Werknemers zijn te verleiden om op een andere dag naar kantoor te komen.

Werknemers zijn te verleiden om op een andere dag naar kantoor te komen.

Werknemers die hybride werken komen vaak op maandag, dinsdag en donderdag naar kantoor. Maar uit onderzoek van Sodexo blijkt dat dit niet in steen geschreven staat.

44% van de hybride werkende kenniswerkers is te verleiden om op een andere dag naar kantoor te komen dan ze nu doen. Thomas Jespers, Hoofd productontwikkeling & innovatie bij Sodexo: “Werkgevers zijn op zoek naar een betere spreiding over de week van het aantal mensen dat naar kantoor komt. Deze inzichten geven daar handvatten voor. Sowieso is het van belang door onderzoek te weten wat de wensen van je werknemers zijn. Voor onze opdrachtgevers werken we dan ook met de mensgerichte Vital Spaces aanpak waarin deze visie centraal staat.”

Piek- en daldagen

Opvallend is dat onder hybride werkende kenniswerkers bij grote bedrijven (500 of meer werknemers) vrijdag vaker impopulair is om op kantoor te gaan werken. Slechts 20% van deze groep werkt op vrijdag op kantoor. Gevraagd naar de werkdagen waarop hybride werkende kenniswerkers meestal op kantoor zijn, laat een zogenaamde ‘kamelenbult’ in de week zien waarbij maandag en dinsdag de eerste bult vormen en donderdag de tweede.

  • Maandag (47%)
  • Dinsdag (56%)
  • Woensdag (40%)
  • Donderdag (51%)
  • Vrijdag (28%)
  • In het weekend (2%)
  • Mijn kantoordagen wisselen per week (9%)

Maar wil je als werkgever meer verdeling van aanwezigheid over de week? Dan blijkt het dat er veel mogelijk is om werknemers te verleiden, men noemt dan onder andere: een rustige werkplek, oppas voor kinderen, oppas voor de hond, verhoging reiskosten naar kantoor of een gratis lunch.

De top 3

Uit het onderzoek komt ook de top 3 naar voren van redenen om op kantoor te werken (i.p.v. thuis)

1. Face-to-face overleg of samenwerking met collega’s (50%)
2. (Spontaan) contact met collega’s (48%)
3. Duidelijke scheiding tussen werk en privé (28%)

Het onderzoeksrapport met alle cijfers leest u hier.

Delen: Twitter LinkedIn Facebook

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven