheelt een boel auto’s op de campus.”

Dus het doel is minder auto’s op de campus?

“Ja, want de Nijmeegse campus ligt tussen de woonwijken en kan dat verkeer helemaal niet aan. Er wordt al jaren gewerkt aan het terugdringen van het aantal auto’s. Een ander doel is de uitstoot van COâ‚‚ verminderen en de parkeerdruk rond Heyendaal en de omliggende wijken verlichten. Vergis je niet, er komen ook veel studenten met de auto. Bij de universiteit gaat het om 4 procent, bij de HAN zelfs om 10 procent.”

Hoe krijg je studenten en medewerkers zover dat ze meedoen aan de pilot?

“We kijken wie er in de betreffende postcodegebieden wonen en hopen ze AVG-proof te mogen aanschrijven. Wie meedoet bespaart kosten, omdat de universiteit tijdens de pilot de ov-kosten voor zijn rekening neemt.”

Maar wat nou als je eenmaal in Nijmegen weer een auto nodig hebt om naar een afspraak buiten de deur te gaan?

“Bij klooster Berchmanianum staan twee elektrische deelauto’s (aanmelden kan via [email protected]). En aan de Gerard van Swietenlaan staan elektrische deelfietsen en -auto’s. Het aantal deelauto’s en deelfietsen gaan we volgend jaar uitbreiden. Er komen verschillende hubs op de campus waar je ze kunt lenen.” Buise en zijn team denken momenteel over een app waarmee je de kosten voor de deelauto (of deelfiets) als medewerker meteen in het declaratiesysteem BASS kunt laten lopen. Met treinkaartjes zou dat dan ook makkelijker moeten worden.

Als die deelauto’s er toch staan, kun je ze dan ook pakken voor privégebruik in de avond?

“Bij voorkeur wel. Na werktijd of in het weekend moeten de auto’s ook te reserveren zijn, misschien ook zelfs voor niet-medewerkers die in Brakkenstein wonen. Kosten komen dan vanzelfsprekend voor eigen rekening. De universiteit gaat de wagens niet zelf aanschaffen, dat gaat via een aanbesteding. Een bedrijf à la Amber (voor zakelijke deelauto’s) zal er dan voor moeten zorgen dat er voldoende auto’s beschikbaar zijn. In 2023 moeten de deelauto’s en -fietsen (inclusief bakfietsen) er staan. De gemeente werkt momenteel aan het uitbreiden van het deelwagenpark met elektrische scooters, daar wil de universiteit ook bij aanhaken.”

Kan de universiteit medewerkers of studenten verbieden met de eigen auto naar de campus te komen?

“Niet zozeer verbieden, maar wel ontmoedigen door bijvoorbeeld een hoger parkeertarief te rekenen als er een reëel alternatief voorhanden is. Wat reëel is, moet je met elkaar bespreken.” Als voorbeeld noemt Buise het gebruik van een e-bike voor mensen die niet verder dan vijftien kilometer van de campus wonen of het reizen met trein en bus als de reistijd niet langer dan een uur bedraagt. “Of een combinatie als je totale reis niet langer is dan anderhalf keer de autoreistijd. Je kan ook de zakelijke kilometervergoeding voor het gebruik van de eigen auto verlagen om mensen te stimuleren een deelauto of het ov te pakken. En dat zijn keuzes die het college van bestuur en de medezeggenschap moeten maken.”

Een ander idee is volgens Buise potentiële nieuwe medewerkers al direct op te roepen met het openbaar vervoer naar een sollicitatiegesprek te komen en te voorzien van een op maat gemaakt reisadvies zodra ze in dienst zijn. “Nieuwe medewerkers hebben nog geen ingesleten reisgedrag, dus daar kun je invloed uitoefenen.”

Delen:

Meer nieuws

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

Alvero publiceert duurzaamheidsverslag 2025

dinsdag 2 september

Met het verslag 'Maak gebruik van wat er is' laat Alvero zien hoe meubelverhuur is uitgegroeid tot een strategische pijler ...

Lees meer

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2025’ 

Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager ...

dinsdag 2 september

De shortlist met 10 kandidaten voor de MVO Manager van het Jaar verkiezing editie 2025 is bekend gemaakt. Dit jaar ...

Lees meer

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

Whitepaper: Natuurlijke elementen in de werkomgeving

maandag 1 september

Natuurlijke elementen op de werkvloer dragen bij aan een gezondere en productievere werkomgeving. In HEYDAY's nieuwe whitepaper ...

Lees meer

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace Manager Award 

Stichting Politieveteraan ontvangt winnaarscheque ISS WorkPlace ...

vrijdag 29 augustus

Namens ISS en Maaike van Kats (winnaar WorkPlace Manager 2024) heeft Wim Kooyman op 26 augustus de winnaarscheque van de ...

Lees meer

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire dienstverlening

ISS en SBB versterken samenwerking voor meer stagekansen in facilitaire ...

donderdag 28 augustus

ISS en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) bundelen hun krachten om jongeren betere kansen ...

Lees meer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit op de werkvloer

Gen Z helpt oudere collega’s met AI en verhogen productiviteit ...

woensdag 27 augustus

Uit nieuw internationaal onderzoek van International Workplace Group (IWG), bekend van onder meer Spaces en Regus, blijkt ...

Lees meer

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

5 jaar hybride werken: wat werkt, wat schuurt?

woensdag 27 augustus

Op woensdag 27 augustus 2025 vindt het jaarlijkse congres van het Center for People and Buildings (CFPB) plaats, ditmaal ...

Lees meer

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

Minder vierkante meters, meer visie bij VGZ

dinsdag 26 augustus

Wat doe je als je te veel kantoorruimte hebt, maar toch strategisch aanwezig wilt blijven in de regio? Die vraag lag op ...

Lees meer

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

Jubileum WorkPlace Xperience 2026 in Jaarbeurs Utrecht

dinsdag 26 augustus

Op 22 en 23 april 2026 vindt de vijfde editie van de WorkPlace Xperience plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Deze jubileumeditie ...

Lees meer

Terug naar boven