Maak je klaar voor CSRD

Maak je klaar voor CSRD

Het lijkt nog ver weg: de invoering van de CSRD (Corporate sustainability reporting). Kijken we naar het tempo waarin ons klimaat en onze maatschappij verandert, dan moeten we concluderen dat er NU iets moet gebeuren.

Als ondernemer weet je dat regeren, vooruitzien is en dat je zult moeten inspelen op deze veranderingen. Nog mooier zou het zijn als je met jouw onderneming ervoor kunt zorgen dat de negatieve gevolgen meevallen en dat je actief bijdraagt aan de toekomst, want alleen dan is jouw bedrijf ook toekomstbestendig.

Waarom CSRD?

De CSRD richtlijn is opgezet om dit te bewerkstelligen. In de strijd tegen de klimaatverandering moet iedereen zijn steentje bijdragen, dus ook de ondernemingen. Op dit moment zijn de meeste bedrijven in meer of mindere mate bezig met het rapporteren van hun duurzaamheidsdoelen. Elk bedrijf hanteert echter zijn eigen format en rapporteert niet over alle aspecten die de CSRD vereist. Bedrijven kunnen er zelfs voor kiezen om alleen hun positieve bijdrage te rapporteren en hun negatieve impact niet op te noemen. Greenwashing ligt op de loer.

Geen ruimte meer voor greenwashing

Met het dubbele materialiteitsprincipe moet hier een einde aan komen. Bedrijven moeten zowel hun materiele impact als de materiele risico’s in kaart gaan brengen. Risico’s die ze toebrengen aan de maatschappij/milieu maar ook de risico’s van het milieu op hun bedrijf. Hetzelfde geldt voor hun impact, deze kan positief of negatief zijn op het milieu, en het milieu kan op zijn beurt ook weer impact hebben op het bedrijf. Om dit in kaart te brengen, zal er tijd geïnvesteerd moeten worden. Daarnaast moet er uitgezocht worden met welke middelen dit gemeten en gerapporteerd wordt. Om voortgang te kunnen rapporteren, is het hebben van een aantal jaren aan data ook handig.

Hoe nu verder?

Veel bedrijven lijken liever af te wachten tot de CSRD officieel is ingevoerd. Gezien het werk wat het met zich meebrengt, is het verstandig om juist nu al een begin te maken. Roep stakeholders bij elkaar, stel een comité samen, werk aan een duurzaamheidsbeleid en bijbehorende KPI’s in de eerder genoemde onderwerpen en ga op zoek naar betrouwbare systemen om te monitoren en te rapporteren. Je hebt hiermee een voorsprong op jouw concurrenten, je staat straks niet met lege handen op het moment dat de CSRD ingevoerd wordt en nog belangrijker: met de inzet van jouw bedrijf, ben je bewust bezig de wereld beter achter te laten!

Meer weten over CSRD en hoe je je als organisatie beter voor kan bereiden? lees dan het volledige artikel op de website van Sustainable Boost 

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven