Bijna kwart kenniswerkers vindt werkomgeving kantoor verslechterd sinds corona

4 min

 

Bijna kwart kenniswerkers vindt werkomgeving kantoor verslechterd sinds corona

Uit onderzoek in opdracht van Sodexo blijkt dat ruim een derde (36%) van de kenniswerkers vindt dat de huidige werkomgeving op kantoor veranderd is in vergelijking na corona.

Het online kwantitatief onderzoek is in oktober 2022 uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok onder 1.107 kenniswerkers (werknemers van 18 t/m 67 jaar die minimaal een halve werkdag achter een computer of bureau werken). Ruigrok, onderzoek & advies is een gecertificeerd onderzoeksbureau (Research Keurmerkgroep).

Bijna een kwart (22%) van deze groep vindt dat deze verslechterd is. 39% van de groep waarvan de werkomgeving is veranderd, mocht (zeer) weinig meepraten of meedenken over deze veranderingen van de werkomgeving op kantoor. Tegelijkertijd vindt 43% van de kenniswerkers die wel eens thuis werken dat die thuiswerkomgeving juist verbeterd is vergeleken met de periode voor de coronamaatregelen. Dit blijkt uit onderzoek* van onderzoekbureau Ruigrok dat is uitgevoerd in opdracht van Sodexo.

Verslechteringen op kantoor sinds corona (meest genoemd, meer antwoorden kiezen was mogelijk)

  1. De kantoorinrichting is niet aantrekkelijker (sfeer, indeling, kleur, inrichting van de werkplekken) (43%)
  2. Te weinig beschikbare werkplekken (39%)
  3. Slechte klimaatbeheersing (26%)
  4. Te weinig bel- en vergaderruimtes (24%)
  5. Te weinig parkeervoorzieningen (15%) 
  6. Slechte eetfaciliteiten (zoals een bedrijfsrestaurant) (14%)

Verbeteringen thuis sinds corona door werkgever (meest genoemd, meer antwoorden kiezen was mogelijk)

  1. Betere ergonomische zaken (stoelen, beeldschermen, etc.) (47%)
  2. Betere online werkfaciliteiten ((webcams, headsets, etc.) (32%)
  3. Betere ICT-zaken (internetverbinding, laptop, etc.) (28%)
  4. Meer (beweeg)ruimte (ruim bureau, inrichting van kantoor of werkplek) (19%)
  5. Meer aandacht voor fysiek welzijn (bijv. lunchwandeling, sportfaciliteiten) (12%)
  6. Meer aandacht voor mentale welzijn (bijv. psychologische hulp of coaching) (11%)

Inspraak

Het onderzoek laat flinke verschillen zien tussen kenniswerkers die wel en zij die niet mochten meepraten en -denken over de veranderingen van hun werkomgeving op kantoor. Meepraten leidt tot aanzienlijk meer tevredenheid over de werkgever en de werkplek. Werknemers die (zeer) veel mogelijkheden hebben gehad om mee te praten of -denken versus die die mogelijkheid niet hadden:

  • Bevelen hun werkgever vaker aan vanwege de faciliteiten op kantoor (70% versus 45% (zeer) waarschijnlijk)
  • Voelen vaker meer verbinding met werkgever dan voor de coronamaatregelen (27% versus 4%)
  • Zijn vaker (veel) positiever naar hun werkgever gaan kijken (68% versus 18%)

Thomas Jespers, Hoofd productontwikkeling & innovatie bij Sodexo: “Kenniswerkers hechten groot belang aan zowel de kantoor- als thuiswerkomgeving. In dit onderzoek zien we bij die keuze voor een volgende werkgever dat 71% van de kenniswerkers de kantoorfaciliteiten (zeer) belangrijk vindt en 68% vindt de thuiswerkfaciliteiten (zeer) belangrijk. Als werkgever moet je dat dus goed op orde hebben om aantrekkelijk te zijn. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt die samen met corona de aanjagers zijn voor werkplektransformaties. Dit onderzoek leert ook dat het mee laten praten en mee laten denken van werknemers over veranderingen van de werkomgeving op kantoor zich stevig uitbetaald. Dat bijna veertig procent van de werknemers waarvan de werkomgeving is veranderd, aangeeft dat het helemaal niet mocht meepraten is met deze kennis nog schokkender. In onze mensgerichte aanpak, we noemen dat Vital Spaces, organiseren we daarom onder andere workshops bij opdrachtgevers om te horen van werknemers wat zij te vertellen hebben over hun werkplek en wat de wensen zijn bij verandering van die werkplek.”

Opvallend

  • 59% van alle kenniswerkers is ontevreden over de kantooromgeving omdat ze het te druk en luidruchtig vinden en zich daardoor niet kunnen concentreren, 46% omdat ze de kantoorinrichting niet aantrekkelijk vinden, 40% vanwege de slechte klimaatbeheersing, 19% omdat de ergonomische zaken niet goed geregeld zijn.
  • Sinds de hoge energieprijzen was links en rechts de verwachting te lezen dat daardoor werknemers meer op kantoor zouden gaan werken in de winter. Toch geeft maar 15% van de kenniswerkers aan ‘om thuis energiekosten te besparen’ aan als reden om op kantoor te gaan werken. De meest genoemde redenen zijn ‘face-to-face overleg of samenwerking met collega’s’ (50%) en (spontaan) contact met collega’s (48%)..
  • De meest genoemde reden (57%) om thuis te werken is het ‘geen reistijd meer hebben’.
  • De helft van de kenniswerkers zou hun werkgever (zeer) waarschijnlijk aanbevelen bij anderen vanwege kantoor- (50%) en thuiswerkfaciliteiten (47%). 
  • Thuiswerken doet 22% aan de keukentafel of eettafel. 37% werkt thuis in de woonkamer. 

Het onderzoeksrapport met alle cijfers kunt u hier lezen.

Delen:

Meer nieuws

Regelgeving is er niet voor niets

Regelgeving is er niet voor niets

vrijdag 13 juni

Een veilige en duurzame werkomgeving creëren is niet exclusief voor koplopers binnen facilitair management en gebouwbeheer. ...

Lees meer

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

Toekomstbestendige werkomgeving voor Hoogheemraadschap van Delfland

donderdag 12 juni

De afgelopen tien jaar is het Hoogheemraadschap van Delfland als organisatie gegroeid. Ook de manier van werken is veranderd ...

Lees meer

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

SWP Talks #65: Verduurzaming #2

woensdag 11 juni

Bij deze SWP Talks op de WorkPlace Xperience vertellen experts hoe we duurzaamheid concreter kunnen maken, van ambitie naar ...

Lees meer

Compliance, van papieren tijger naar kans

Compliance, van papieren tijger naar kans

woensdag 11 juni

In een rondetafelgesprek op initiatief van Melford en CoSource, die deel uitmaken van Vebego Facility Solutions, bespreken ...

Lees meer

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

Wireworks: Een circulaire ruimte-in-ruimte oplossing

dinsdag 10 juni

Met Wireworks introduceert Vepa – Nederlandse fabrikant van duurzaam meubilair – een opvallende en eigentijdse ...

Lees meer

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

Hoe krijg je groen licht om te investeren in een betere werkomgeving?

vrijdag 6 juni

Aan goede ideeën voor de verbetering van de werkomgeving is vaak geen gebrek. Veel medewerkers en managers zien dagelijks ...

Lees meer

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

Hybride werken 2.0: is jouw kantoor er klaar voor?

donderdag 5 juni

Hoe maak je van je kantoor een plek waar mensen graag naar toe komen? Die vraag stelt Melvin Schalkx van BUREAU VANDERVORM ...

Lees meer

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

SWP Talks #64: Empathische gebouwen

woensdag 4 juni

Empathische gebouwen ondersteunen je medewerkers en begeleiden ze naar een gezondere, productieve en duurzame werkomgeving. ...

Lees meer

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

AVEX introduceert circulaire AV-oplossing

woensdag 4 juni

In samenwerking met Sony, Vogel's, Logitech, Samsung en Kenwel lanceert AVEX 'BRIX Zero', een baanbrekend concept voor ...

Lees meer

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek het nieuwe kantoor van Haskoning

dinsdag 3 juni

Op woensdag 2 juli 2025 kan jij het nieuwe, duurzame kantoor van Haskoning in Delft ontdekken, tijdens de SWP op locatie.

Lees meer

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

Nieuwe flexibele Office Hotel locaties geopend

dinsdag 3 juni

Office Hotel, aanbieder van flexibele, all-in kantooroplossingen, breidt uit naar Amsterdam en Halfweg. De locaties OverAmstel ...

Lees meer

Webinar: het gelukmakend gebouw

Webinar: het gelukmakend gebouw

maandag 2 juni

Werkgeluk staat hoog op de agenda van organisaties. Maar terwijl we het belang ervan breed erkennen, blijken gebouwen die ...

Lees meer

SWP Talks #63 Vastgoed

SWP Talks #63 Vastgoed

woensdag 28 mei

Wat is de waarde van vastgoed binnen organisaties? Die vraag bespreekt Wim Kooyman in deze SWP Talks met gasten Paul van ...

Lees meer

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

30 september 2025: Campus Day in Amsterdam!

woensdag 28 mei

De 6e editie van Campus Day heeft als thema 'De campus in transitie'. Welke transities zijn er en hoe benutten we de ...

Lees meer

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

Olssen nieuwe partner Smart WorkPlace

woensdag 28 mei

De tijd van je 'eigen' bureau is voorbij, maar waar laat je dan je eigen spullen? Olssen levert sinds 2004 slimme lockers, ...

Lees meer

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

De invloed van gebouwkeuze op gezondheid

dinsdag 27 mei

De gezondheid van medewerkers is een belangrijke metric, maar is volgens Silvia de Haan niet een topic dat hoog op de lijst ...

Lees meer

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

Wat is de impact van je bedrijfslunch op de natuur?

maandag 26 mei

Welk eten of drinken je aanbiedt op kantoor heeft een invloed op duurzaamheid en biodiversiteitsherstel. In dit artikel ...

Lees meer

De werkomgeving als sociale hub

De werkomgeving als sociale hub

vrijdag 23 mei

Kantoren zijn al lang niet meer uitsluitend een werkplek; ze spelen een belangrijke rol in de sociale verbondenheid en mentale ...

Lees meer

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

Hoe past een kantoor in de flexibele wereld?

donderdag 22 mei

Tijdens een rondetafelbijeenkomst in de HOFF-toren in Amsterdam gingen diverse belanghebbenden vanuit hun eigen achtergrond ...

Lees meer

Het Hybride Helden Festival is terug

Het Hybride Helden Festival is terug

woensdag 21 mei

BIS|Econocom organiseert het Hybride Helden Festival. Op 10 juni ontmoet je professionals, ontdek je de nieuwste technologieën, ...

Lees meer

Terug naar boven