De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

4 min

 

De boerderij op de grachten met 50 parkeerplaatsen

SOLVED doet alles wat nodig is om een kantoor te realiseren dat aansluit op ieders wensen. Zowel in vastgoed als in werkplekadvies. Wanneer je dan zelf gaat verhuizen neem je die werkwijze goed onder de loep.

Erik Tijsma: “We zaten in Oud-Zuid in een mooi monumentaal pand dicht bij het Vondelpark met veel restaurantjes in de buurt. Daar is SOLVED begonnen en dus een plek met wat emotie.” Maar door veranderende omstandigheden werd besloten te verhuizen. “We zijn steeds mobieler geworden, veel managers gaan regelmatig bij de klant langs. Ook was het pand niet zo goed bereikbaar, parkeren was bijvoorbeeld kostbaar en ook met het OV was het niet uitnodigend om naar kantoor te reizen.” De reis die SOLVED vaak met haar klanten maakt om een juiste werkplek te vinden legde ze nu zelf af. “We zijn het proces precies doorgelopen zoals een klant dat zou doen, dat geeft een mooie mogelijkheid het proces eens onder de loep te nemen.”

De thuiswerkfactor

‘De Thuiswerkfactor’ is een vragenlijst die SOLVED inzet om een eerste meting te doen om te achterhalen waar de behoeftes liggen onder medewerkers. Hierna gaat men met stakeholders in gesprek om te bekijken welke voorzieningen de werkplek moet bieden. “Wat voldoet nu, en aan welke knoppen moeten we nog aan draaien?” De valkuil ligt bij het niet goed vaststellen van de behoeften. “Wat je ziet, is dat werkgevers toch nattevingerwerk gaan doen. Als je kijkt naar hoe je kantoor op dit moment functioneert, krijg je misschien een compleet verkeerd beeld. Mensen zijn er bijvoorbeeld alleen om te vergaderen. Dat kan waar zijn, maar dit kan ook een verschijnsel zijn die juist aan de tekortkomingen van je kantoor ligt. Mensen willen misschien wel naar kantoor komen om te werken, maar daar is het dan niet meer op in gericht.”

Het is dan belangrijk om een verantwoordelijke werkgroep samen te stellen. “We merkten dat bij onze eigen verhuizing iedereen natuurlijk input wil leveren, maar er moeten ook knopen worden doorgehakt. Het opzetten van een duidelijk projectteam was daarom een belangrijk punt.”

Hybride werk als beginpunt

Het hybride werken is momenteel het beginpunt geworden bij het opstellen van je werkplekstrategie. Dit herkent Erik: “Dat is inderdaad waar iedereen nu begint, het is niet meer belangrijk om het mooiste kantoor te hebben, want de locatie is nu net zo belangrijk. Misschien zeggen je medewerkers ‘hé, ik kom niet meer 5 dagen per week naar kantoor, maar misschien maar 2.’ En dan wil je misschien wel veel liever aan de gracht zitten, omdat het beter past bij je cultuur of imago.” Een inspirerende plek nodigt natuurlijk uit om naar kantoor te komen. “Maar de bereikbaarheid blijft een belangrijk aspect, dus we denken zo veel mogelijk mee bij de verwachtingen wanneer het boodschappenlijstje wordt gemaakt. Het gevaar is dat je op pad wordt gestuurd naar de ‘boerderij op de grachten’ met vijftig parkeerplaatsen.”

“Of je nu bij bedrijf A, B of C werkt. Je thuiswerkplek is hetzelfde, dan ga je ook anders denken over voor welk bedrijf je werkt,” vervolgt Tijsma. Zorgen dat mensen meer verbinding krijgen, ondanks dat ze minder op kantoor zijn is echt de uitdaging van het hybride werken. “De noodzaak is er voor te zorgen dat wanneer mensen naar kantoor komen het dus een fantastische plek is die voldoet aan alle verwachtingen en randzaken die nodig zijn voor een goede werkdag.” Dit was ook te merken bij de verhuizing van SOLVED. “Voor ons was een het een belangrijk punt om met z’n allen op een verdieping te zitten en dat wanneer je binnenkomt meteen ziet wie er is en je de mogelijkheid hebt om even een praatje te maken. De verhuizing betekent ook dat we nu dicht bij station Amsterdam RAI en de A10 zitten en dus een stuk beter bereikbaar zijn.”

De toekomst en het groeiplan

Wat betreft de toekomst is Tijsma realistisch: “Als werkgever moet je je realiseren dat je niet alle factoren in handen hebt. Wat je wel kan beïnvloeden is hoe die werkplek in elkaar steekt. Kan ik bieden wat je nodig hebt om succesvol op kantoor te werken? Is de sfeer goed? Zijn er voldoende collega’s aanwezig? Het gaat dus niet zozeer om ‘hoe’ je die mensen naar kantoor krijgt, maar de vraag zou moeten zijn “waarom kom je nu niet naar kantoor.” Begin dus ook met het luisteren naar je medewerkers. Dit plan voort blijven zetten is daarnaast ook belangrijk. Er verandert veel, je moet kunnen schalen en blijven meten. Het opzetten van een groeiplan is een belangrijk punt. Hoe het er over 5 of 10 jaar uit komt te zien weet niemand, alleen in de afgelopen 5 jaar hebben we al gemerkt hoe veranderlijk de werkplek kan zijn. Maar dat er een kantoor zal zijn om naar toe te gaan blijft zeker de komende jaren een feit, des te belangrijker dus om te zorgen dat die voldoet. Hoe veel werk ook online gaat, bedrijven willen een identiteit en mensen willen elkaar ontmoeten. De kantooromgeving speelt daarin gewoon een belangrijke rol, het is zonde om daar niet het meeste uit te halen.”

Dit artikel komt uit het meest recente E-zine: Hybride werken en vastgoed. Lees het hele e-zine hier.

Delen:

Meer nieuws

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis

Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende ...

donderdag 18 september

Nederlandse organisaties lopen onnodige risico’s doordat ze onvoldoende voorbereid zijn op de ingrijpende veranderingen ...

Lees meer

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling

PHI Factory versterkt managementteam met benoeming van Michael ...

donderdag 18 september

PHI Factory kondigt met trots de benoeming aan van Michael van der Meer tot Chief Impact Ontwikkeling. Met deze stap wordt ...

Lees meer

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

Circulariteit levert goedwerkende werkomgeving op

donderdag 18 september

Uit het webinar ‘Circulaire oplossingen binnen de kantooromgeving’ kwamen diverse inzichten: “Circulariteit ...

Lees meer

Vacature - <span class='TextRun SCXW59867826 BCX8' data-contrast='auto'><span class='NormalTextRun SCXW59867826 BCX8'>Projectmanager Events - tijdelijk</span></span>

Vacature - Projectmanager Events - tijdelijk

donderdag 18 september

Ben jij een geboren regelaar met een glimlach, die energie krijgt van organiseren en samenwerkingen laten slagen? Dan zoeken ...

Lees meer

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

Eerste kennisevent van Upcycle Journey bij KiCo Kitchen 

donderdag 18 september

Upcycle Journey organiseerde 9 september zijn eerste kennisevent over duurzame oplossingen in de foodservicebranche. Dirk ...

Lees meer

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving van de toekomst

Gemeente Den Haag en YNNO: samen verder bouwen aan de werkomgeving ...

woensdag 17 september

De Gemeente Den Haag zet al jaren stappen richting een moderne en samenwerkende organisatie. Het programma ‘Werken ...

Lees meer

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

SWP op locatie: neurodiversiteit en de kracht van kleur bij Tarkett

dinsdag 16 september

Op 1 oktober organiseert Smart WorkPlace in samenwerking met SWP-partner Tarkett een nieuwe editie van SWP op locatie. Dit ...

Lees meer

<span>TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar</span>

TableAir maakt onzichtbare leegstand op kantoor zichtbaar

dinsdag 16 september

Hoe effectief worden vergaderruimtes eigenlijk gebruikt op kantoor? Voor veel organisaties blijkt dat verrassend lastig ...

Lees meer

SWP Talks: De kantoorrevolutie

SWP Talks: De kantoorrevolutie

maandag 15 september

Tijdens de nieuwste aflevering van SWP Talks ging Wim Kooyman in gesprek met experts over de toekomst van het kantoor. Hoe ...

Lees meer

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

Solved Club 25 belicht toekomst van kantoorhuisvesting

vrijdag 12 september

Donderdag 18 september 2025 organiseert Solved in Rotterdam de jaarlijkse Solved Club 25, een exclusief evenement voor beslissers ...

Lees meer

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

Van koffieautomaat-loopje naar echte beweging

donderdag 11 september

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je steeds vaker, maar wat kun je doen om medewerkers in beweging te krijgen? In deze blog ...

Lees meer

De kracht van samenwerken

De kracht van samenwerken

donderdag 11 september

IFM-contracten zijn notoir complex, maar hebben voordelen als efficiëntie, kostenbesparing en betere kwaliteit en consistentie. ...

Lees meer

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

Flexibiliteit sleutelwoord voor de toekomst

woensdag 10 september

Transities op de onderwijscampus buitelen over elkaar heen: van energie- en CO2-reductie tot groene mobiliteit en hergebruik ...

Lees meer

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

Het belang van gezonde luchtkwaliteit

dinsdag 9 september

Een gezonde schoolomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn. Toch blijkt dat ruim 80% van de Nederlandse scholen te maken ...

Lees meer

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

Whitepaper: Zo creëer je een toekomstbestendige vergaderruimte

dinsdag 9 september

Herken je dat? Een vergadering die moeizaam op gang komt omdat het scherm niet werkt, de microfoon hapert of de verbinding ...

Lees meer

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

Concurrenten komen samen voor duurzame doorbraak

maandag 8 september

Asito heeft een belangrijke stap gezet richting haar duurzaamheidsdoelstellingen door volledig over te stappen op circulaire ...

Lees meer

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

Gispen zet stappen naar de toekomst in duurzaamheidsverslag 

vrijdag 5 september

Gispen publiceert het nieuwe Duurzaamheidsverslag 2024: een jaarverslag over de in het vorige jaar behaalde resultaten en ...

Lees meer

TU Delft experimenteert met groene gevels.

TU Delft experimenteert met groene gevels.

donderdag 4 september

TU Delft onderzoekt hoe groene gevels kunnen bijdragen aan een toekomstbestendige campus. Daarbij worden diverse systemen ...

Lees meer

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

Maarten Bronda nieuwe CFO Sodexo Nederland

woensdag 3 september

Maarten Bronda is per 1 september de nieuwe CFO Sodexo Nederland en maakt deel uit van het directieteam. Sinds 2024 was ...

Lees meer

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

AT Osborne opnieuw gecertificeerd op hoogste trede van CO2-Prestatieladder

woensdag 3 september

AT Osborne heeft voor het vijfde jaar op rij de hoogste trede van de CO2-prestatieladder behaald. Het adviesbureau heeft, ...

Lees meer

Terug naar boven