Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

4 min

 

Pilot combi auto-ov moet CO2-uitstoot op campus terugdringen

De Radboud Universiteit begint een proef om medewerkers en studenten een nieuw reisadvies naar de campus aan te bieden waarbij auto en ov worden gecombineerd. Dit moet leiden tot minder CO2-uitstoot op de campus.

VOX, het onafhankelijk magazine van de Nijmeegse Radboud Universiteit, interviewde mobiliteitsmanager Carlo Buise over het initiatief, waarbij Radboud University, Radboudumc, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en ROC Nijmegen de handen ineenslaan.

Hoe ziet die pilot eruit?

“Stel, je woont in het Brabantse Nuenen en werkt op de Radboud Universiteit. Hoe kom je dan het snelst op kantoor? De routeplanner meldt dat je er ongeveer een uur over doet met de auto. Ga je uit van het reisadvies van 9292, dan ben je met het openbaar vervoer zo’n twee uur onderweg. Maar er is geen enkele app die auto en trein – of zelfs fiets – combineert. Terwijl je, als je bijvoorbeeld op de trein stapt in Boxmeer, dan óók ongeveer een uur onderweg bent, met minder COâ‚‚-uitstoot.

De mobiliteitsmedewerkers hebben voor de regio Nuenen en twee andere postcoderegio’s uitgezocht hoe reizigers met een combinatie van ov en eigen vervoer naar de universiteit kunnen komen. “Mensen die vanuit het zuiden komen, staan vaak toch stil vanaf Malden. Dan kunnen ze dat laatste stuk beter de Maaslijn pakken, in de trein alvast hun mails lezen en uitstappen op station Heyendaal. Dat scheelt een boel auto’s op de campus.”

Dus het doel is minder auto’s op de campus?

“Ja, want de Nijmeegse campus ligt tussen de woonwijken en kan dat verkeer helemaal niet aan. Er wordt al jaren gewerkt aan het terugdringen van het aantal auto’s. Een ander doel is de uitstoot van COâ‚‚ verminderen en de parkeerdruk rond Heyendaal en de omliggende wijken verlichten. Vergis je niet, er komen ook veel studenten met de auto. Bij de universiteit gaat het om 4 procent, bij de HAN zelfs om 10 procent.”

Hoe krijg je studenten en medewerkers zover dat ze meedoen aan de pilot?

“We kijken wie er in de betreffende postcodegebieden wonen en hopen ze AVG-proof te mogen aanschrijven. Wie meedoet bespaart kosten, omdat de universiteit tijdens de pilot de ov-kosten voor zijn rekening neemt.”

Maar wat nou als je eenmaal in Nijmegen weer een auto nodig hebt om naar een afspraak buiten de deur te gaan?

“Bij klooster Berchmanianum staan twee elektrische deelauto’s (aanmelden kan via [email protected]). En aan de Gerard van Swietenlaan staan elektrische deelfietsen en -auto’s. Het aantal deelauto’s en deelfietsen gaan we volgend jaar uitbreiden. Er komen verschillende hubs op de campus waar je ze kunt lenen.” Buise en zijn team denken momenteel over een app waarmee je de kosten voor de deelauto (of deelfiets) als medewerker meteen in het declaratiesysteem BASS kunt laten lopen. Met treinkaartjes zou dat dan ook makkelijker moeten worden.

Als die deelauto’s er toch staan, kun je ze dan ook pakken voor privégebruik in de avond?

“Bij voorkeur wel. Na werktijd of in het weekend moeten de auto’s ook te reserveren zijn, misschien ook zelfs voor niet-medewerkers die in Brakkenstein wonen. Kosten komen dan vanzelfsprekend voor eigen rekening. De universiteit gaat de wagens niet zelf aanschaffen, dat gaat via een aanbesteding. Een bedrijf à la Amber (voor zakelijke deelauto’s) zal er dan voor moeten zorgen dat er voldoende auto’s beschikbaar zijn. In 2023 moeten de deelauto’s en -fietsen (inclusief bakfietsen) er staan. De gemeente werkt momenteel aan het uitbreiden van het deelwagenpark met elektrische scooters, daar wil de universiteit ook bij aanhaken.”

Kan de universiteit medewerkers of studenten verbieden met de eigen auto naar de campus te komen?

“Niet zozeer verbieden, maar wel ontmoedigen door bijvoorbeeld een hoger parkeertarief te rekenen als er een reëel alternatief voorhanden is. Wat reëel is, moet je met elkaar bespreken.” Als voorbeeld noemt Buise het gebruik van een e-bike voor mensen die niet verder dan vijftien kilometer van de campus wonen of het reizen met trein en bus als de reistijd niet langer dan een uur bedraagt. “Of een combinatie als je totale reis niet langer is dan anderhalf keer de autoreistijd. Je kan ook de zakelijke kilometervergoeding voor het gebruik van de eigen auto verlagen om mensen te stimuleren een deelauto of het ov te pakken. En dat zijn keuzes die het college van bestuur en de medezeggenschap moeten maken.”

Een ander idee is volgens Buise potentiële nieuwe medewerkers al direct op te roepen met het openbaar vervoer naar een sollicitatiegesprek te komen en te voorzien van een op maat gemaakt reisadvies zodra ze in dienst zijn. “Nieuwe medewerkers hebben nog geen ingesleten reisgedrag, dus daar kun je invloed uitoefenen.”

Delen:

Meer nieuws

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

De lancering van het gezamenlijke Facilitaire Samenwerkingskompas

dinsdag 9 december

Key Quality en The Food Office sloegen de handen ineen en introduceren het Facilitair Samenwerkingskompas: een onafhankelijk ...

Lees meer

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame werkomgeving

Vebego Workplace Innovation Award voor impactvolle en duurzame ...

dinsdag 9 december

Vebego Facility Solutions en Smart WorkPlace introduceren een gloednieuwe award die innovatie in de schijnwerpers zet: de ...

Lees meer

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

Sta jij middenin de verandering van jouw werkomgeving?

vrijdag 5 december

Als je van één ding zeker kunt zijn, dan is het wel dat workplace management altijd in beweging is. IT, HR ...

Lees meer

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

Moderne teams hebben een ontworpen fundament nodig

donderdag 4 december

Samenwerking is altijd een beetje een mysterie geweest. Iedereen voelde dat het belangrijk was, maar bijna niemand wist ...

Lees meer

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

Van heet en benauwd naar favoriet lokaal

woensdag 3 december

Met een gezond binnenklimaat werken docenten prettiger en leren kinderen beter. Op de Montessorischool in Capelle aan den ...

Lees meer

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

“Maak de ontmoeting tussen collega’s waardevol”

woensdag 3 december

In Nederland werkt 83 procent gemiddeld één dag per week vanuit huis. Het onderzoek ‘Werkwereld 2025 ...

Lees meer

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

Contractmanagement als onmisbare ruggengraat

dinsdag 2 december

Het nieuwe rapport Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche laat je zien hoe de wereld van cateringcontractmanagement ...

Lees meer

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

Lees het nieuwe SWP Magazine (#15)

dinsdag 2 december

In het nieuwe SWP Magazine (#15) lees je onder andere een groot interview met ISS WorkPlace Manager of the Year Annemarie ...

Lees meer

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd besparen

Efficiënt vergaderen: ontdek hoe AI en technologie tijd ...

dinsdag 2 december

Met de opkomst van AI, geavanceerde vergader- en samenwerkingstools zoals Microsoft Teams en Yealink én strengere ...

Lees meer

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

Goed accommodatiebeleid begint bij integrale benadering

dinsdag 2 december

In veel gemeenten zijn door de jaren heen situaties ontstaan waarin maatschappelijk vastgoed niet meer aansluit op de actuele ...

Lees meer

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

Winnaars van de CSRD Awards zijn bekend

vrijdag 28 november

Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de CSRD Awards riep de jury Koninklijke Heijmans N.V. uit tot winnaar in de categorie ...

Lees meer

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

AVEX finalist Inavation Sustainability Award

donderdag 27 november

AVEX is geselecteerd als finalist voor de Inavation Sustainability Award 2026 met de duurzame en innovatieve BRIX zero AV-oplossing.

Lees meer

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

Markt in Kaart: Perspectieven uit de cateringbranche

donderdag 27 november

De wereld van cateringcontractmanagement verandert razendsnel: stijgende kosten, veranderende gebruikersbehoeften en maatschappelijke ...

Lees meer

Integrale rol zorgt voor succesvol project

Integrale rol zorgt voor succesvol project

donderdag 27 november

Een kennisbijeenkomst bij Baanbrekers in Waalwijk laat je zien hoe een integrale rol, van scenario-onderzoek tot realisatie, ...

Lees meer

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

Sodexo en CSU samen aan de slag op Brainport Industries Campus

dinsdag 25 november

Binnen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven heeft Sodexo, als hoofdaannemer van de facilitaire ...

Lees meer

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

Whitepaper: Slimmer werken in een hybride kantoor

dinsdag 25 november

Benieuwd hoe je in kunt spelen op functieveranderingen van kantoren door hybride werken? De whitepaper ‘De werkplek ...

Lees meer

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

Rapport: Laat IT-leiders echt innoveren

maandag 24 november

Hoe geef je IT-leiders de ruimte om écht te innoveren, en niet meer alleen te focussen op probleemoplossing? Daarvoor ...

Lees meer

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

Ontdek een toekomstbestendige leeromgeving

donderdag 20 november

Benieuwd hoe een toekomstbestendige leeromgeving tot stand komt en welke uitdagingen er dan op je afkomen? Jij kunt de grootste ...

Lees meer

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

Het kantoor als kloppend hart van je organisatie 

donderdag 20 november

Hybride werken mag dan de nieuwe norm zijn, het kantoor blijft het kloppend hart van iedere organisatie. Dat is de belangrijkste ...

Lees meer

<span>Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’</span><span> </span>

Praktische gids ‘Inkopen van natuurinclusieve catering’ 

woensdag 19 november

De Tuin van Holland heeft op 17 november een praktische gids gepubliceerd die publieke inkopers op weg helpt naar natuurinclusieve ...

Lees meer

Terug naar boven