De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

4 min

 

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. Wanneer je dan zelf gaat verhuizen neem je die werkwijze goed onder de loep.

Erik Tijsma: “We zaten in Oud-Zuid in een mooi monumentaal pand dicht bij het Vondelpark met veel restaurantjes in de buurt. Daar is SOLVED begonnen en dus een plek met wat emotie.” Maar door veranderende omstandigheden werd besloten te verhuizen. “We zijn steeds mobieler geworden, veel managers gaan regelmatig bij de klant langs. Ook was het pand niet zo goed bereikbaar, parkeren was bijvoorbeeld kostbaar en ook met het OV was het niet uitnodigend om naar kantoor te reizen.” De reis die SOLVED vaak met haar klanten maakt om een juiste werkplek te vinden legde ze nu zelf af. “We zijn het proces precies doorgelopen zoals een klant dat zou doen, dat geeft een mooie mogelijkheid het proces eens onder de loep te nemen.”

De thuiswerkfactor

‘De Thuiswerkfactor’ is een vragenlijst die SOLVED inzet om een eerste meting te doen om te achterhalen waar de behoeftes liggen onder medewerkers. Hierna gaat men met stakeholders in gesprek om te bekijken welke voorzieningen de werkplek moet bieden. “Wat voldoet nu, en aan welke knoppen moeten we nog aan draaien?” De valkuil ligt bij het niet goed vaststellen van de behoeften. “Wat je ziet, is dat werkgevers toch nattevingerwerk gaan doen. Als je kijkt naar hoe je kantoor op dit moment functioneert, krijg je misschien een compleet verkeerd beeld. Mensen zijn er bijvoorbeeld alleen om te vergaderen. Dat kan waar zijn, maar dit kan ook een verschijnsel zijn die juist aan de tekortkomingen van je kantoor ligt. Mensen willen misschien wel naar kantoor komen om te werken, maar daar is het dan niet meer op in gericht.”

Het is dan belangrijk om een verantwoordelijke werkgroep samen te stellen. “We merkten dat bij onze eigen verhuizing iedereen natuurlijk input wil leveren, maar er moeten ook knopen worden doorgehakt. Het opzetten van een duidelijk projectteam was daarom een belangrijk punt.”

Hybride werk als beginpunt

Het hybride werken is momenteel het beginpunt geworden bij het opstellen van je werkplekstrategie. Dit herkent Erik: “Dat is inderdaad waar iedereen nu begint, het is niet meer belangrijk om het mooiste kantoor te hebben, want de locatie is nu net zo belangrijk. Misschien zeggen je medewerkers ‘hé, ik kom niet meer 5 dagen per week naar kantoor, maar misschien maar 2.’ En dan wil je misschien wel veel liever aan de gracht zitten, omdat het beter past bij je cultuur of imago.” Een inspirerende plek nodigt natuurlijk uit om naar kantoor te komen. “Maar de bereikbaarheid blijft een belangrijk aspect, dus we denken zo veel mogelijk mee bij de verwachtingen wanneer het boodschappenlijstje wordt gemaakt. Het gevaar is dat je op pad wordt gestuurd naar de ‘boerderij op de grachten’ met vijftig parkeerplaatsen.”

“Of je nu bij bedrijf A, B of C werkt. Je thuiswerkplek is hetzelfde, dan ga je ook anders denken over voor welk bedrijf je werkt,” vervolgt Tijsma. Zorgen dat mensen meer verbinding krijgen, ondanks dat ze minder op kantoor zijn is echt de uitdaging van het hybride werken. “De noodzaak is er voor te zorgen dat wanneer mensen naar kantoor komen het dus een fantastische plek is die voldoet aan alle verwachtingen en randzaken die nodig zijn voor een goede werkdag.” Dit was ook te merken bij de verhuizing van SOLVED. “Voor ons was een het een belangrijk punt om met z’n allen op een verdieping te zitten en dat wanneer je binnenkomt meteen ziet wie er is en je de mogelijkheid hebt om even een praatje te maken. De verhuizing betekent ook dat we nu dicht bij station Amsterdam RAI en de A10 zitten en dus een stuk beter bereikbaar zijn.”

De toekomst en het groeiplan

Wat betreft de toekomst is Tijsma realistisch: “Als werkgever moet je je realiseren dat je niet alle factoren in handen hebt. Wat je wel kan beïnvloeden is hoe die werkplek in elkaar steekt. Kan ik bieden wat je nodig hebt om succesvol op kantoor te werken? Is de sfeer goed? Zijn er voldoende collega’s aanwezig? Het gaat dus niet zozeer om ‘hoe’ je die mensen naar kantoor krijgt, maar de vraag zou moeten zijn “waarom kom je nu niet naar kantoor.” Begin dus ook met het luisteren naar je medewerkers. Dit plan voort blijven zetten is daarnaast ook belangrijk. Er verandert veel, je moet kunnen schalen en blijven meten. Het opzetten van een groeiplan is een belangrijk punt. Hoe het er over 5 of 10 jaar uit komt te zien weet niemand, alleen in de afgelopen 5 jaar hebben we al gemerkt hoe veranderlijk de werkplek kan zijn. Maar dat er een kantoor zal zijn om naar toe te gaan blijft zeker de komende jaren een feit, des te belangrijker dus om te zorgen dat die voldoet. Hoe veel werk ook online gaat, bedrijven willen een identiteit en mensen willen elkaar ontmoeten. De kantooromgeving speelt daarin gewoon een belangrijke rol, het is zonde om daar niet het meeste uit te halen.”

Dit artikel komt uit het meest recente E-zine: Hybride werken en vastgoed. Lees het hele e-zine hier.

Delen:

Meer nieuws

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

Hoe PwC vergaderbeheer optimaliseert met Gfacility

dinsdag 15 juli

In deze klantcase blikken we samen met Maurice Verwer, Director Facility Management & Business Support bij PwC, terug ...

Lees meer

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

De nieuwe standaard voor circulaire facilitaire diensten 

maandag 14 juli

Tijdens de Workplace Xperience 2025 presenteerde PHI Factory de Facility Circularity Index (FCI): de eerste methode die ...

Lees meer

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

Webinar: Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving

donderdag 10 juli

Op woensdag 17 september organiseren we een inspirerend webinar over circulariteit in de gebouwde omgeving.

Lees meer

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

De ´vraag naar aanwezigheid´ 

donderdag 10 juli

In deze blog van Gerda Stelpstra, Head of strategy Consulting bij Envalue, kijken we dieper naar de 'vraag om aanwezigheid'. ...

Lees meer

SWP Talks #67: Hospitality

SWP Talks #67: Hospitality

woensdag 9 juli

Anna Casemier zit als host met Lisette van der Valk, Projectmanager Huisvesting van Young Facility, en Hotelier Willem Reimers, ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Stephan Simons

WorkPlace Inside: Stephan Simons

woensdag 9 juli

"Ontspanning, inspiratie en grip houden, ook buiten het ondernemen." Daarmee beschrijft Stephan Simons zijn mentaliteit ...

Lees meer

De kracht van een goed werkplekconcept

De kracht van een goed werkplekconcept

dinsdag 8 juli

Solved moest tijdelijk met het hele kantoor verhuizen, een nieuwe plek geeft ook ruimte voor nieuwe inzichten. Silvia de ...

Lees meer

Niet blindstaren op energie

Niet blindstaren op energie

vrijdag 4 juli

Deelnemers aan het rondetafelgesprek 'de kracht van een integrale aanpak' willen zich niet blindstaren op alleen het onderwerp ...

Lees meer

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

Haskoning opent nieuw duurzaam kantoor

donderdag 3 juli

Op de TU Delft Campus transformeerde Haskoning de monumentale Mijnbouwfaculteit naar een modern Paris Proof kantoor. Voor ...

Lees meer

Gaat AI ons redden?

Gaat AI ons redden?

donderdag 3 juli

In de BNW Index 2024 werd geconstateerd dat ontwikkelingen rondom de werkomgeving elkaar zó snel opvolgen, dat we ...

Lees meer

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

Van complexe huisvestingsopgave naar multifunctioneel stadion

woensdag 2 juli

Op 5 juli 2025 opent SC Cambuur officieel de deuren van haar nieuwe thuisbasis: het Kooi Stadion. Deze datum staat bij veel ...

Lees meer

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

WorkPlace Inside: Esther Roelofs

woensdag 2 juli

Wat kan de Himalaya ons leren over een goede werkomgeving? Esther Roelofs vertelt over haar connectie met hiken en de werkplek ...

Lees meer

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur HEYDAY Interim

dinsdag 1 juli

Per 1 juli is Natalie Hofman aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business ...

Lees meer

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

Het belang van certificering en rapportage bij compliance

dinsdag 1 juli

Op een zonovergoten ochtend in mei vindt de Compliance Round Table plaats in een heel bijzondere locatie: ‘De Kapel’ ...

Lees meer

Vero: nieuwe gratis AI-agent

Vero: nieuwe gratis AI-agent

maandag 30 juni

Alvero ondersteunt workplace professionals met Agentic AI Introductie Vero: een gratis AI-agent die helpt met vragen, ideeën ...

Lees meer

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

maandag 30 juni

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, ...

Lees meer

E-zine 'Smart Buildings'

E-zine 'Smart Buildings'

donderdag 26 juni

De adoptie, transformatie en mogelijkheden van technologie op de werkplek zijn ongekend en ontwikkelen harder dan ooit. ...

Lees meer

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

Ontdek met Amabel het nieuwe kantoor van Haskoning

donderdag 26 juni

Op woensdag 2 juli 2025 vertelt Amabel Chiarito over het innovatieve werkplekconcept van Haskoning in het nieuwe, duurzame ...

Lees meer

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

SmartLabs en IWG kondigen 10-jarige samenwerking aan

donderdag 26 juni

SmartLabs en International Workplace Group gaan een wereldwijde samenwerking aan van tien jaar. Daarmee spelen ze in op ...

Lees meer

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

Natuurlijke ontmoetingen in Tripolis Park

woensdag 25 juni

Hollandse Nieuwe creëerde voor MVRDV in Tripolis Park een werkomgeving waar betekenisvolle connecties en spontane ontmoetingen ...

Lees meer

Terug naar boven