Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

4 min

 

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

De Radboud Universiteit begint een proef om medewerkers en studenten een nieuw reisadvies naar de campus aan te bieden waarbij auto en ov worden gecombineerd. Dit moet leiden tot minder CO2-uitstoot op de campus.

VOX, het onafhankelijk magazine van de Nijmeegse Radboud Universiteit, interviewde mobiliteitsmanager Carlo Buise over het initiatief, waarbij Radboud University, Radboudumc, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ROC Nijmegen de handen ineenslaan.

Hoe ziet die pilot eruit?

“Stel, je woont in het Brabantse Nuenen en werkt op de Radboud Universiteit. Hoe kom je dan het snelst op kantoor? De routeplanner meldt dat je er ongeveer een uur over doet met de auto. Ga je uit van het reisadvies van 9292, dan ben je met het openbaar vervoer zo’n twee uur onderweg. Maar er is geen enkele app die auto en trein – of zelfs fiets – combineert. Terwijl je, als je bijvoorbeeld op de trein stapt in Boxmeer, dan óók ongeveer een uur onderweg bent, met minder COâ‚‚-uitstoot.

De mobiliteitsmedewerkers hebben voor de regio Nuenen en twee andere postcoderegio’s uitgezocht hoe reizigers met een combinatie van ov en eigen vervoer naar de universiteit kunnen komen. “Mensen die vanuit het zuiden komen, staan vaak toch stil vanaf Malden. Dan kunnen ze dat laatste stuk beter de Maaslijn pakken, in de trein alvast hun mails lezen en uitstappen op station Heyendaal. Dat scheelt een boel auto’s op de campus.”

Dus het doel is minder auto’s op de campus?

“Ja, want de Nijmeegse campus ligt tussen de woonwijken en kan dat verkeer helemaal niet aan. Er wordt al jaren gewerkt aan het terugdringen van het aantal auto’s. Een ander doel is de uitstoot van COâ‚‚ verminderen en de parkeerdruk rond Heyendaal en de omliggende wijken verlichten. Vergis je niet, er komen ook veel studenten met de auto. Bij de universiteit gaat het om 4 procent, bij de HAN zelfs om 10 procent.”

Hoe krijg je studenten en medewerkers zover dat ze meedoen aan de pilot?

“We kijken wie er in de betreffende postcodegebieden wonen en hopen ze AVG-proof te mogen aanschrijven. Wie meedoet bespaart kosten, omdat de universiteit tijdens de pilot de ov-kosten voor zijn rekening neemt.”

Maar wat nou als je eenmaal in Nijmegen weer een auto nodig hebt om naar een afspraak buiten de deur te gaan?

“Bij klooster Berchmanianum staan twee elektrische deelauto’s (aanmelden kan via [email protected]). En aan de Gerard van Swietenlaan staan elektrische deelfietsen en -auto’s. Het aantal deelauto’s en deelfietsen gaan we volgend jaar uitbreiden. Er komen verschillende hubs op de campus waar je ze kunt lenen.” Buise en zijn team denken momenteel over een app waarmee je de kosten voor de deelauto (of deelfiets) als medewerker meteen in het declaratiesysteem BASS kunt laten lopen. Met treinkaartjes zou dat dan ook makkelijker moeten worden.

Als die deelauto’s er toch staan, kun je ze dan ook pakken voor privégebruik in de avond?

“Bij voorkeur wel. Na werktijd of in het weekend moeten de auto’s ook te reserveren zijn, misschien ook zelfs voor niet-medewerkers die in Brakkenstein wonen. Kosten komen dan vanzelfsprekend voor eigen rekening. De universiteit gaat de wagens niet zelf aanschaffen, dat gaat via een aanbesteding. Een bedrijf à la Amber (voor zakelijke deelauto’s) zal er dan voor moeten zorgen dat er voldoende auto’s beschikbaar zijn. In 2023 moeten de deelauto’s en -fietsen (inclusief bakfietsen) er staan. De gemeente werkt momenteel aan het uitbreiden van het deelwagenpark met elektrische scooters, daar wil de universiteit ook bij aanhaken.”

Kan de universiteit medewerkers of studenten verbieden met de eigen auto naar de campus te komen?

“Niet zozeer verbieden, maar wel ontmoedigen door bijvoorbeeld een hoger parkeertarief te rekenen als er een reëel alternatief voorhanden is. Wat reëel is, moet je met elkaar bespreken.” Als voorbeeld noemt Buise het gebruik van een e-bike voor mensen die niet verder dan vijftien kilometer van de campus wonen of het reizen met trein en bus als de reistijd niet langer dan een uur bedraagt. “Of een combinatie als je totale reis niet langer is dan anderhalf keer de autoreistijd. Je kan ook de zakelijke kilometervergoeding voor het gebruik van de eigen auto verlagen om mensen te stimuleren een deelauto of het ov te pakken. En dat zijn keuzes die het college van bestuur en de medezeggenschap moeten maken.”

Een ander idee is volgens Buise potentiële nieuwe medewerkers al direct op te roepen met het openbaar vervoer naar een sollicitatiegesprek te komen en te voorzien van een op maat gemaakt reisadvies zodra ze in dienst zijn. “Nieuwe medewerkers hebben nog geen ingesleten reisgedrag, dus daar kun je invloed uitoefenen.”

Delen:

Meer nieuws

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

Blog: Het kantoor als gedragsarchitect

maandag 13 oktober

Roel Geenen van Veldhoen+Company schreef een blog over het kantoor als gedragsarchitect. Hoe ruimte, ritme en rituelen het ...

Lees meer

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

Neurodiversiteit en de kracht van kleur

vrijdag 10 oktober

Op 1 oktober organiseerden Tarkett en Smart WorkPlace het event 'Op locatie' bij het Koning Willem I College in Den Bosch. ...

Lees meer

Campus Day 2025 groot succes!

Campus Day 2025 groot succes!

donderdag 9 oktober

Dinsdag 30 september 2025 werd de 6e editie van Campus Day gehouden in Amsterdam UMC. Het thema was 'De campus in transitie'. ...

Lees meer

<span>CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening met technologie en data</span>

CONTRAST en GRIP Facility ondersteunen facilitaire dienstverlening ...

donderdag 9 oktober

Dit najaar leggen CONTRAST Facility + Hospitality en GRIP Facility de focus op het stimuleren van facilitaire processen ...

Lees meer

Live talk over Wellbeing als designprincipe

Live talk over Wellbeing als designprincipe

dinsdag 7 oktober

Onder leiding van Gertrude van den Brink gingen Eva Elias, Floris Schoonderbeek, Meggy Smulders en Lieke Genten in op de ...

Lees meer

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

Gezonde werkplekken in de praktijk getest

vrijdag 3 oktober

Een kantoor waar je niet alleen werkt, maar waar je gezondheid en welzijn net zo belangrijk zijn als de prestaties die je ...

Lees meer

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

'Vergaderen anno nu is flexibel, hybride én snel!'

donderdag 2 oktober

Wie zit er nog vijf dagen per week op kantoor? Niemand! De manier waarop we vergaderen is flink veranderd, maar weet jij ...

Lees meer

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

Erik Scherder keynote op YNNO's Summer Experience

donderdag 2 oktober

'Omarm de onzekerheid.' Dat was het thema tijdens de jaarlijkse Summer Experience van YNNO op 18 september. Een thema waar ...

Lees meer

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

Hoe kijk je met een frisse blik naar je eigen kantoor?

woensdag 1 oktober

Hoe kijk je met nieuwe ogen naar het kantoor waar je misschien al jaren komt? In het E-zine nemen Melvin en Suzan Schalkx ...

Lees meer

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

HEYDAY Consultancy organiseert Facilitaire Kennisevent 2025

dinsdag 30 september

HEYDAY Consultancy organiseert op dinsdag 4 november 2025 het Facilitaire Kennisevent 2025, een evenement gericht op facility- ...

Lees meer

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu onmisbaar zijn

Flexibel werken vraagt om leiderschap: waarom kaders juist nu ...

dinsdag 30 september

In het e-zine 'Hybride Werken' nemen Nick en Sep van YNNO je mee in het belang van leiderschap in hybride werken. 

Lees meer

E-zine 'Hybride Werken'

E-zine 'Hybride Werken'

woensdag 24 september

Hybride werken is niet langer een experiment maar de nieuwe realiteit. In deze editie van ons e-zine ontdek je inzichten, ...

Lees meer

Grootschalige studie Werkwereld 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025

maandag 22 september

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 – ...

Lees meer

Slimme inzameling in professionele keukens

Slimme inzameling in professionele keukens

vrijdag 19 september

In de Nederlandse restaurants en catering wordt jaarlijks zo’n 83 miljoen kilo voedsel verspild, blijkt uit cijfers ...

Lees meer

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

Terug naar boven